۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
گردشگری کشاورزی در زنجان توسعه یافت
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری زنجان:

گردشگری کشاورزی در زنجان توسعه یافت

زنجان- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری زنجان، از توسعه زمین‌های زیرکشت زعفران در مناطق نمونه گردشگری این استان خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از میراث فرهنگی زنجان، امیر ارجمند گفت: در راستای توسعه گردشگری کشاورزی تولید و برداشت زعفران در سال جاری در شهرستانهای ماهنشان، سلطانیه و ابهر  افزایش چشمگیری داشت، به‌نحوی که امسال تا پیش از شروع فصل سرما از مزارع این شهرستانها برداشت می‌شود.

وی اظهار کرد: کشت زغفران بیشتر در مناطق گردشگرپذیر و شهرستان‌های تاریخی و توریستی انجام می‌شود و میزان سطح زیر کشت زعفران در شهرستان‌های ماهنشان ۱۵.۴ هکتار، خدابنده ۱۴.۱۴ هکتار، زنجان ۱۳ هکتار، ابهر ۸.۶ هکتار، سلطانیه ۷.۸ هکتار، خرمده سه۳ هکتار و طارم ۰.۳ هکتار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان، گفت: کشت زعفران از جمله محصولات کشاورزی که در جذب گردشگر می‌تواند تأثیر بسیار زیادی داشته باشد و برای کشاورزی درآمدزا باشد و شرایط مساعدی را نیز برای محیط فراهم کند. ماهنشان بیشترین تولید زعفران استان زنجان را به خود اختصاص داده  و زراعت زعفران در استان از حدود سه سال قبل آغاز شده است.

ارجمند تاکید کرد: زعفران به عنوان گرانبهاترین محصول کشاورزی و دارویی جهان از جمله گیاهانی است که با توجه به مقاومت خود در برابر خشکی، نیاز به آب کم، قابلیت نگهداری بالا، عدم فساد پذیری و اثرات اشتغال زایی و درآمدزایی بالا و ارز آوری در استان زنجان و کشور دارد.

تبدیل معدن نمک چهرآباد به پایگاه ملی تصویب شد
وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده و برگزاری جلسات مختلف تبدیل معدن نمک چهرآباد به پایگاه ملی به تصویب رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان، ابراز داشت: با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های تاریخی و باستان شناسی معدن نمک چهرآباد ، اقدامات برای تبدیل آن به پایگاه ملی در اولویت قرار گرفت و جلسات برای این مهم تشکیل و در نهایت تبدیل معدن نمک چهرآباد به پایگاه ملی به تصویب رسید.

ارجمند گفت: مقدمات این امر فراهم شده است و به‌زودی معدن نمک چهرآباد به پایگاه ملی می‌شود تا پس از آن شاهد تخصیص ردیف بودجه از اعتبارات ملی برای این پایگاه در راستای مطالعه و توسعه آن باشیم.

وی تصریح کرد: پیش از این استان زنجان تنها  دارای پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه که امسال نیز تبدیل معدن نمک چهرآباد به پایگاه ملی به تصویب رسید.

معدن نمک چهرآباد زنجان تنها محوطه باستانی شناخته شده در ایران است که مدارک قابل توجهی از استخراج نمک از دوران پیش و پس از اسلام را دارد. این معدن تاریخی به دلیل ویژگی‌های خاص خود، مقادیر قابل توجهی از مواد ارگانیک، ابزارهای معدنکاوی و همچنین مومیایی های طبیعی موسوم به «مردان نمکی» را در خود جای داده است.

کد خبر: ۶۰٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha