۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
کسری سالانه ۳۳ میلیون متر مکعب آب‌های زیرزمینی آذربایجان‌ شرقی
مدیر آب و خاک جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

کسری سالانه ۳۳ میلیون متر مکعب آب‌های زیرزمینی آذربایجان‌ شرقی

تبریز- مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، گفت: میزان کسری آب‌های زیر زمینی سالانه حدود ۳۳ میلیون مترمکعب تخمین زده می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، کامران یوسفی‌راد در رابطه با وضعیت آب و کمبود آن در استان اظهار داشت: با توجه به اینکه استان آذربایجان‌شرقی در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و میزان بارندگی سالانه به‌طور متوسط حدود ۳۰۲ میلی‌متر می‌باشد که در مقایسه با کشورهای اروپایی حدود یک سوم آن است و از طرف دیگر میزان افزایش متوسط دمای هوا سالیانه در منطقه حدود ۱۰ درجه  سانتی‌گراد گزارش شده و این باعث تبخیر آب می‌شود که طبق گزارش حدود ۲۴۰۰ میلی‌متر در سال می‌باشد.

وی افزود: این شرایط  باعث کاهش آب در مخزن‌های آب سطحی و زیرزمینی می‌شود، به‌طوریکه میزان کسری آب‌های زیرزمینی سالانه حدود ۳۳ میلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود.

یوسفی‌راد  با تاکید بر استفاده کشاورزان از روش‌های نوین آبیاری، گفت: استفاده از آبیاری تحت فشار، اصلاح روش‌های سنتی، اصلاح و بهسازی کانال‌های آبیاری، احیای قنوات و لوله‌گذاری در انهار چه به روش سنتی و چه مکانیزه تا محل مصرف آب می‌تواند در صرفه‌جویی آب نتیجه‌بخش باشد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان، یادآور شد: کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌ها و استفاده از تسهیلات موجود اقدام به تغییر سیستم آبرسانی در زمین‌های کشاورزی کنند.

وی با بیان اینکه برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود، توسعه روش‌های نوین آبیاری و جایگزین کردن آن به جای آبیاری سنتی توسط کشاورزان ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان احتمالی کشاورزان باید قبل از اقدام به کشت با مسوولان و کارشناسان مدیریت‌ها و مراکز جهادکشاورزی در تعیین الگو و ترکیب کشت با اولویت محصولات اساسی و استراتژیک که از خرید تضمینی دولت برخوردار هستند، هماهنگی و از کشت بی‌رویه محصولات غیراساسی خودداری شود.

کد خبر: ۶۰٬۴۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha