۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
همکاری شرکتهای بزرگ با ایران در انتظار چراغ سبز امریکا به بانکها
آیا تحریم های بانکی به سرعت لغو می شود؛

همکاری شرکتهای بزرگ با ایران در انتظار چراغ سبز امریکا به بانکها

با نزدیک شدن ورود بایدن به کاخ سفید، موضوع توافق هسته ای ایران و توسعه تجارت با ایران اهمیت بیشتری پیدا کرده است. حال سوال این است که آیا فرصت توسعه تجارت با ایران به سرعت فراهم می شود؟

بازار؛ گروه بین الملل: «جو بایدن» رییس جمهوری منتخب مردم امریکا از ابتدای رقابتهای انتخاباتی خود در مورد اشتباه بودن سیاست ترامپ در مورد خروج از توافق هسته ای ایران و بازگشت او به این توافق در صورت انتخاب شدن، صحبت کرده بود.

بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات هم او تاکید کرد که به سرعت به توافق بازخواهد گشت و اخباری هم در مورد بازگشت او در اولین هفته های ریاست جمهوری اش و قبل از پایان دولت فعلی در ایران شنیده شد. حال سوال این است که این خبرهای خوب چه نتیجه ای برای اقتصاد ایران دارد و آیا سرمایه گذاران و بازرگانان به این اخبار عکس العمل نشان داده اند یا خیر؟

فایننشال تایمز در روز گذشته مقاله ای در مورد این مذاکرات و نگرانی بازرگانان منتشر کرد و در این مقاله نوشت: «در سال ۲۰۱۳ میلادی، زمانیکه مذاکرات هسته ای در ایران جریان داشت و همه دنیا به نتیجه بخش بودن آن مذاکرات امیدوار بودند، شمار زیادی از بازرگانان و شرکتهای بزرگ صنعتی و تولیدی برای سرمایه گذاری در ایران پیش قدم شده بودند و بررسی فرصتهای سرمایه گذاری در ایران را شروع کردند. بعد از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ هم بسیاری از شرکتها کار در بازار ایران را شروع کردند ولی دیری نپایید که دونالد ترامپ با سیاست تحریم و تهدید روی کار آمد و شرایط را دگرگون کرد. سیاستهای او باعث شد تا شرکتها از ایران خارج شوند و بانکهای بزرگ به دلیل تحریم های امریکا امکان همکاری با ایران را از دست دهند.»

حال که انتظار می رود امریکا به توافق هسته ای بازگردد و مذاکرات از سرگرفته شود، آیا دوباره شرکتها برای فعالیت در بازار ایران پیش قدم خواهند شد یا خیر؟ فایننشال تایمز در پاسخ به این سوال نوشت: «عملکرد ترامپ باعث شده است تا بسیاری از شرکتها در این شرایط محتاطانه عمل کنند و تصمیم گیری برای شروع فعالیت را به زمانی بعد از حصول نتیجه نهایی موکول کنند. از طرف دیگر افت ارزش ریال ایران باعث شده است تا جذابیت سرمایه گذاری در بازار ایران برای شرکتهای بزرگ کم شود زیرا سود نهایی حاصل از کار در این بازار برای آنها تنزل خواهد یافت.»

شرکتهای کوچک تمایل به همکاری با ایران دارند
اما وضعیت شرکتهای کوچک متفاوت از شرکتهای بزرگ است. آنها به دلیل دارا بودن سرمایه ای کمتر از شرکتهای بزرگ، راحت تر می توانند در مورد بازگشت به بازار ایران و کسب سود از این بازار فکر کنند. طبق گزارشهای موجود در وبیناری که اخیرا اتاق بازرگانی ایران- ایتالیا با حضور شماری از شرکتهای کوچک صنعتی و تولیدی ایتالیا برگزار کرده بود، این شرکتها برای فعالیت در بازار ایران ابراز تمایل کرده بودند و تنها مانع موجود را موانع بانکی عنوان کردند. طبق گفته این شرکتها در صورتی که با چراغ سبز دولت جدید امریکا موانع مربوط به نقل و انتقالات مالی با ایران برطرف شود، آنها به سرعت بازاریابی در ایران و بررسی فرصتهای سرمایه گذاری و تولیدی در ایران را شروع می کنند زیرا بر این باورند که بازار ۸۰ میلیونی ایران می تواند بازاری مناسب برای محصولات آنها باشد.

باید در نظر داشت بسیاری از کارشناسان اعلام کرده اند دولت بایدن می تواند قبل از برداشته شدن تحریم های امریکا علیه ایران، تحریم های ثانویه علیه ایران را لغو کند و مانع از همکاری تجاری و اقتصادی اروپا و آسیا با ایران نشود. در واقع این سیاست چراغ سبزی است که دولت جدید به کشورهای هم پیمان خود برای همکاری با ایران نشان می دهد و بدون شک منافع مالی زیادی را نیز برای ایران به همراه خواهد داشت. از میان برداشتن  تحریم نفتی و تحریم بانکی هم از سیاستهایی است که می تواند ایران را به سمت کسب منفعت از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ببرد و از سر گیری مذاکرات بین ایران و کشورهای پنج به علاوه یک را ساده تر کند.

اوضاع اقتصادی ایران بهتر می شود
نکته دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده است، پیش بینی بهتر شدن اوضاع اقتصادی ایران است. فایننشال تایمز با یکی از بازرگانان اروپایی که سالها در ایران زندگی و کار کرده است، مصاحبه ای انجام داد و از او پرسید که نظرش در مورد اوضاع اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ چیست. این بازرگان اروپایی به فایننشال تایمز گفت: «بدون شک اوضاع اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ از سال جاری و سال قبل بهتر خواهد شد. افزایش توان صادرات نفت ایران به معنای افزایش درآمد کشور است. از طرف دیگر احتمال مذاکره بین غرب و ایران و برداشته شدن تحریم ها امیدی را به اقتصاد ایران تزریق می کند.»

انتظار بهبود اوضاع اقتصادی ایران در سخنان مقامات این کشور هم شنیده می شود به عنوان مثال سخنان رییس جمهوری ایران مبنی بر افزایش فروش نفت در سال جدید یا افزایش ارزش پول ملی. انتظاراتی که خبر از سال بهتری برای اقتصاد ایران دارد و شاید بتوان این سطح خوش بینی را به شانس  بالای احیای توافق هسته ای و کسب منفعت ایران از این توافق ، مرتبط دانست.

کد خبر: ۶۰٬۴۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha