۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
صادرات سیمان ۴درصد کاهش یافت / چین مشتری ۷درصد کلینکر ایران

صادرات سیمان ۴درصد کاهش یافت / چین مشتری ۷درصد کلینکر ایران

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، از افزایش ۴۰درصدی صادرات کلینکر خبر داد و گفت: حدود ۷درصد از کل صادرات کلینکر کشور، به چین صورت می‌گیرد.

بازار- محمد فکوری: عبدالرضا شیخان با اشاره به تولیدات صنعت سیمان کشور در ۱۰ماهه گذشته سال جاری، اظهار کرد: در ۱۰ماهه ابتدایی امسال تولیدکنندگان کلینکر ۵۵ میلیون تن تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲ درصد افزایش  را شاهد بودیم.

وی افزود: در این مدت ۵۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن سیمان تولید شده که این میزان تولیدات نسبت به ۱۰ ماهه سال ۹۷، حدود ۱۰درصد افزایش را نشان می دهد.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به صادرات محصولات سیمانی کشور، خاطرنشان کرد: در بخش صادرات حدود ۷میلیون تن کلینکر به مقاصد صادراتی ارسال شده که این رقم نسبت به سال گذشته ۴۰درصد افزایش پیدا کرده است.

صادرات سیمان کاهشی شد

این فعال صنعت سیمان، ادامه داد: همچنین ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن سیمان صادر شده که نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته حدود ۴ درصد کاهش را تجربه کرده است.

وی صادرات کل صنعت سیمان را در ۱۰ماهه گذشته بیش از ۱۱میلیون دانست و گفت: در مجموع صادرات سیمان و کلینکر کشور به ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷، ۱۸/۴درصد افزایش را شاهد بوده‌ایم.

افغانستان مقصد اصلی سیمان ایران

شیخان، بیان کرد: بیشترین صادرات تولیدات سیمان کشور به مقصد افغانستان بوده و سهم ۲۸درصدی را به خود اختصاص داده، همچنین صادرات به پاکستان ۶درصد  و سومالی ۴ درصد، کویت ۵ درصد، ارمنستان ۲ درصد، ازبکستان ۱۰ درصد و ۳درصد هم به روسیه صادر شده و مابقی تولیدات آن در داخل کشور مصرف شده است.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، تصریح کرد: امسال خوشبختانه صنعت سیمان کشور با رشد صادرات همراه بوده و برنامه‌هایی برای افزایش هرچه بیشتر صادرات این محصول توسط انجمن برنامه ریزی شده است اما این افزایش صادرات وابسته به کاهش هزینه‌های صادرات بوده و با توجه به اینکه روزبه روز این هزینه‌ها در حال افزایش است بنابراین اگر مشوق‌هایی برای صادرات سیمان در نظر گرفته نشود، صادرات را تحت تاثیر قرار داده و سیر صادرات را نزولی خواهد کرد.

پیش‌بینی صنعت سیمان برای سال ۹۹

وی همچنین درباره پیش بینی تولید صنعت سیمان کشور در سال ۹۹، گفت: پیش‌بینی برای سال آینده به این گونه است که، صنعت سیمان به روند سال جاری خود ادامه می‌دهد و می‌تواند صادرات خود را افزایش دهد و حدود ۲ درصد تولیدات خود را بهبود دهد.   

این فعال صنعت سیمان، افزود: دولت باید تمهیداتی در نظر گیرد که  در بحث انبار داری، هزینه‌های بندری و حمل و نقل ریلی صادرات محصولاتی مانند سیمان دارای سوبسید باشند تا این صنایع بتوانند سهم خود را در بازارهای جهانی حفظ کند.

 چین مشتری ۷ درصد کلینکر ایران

شیخان، با بیان اینکه چین که به تازگی واردکننده کلینکر شده به  یکی از مشتریان صنعت سیمان ایران تبدیل شده است، تصریح کرد: در حال حاضر صادرات کلینکر به کشور چین انجام می‌شود و حدود ۷درصد از کل صادرات کلینکر کشور روانه بازار چین می شود.

وی در پایان تصریح کرد: البته مشکلات بانکی همچنان گریبان گیر صادرات کشور است اما صادرکنندگان راه‌های مختلفی برای دور زدن تحریم‌ها در نظر می‌گیرند.

کد خبر: ۶٬۰۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha