۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
گفتگوی اختصاصی بازار با نوآم چامسکی؛ جهان مافیایی اداره می‌شود| بحرانهای کشنده‌تر از کرونا در انتظار بشر است
نظریه پرداز مطرح جهان: توسعه چین به نفع همه جهان است

گفتگوی اختصاصی بازار با نوآم چامسکی؛ جهان مافیایی اداره می‌شود| بحرانهای کشنده‌تر از کرونا در انتظار بشر است

نظریه پرداز برجسته معاصر با اشاره به اینکه توسعه چین به نفع جهانیان است گفت: جنگ تجاری آمریکا و چین یک فاجعه است.

جواد حیران نیا؛ بازار: سیاست مهار چین با خیزش و قدرت یابی این کشور در نظم بین الملل از سوی آمریکا دنبال شده است. اوباما راه مهار چین را از رهگذر منطقه گرایی اقتصادی و ایجاد پیمانی چون «ترانس پاسیفیک» می دید که به اعتقاد او باعث خواهد شد تا آمریکا نظم اقتصادی و تجاری آسیا را در قرن ۲۱ بنویسد و نه چین.

در مقابل ترامپ خروج از این پیمان و یکجانبه گرایی را راه مهار اژدها می دید. جنگ تجاری او با چین از این رهگذر قابل فهم است.

بایدن هم مهار چین را در دستور کار دارد. اما شیوه او شبیه اوباما خواهد بود و مبتنی بر چندجانبه گرایی و با مشارکت متحدان.

پروفسور نوآم چامسکی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص سیاست مهار چین توسط آمریکا گفت: سیاست مهار چین و جنگ تجاری آمریکا با این کشور فاجعه ای برای جهان است. آمریکا سیاستی را در قبال چین دنبال کرد که هیچ نتیجه ای نداشته است.

وی افزود: باید توجه داشت که توسعه چین به نفع همه جهان است. چین از سوی دیگر در تلاش است تا نقش سنتی خود را بر آسیا حکم فرما کند. آمریکا با این کار مخالفت می کند و مانع آن می شود.

وی با اشاره به اهمیت همکاری در هنگام بحران کرونا افزود: در این زمان بیش از هر چیز نیاز به همکاری میان کشورهای مختلف از جمله چین و آمریکا احساس می شود.

بنیانگذار زبان شناسی مدرن در ادامه تأکید کرد: در حال حاضر نمی توان گفت که بحران کرونا مختص کشور خاصی است. عمده بحرانهای بین المللی چنین ویژگی ای دارند. ماهیت آنها بین المللی است که حل آنها را از رهگذر مشارکت و همکاری بین المللی ایجاب می کند.

بحرانهایی شبیه همه گیرهای ویروس کرونا در آینده و همزمان با گرم شدن کره زمین و تخریب محیط زیست مخاطراتی هستند که در آینده بشر را بیشتر با خطر مواجه خواهند ساخت

استاد بازنشسته دانشگاه MIT آمریکا تصریح کرد: بحرانهایی شبیه همه گیرهای ویروس کرونا در آینده و همزمان با گرم شدن کره زمین و تخریب محیط زیست مخاطراتی هستند که در آینده بشر را بیشتر با خطر مواجه خواهند ساخت. این بحرانها حتی کشنده تر از فراگیری کرونا هستند.

چامسکی در خصوص چرایی عدم حاکمیت نظم حقوقی تجاری و اقتصادی بر نظام بین الملل گفت: چنین حقوقی را کسی رعایت نخواهد کرد. جهان شبیه مافیا اداره می شود تا نظامی مبتنی بر حقوق. قدرتهای بزرگ همیشه در جنگ با یکدیگر ضعیفان را قربانی می کنند.

وی یادآور شد: در یکی از آثارم به این موضوع که چه کسی بر جهان حکمرانی می کند پرداخته ام. در این خصوص همواره به کنوانسیونها و کشورها به عنوان بازیگران نظام بین الملل توجه می شود.

چامسکی تصریح کرد: در این میان به قدرتهای بزرگ و تصمیمهای آنها در روابط با یکدیگر توجه ویژه ای می شود. اما اینکه فقط این موارد به عنوان بازیگران و تصمیم سازان در نظام بین الملل تلقی شوند گمراه کننده است.

نئولیبرالیسم ثروت و قدرت را برای اندکی از مردم به ارمغان آورد و دموکراسی را تضعیف کرد

وی در ادامه افزود: نئولیبرالیسم ثروت و قدرت را برای اندکی از مردم به ارمغان آورد و دموکراسی را تضعیف کرد.

استاد بازنشسته دانشگاه MIT گفت: برنامه این مکتب همچنین باعث برانگیخته شدن مخالفتها شد. نمونه آنرا در آمریکای لاتین و در قلب قدرت جهانی شاهد هستیم.

چامسکی تأکید کرد: اتحادیه اروپا که یکی از نمونه های امیدوار کننده توسعه بعد از جنگ جهانی دوم ارزیابی می شد به دلیل تأثیر شدید سیاست های ریاضت اقتصادی در دوران رکود اقتصادی در حال تضعیف و سست شدن است.

نظریه پرداز برجسته معاصر در پایان گفت: در واقع دموکراسی زمانی زیر سوال رفت و تضعیف شد که تصمیم گیری ها به بروکسل و بانکهای کشورهای قدرتمند این اتحادیه واگذار شد. حال شاهد تأثیرات این روند مخرب هستیم.

کد خبر: ۶۰٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha