۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
صنایع کوچک در شوک اقتصادی؛ گره‌ای از کار واحدهای اقتصادی باز نشد
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

صنایع کوچک در شوک اقتصادی؛ گره‌ای از کار واحدهای اقتصادی باز نشد

لرستان- واحدهای صنعتی لرستان در حالی به وضعیت رکود و نیمه‌ تعطیل گرفتار شده‌اند که بانک‌ها را عامل ورشکستگی و عدم نقدینگی خود می‌دانند.

بازار؛ گروه استان‌ها: عمدتاً مهمترین ویژگی صنایع کوچک و متوسط، قابلیت اشتغالزایی و زودبازده بودن آنهاست بنابراین در شرایطی که استان لرستان با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند قطعاً حمایت از این قبیل صنایع می‌تواند زمینه‌ساز رفع بحران بیکاری باشد.

متأسفانه صنایع لرستان در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند که به زعم تولیدکنندگان و بانکها، عدم حمایت‌های دولتی آنها را به ورطه شکست و نابودی کشانده‌ است و معتقدند که تمام حمایت‌ها فقط در حد شعار است و جنبه عملیاتی ندارد.

نبود سرمایه در گردش و مشکل بازاریابی مهمترین عاملی است که واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی لرستان را به رکود و تعطیلی کشانده است؛ کمااینکه حتی واحدهای فعال هم عمدتاً با حداقل ظرفیت خود کار می‌کنند.

تعطیلی واحدهای تولیدی لرستان
در سال جهش تولید انتظار می‌رود مدیران لرستان نگاه مسئولانه‌تری به وضعیت صنایع راکد و نیمه تعطیل استان داشته باشند کمااینکه کرونا، تحریم و بانکها همه دست به دست یکدیگر داده‌اند تا واحدهای لرستان را زمین‌گیر کنند اگر قرار باشد سوءمدیریت‌های داخلی را هم به آن اضافه کنیم باید فاتحه صنعت را در این استان بخوانیم.

احمد خدایگان، مدیرعامل شرکت مسکن بهساز خرم کلات و تولیدکننده قالب عایق ماندگار ICF و فوم سقفی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: ما در حوزه دیوارهای پیش ساخته فعالیت می‌کنیم که یک نوع پنل فیبری است و برای ساختمان سازی به کار می‌رود؛ این دیوارها علاوه بر اینکه در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کنند، ضد موریانه هم هستند.

وی افزود: این کار ضد زلزله و عایق است و محدودیت طبقه ندارد، بسیار ارزان‌تر از مصالح سنتی است و از کارهای روز اروپا محسوب می‌شود ولی در ایران و لرستان استقبال چندانی صورت نمی‌گیرد و مردم بیشتر از همان روش‌های قدیمی برای ساخت و ساز استفاده می‌کنند.

فعالیت واحدهای صنعتی با حداقل ظرفیت
مدیر عامل شرکت مسکن بهساز خرم کلات عنوان کرد: از سال ۹۶ در هفته دولت به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کردیم اما از چهار ماه گذشته تقریبا واحد ما نیمه فعال شد و میزان تولید دو هزار متر به متر به ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر کاهش یافته است.

خدایگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر با پنج تا ۱۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنیم که این وضعیت حتی جوابگوی هزینه‌های ما هم نیست؛ نیاز داریم که مسئولان ما را حمایت کنند تا این تولیدات جدید بتواند جایگاه خود را در بازار پیدا کند.

وی با بیان اینکه این رکودی که بر کارخانه حاکم شده دلایل مختلفی دارد، گفت: کالایی که ما تولید می‌کنیم یک جنس جدید و صنعتی است که هنوز به اندازه کافی معرفی نشده و جای خود را در بازار باز نکرده است به همین دلیل بازار فروش خوبی ندارد.

کاهش چشمگیر تولید و تقاضا در شرایط کرونا
مدیر عامل شرکت مسکن بهساز خرم کلات با اشاره به کمبود مواد اولیه در بازار، بیان کرد: حدود ۲ ماه است که مواد پلی استری تولید نمی‌شود اگر هم باشد درصد خیلی کمی است و ازطرفی بسیار هم گران است.

خدایگان افزود: مواد اولیه‌ای که در خرداد ماه امسال با قیمت هر تن ۱۵ میلیون تومان خریداری می‌کردیم اکنون با قیمت ۵۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد ولی ما به علت نبود سرمایه در گردش، قدرت خرید نداریم.

وی تصریح کرد: سه مشکل اصلی ما در این صنعت به ترتیب نبود سرمایه در گردش، کمبود مواد اولیه و بازاریابی است؛ مواد اولیه پلی استایلن را که قبلاً از خارج وارد می‌کردیم اکنون توسط سه کارخانه در ایران تولید می‌کنند، از مهر ماه پیگیر دریافت آن هستیم اما چون این ماده بسیار محدود و گران است عملاً چیزی به ما نمی رسد.

سخت‌گیری‌های بانک و صندوق ضمانت
مدیر عامل شرکت مسکن بهساز خرم کلات بیان کرد: به دلیل نبود وثیقه و سخت‌گیری‌های بانک و صندوق ضمانت شهرک تاکنون نتوانستیم سرمایه در گردشی بگیریم که تحریم ها و شرایط کرونایی هم صد درصد به کار ما ضربه وارد است.

وی گفت: با توجه به اینکه برخی مواد اولیه مورد نیاز ما وارداتی است، با بالا رفتن نرخ دلار قیمت این مواد هم افزایش پیدا کرده از طرفی به واسطه کرونا سطح تقاضا به شدت کاهی پیدا کرده و ساختمان‌سازی هم با رکود مواجه شده است.

خدایگان افزود: کار ما نیاز به تبلیغات دارد اما با توجه به اینکه تمام املاک و دارایی های خود را برای این واحد صنعتی فروخته‌ام، بودجه ای برای تبلیغات باقی نمانده است.

وی عنوان کرد: چند بار برای دریافت تسهیلات مراجعه کردیم اما آنقدر شرایط دریافت تسهیلات و وثیقه‌هایی که از ما می‌خواهند دشوار است که از گرفتن وام پشیمان می‌شویم.

لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی
مدیر عامل شرکت مسکن بهساز خرم کلات برای احیای مجموعه دستگاه‌های دولتی مثل کمیته امداد، نوسازی مدارس و بسیج سازندگی، پیشنهاد داریم ۲۰ درصد کارشان را به ما بسپارند تا برای آنها انجام دهیم.

وی بیان کرد: در حال سرمایه‌گذاران آلمانی که برای ساخت و ساز مناطق سیل زده و زلزه‌زده و امور عامل‌المنفعه مثل مدارس و بیمارستان به کشور می آیند فقط از تولیدات ما استفاده می‌کنند چون ضد زلزله است.

خدایگان گفت: پیشنهاد دوم ما این است که از سیاست‌های تشویقی استفاده کنند مثلاً بنیاد مسکن در پروژه‌ ساخت دو هزار مسکن روستایی محرومان اولویت پرداخت تسهیلات و بلاعوض را به کسانی بدهد که از تولیدات ما استفاده کنند.

وی افزود: دولت با این راهکاریی که در بالا به آن اشاره شد می‌تواند کمک کند تا واحد صنعتی ما از رکود و ورشکستگی نجات پیدا کند ضمن اینکه زمینه اشتغال ۵۰ نفر هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم شود.

تعدیل نیرو در واحدهای صنفی
رحیم ریاحی، مدیرعامل واحد تولیدی کابین آسانسور در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: تنها واحدی هستیم که در حوزه تولید کابین آسانسور در لرستان فعالیت داریم اما هیچ حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر با حداقل ظرفیت کار می‌کنیم، افزود: ابتدای سال پنج کارگر داشتیم که همه را تعدیل کرده ولی الان فقط یک نفری کار نیرو داریم.

مدیرعامل واحد تولیدی کابین آسانسور عنوان کرد: سال گذشته به صورت آزمایشی کار را شروع  ولی امسال به صورت رسمی با گرفتن پروانه، کارخانه را راه‌اندازی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: چندین بار برای گرفتن وام اقدام کردیم ولی بانک‌ها مانع تراشی و سنگ اندازی می‌کنند ظاهراً بانک‌ها نمی‌خواهند این استان پیشرفت کند چون در حال حاضر تمام صنایع مشکل نقدینگی و سرمایه دارند، وقتی بانک‌ها کمک نمی‌کنند و اگر هم تسهیلاتی باشد با سود ۱۵ الی ۱۸ درصد است که به صرفه نیست.

ریاحی تصریح کرد: الان رئیس شرکت شهرک‌ها و مسئولان بخش صنعت، تسهیلاتی را برای ما تصویب کرده‌اند اما بانک، زیر بار نمی‌رود؛ ما برای دریافت یک میلیارد به بانک صنعت و معدن معرفی شده‌ایم اما از ما وثیقه‌های سنگین می‌خواهند.

بانک‌ها مهمترین عامل ورشکستی صنایع لرستان
وی بیان کرد: در حال حاضر ارزش زمین و کارخانه ما بدون تجهیزات ۲ میلیارد تومان است اما بانک نمی‌پذیرد و از ما سند شش دانگ آپارتمان و ساختمان در داخل شهر می‌خواهند.

مدیرعامل واحد تولیدی کابین آسانسور گفت: حتی اگر تحریم‌ها اثرگذار نباشند رؤسای بانک‌های استان لرستان همه را تحریم کرده‌اند، با این وجود ما اصلا نیازی به تحریم آمریکا و دیگر کشورها نداریم، همین که روسای بانک های استان صنعت را تعطیل کردند برای ما کفایت می‌کند.

وی افزود: حتی چند روز پیش اعلام کردند که استان لرستان در پرداخت تسهیلات برای واحدهای اشتغالزایی آخرین رتبه را در کشور دارد؛ متأسفانه بانک‌ها درک نمی‌کنند که تولید کننده می‌خواهد به صنعت و رشد اشتغال در استان کمک کند و فقط به منافع خود فکر می‌کنند.

دشواری اخذ تسهیلات
ریاحی ادامه داد: پروسه دریافت وام آنقدر دشوار است که خود متقاضی از دریافت آن منصرف می‌شود حتی اگر هم موفق به دریافت آن شویم وام ۱۸ درصد گره‌ای از کار ما باز نمی‌کند و تاکنون هم هیچ سوپسید و یارانه‌ای به ما پرداخت نشده است.

مدیرعامل واحد تولیدی کابین آسانسور گفت: آن زمان که ما درخواست وام یک میلیاردی داشتیم هزینه تولید هر آسانسور بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان بود اما حالا به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است یعنی اگر با یک میلیارد می‌توانستیم ۵۰ آسانسور تولید کنیم الان با همان پول فقط ۱۰ آسانسور می‌توان ساخت.

وی افزود: در کشورهای دیگر وام‌های بدون بهره در اختیار تولیدکنندگان قرار داده می‌شود مثلاً در امارات وام منفی یک درصد پرداخت می‌کنند یعنی دولت یک درصد هم سود به تولید کننده می‌دهد و همه این موارد در جهت رونق تولید و اشتغالزایی انجام می‌شود.

ریاحی با بیان اینکه به نظر می‌رسد اگر شبکه بانکی را تعطیل کنند، تمام مشکلات این استان حل می‌شود، عنوان کرد: ما در حال حاضر با ۱۰ درصد ظرفیت خود تولید می کنیم و باید بدانیم که با این سیاست‌ها و قوانین دست و پا گیر نمی‌توان تولید را رونق بخشید.

عدم نقدینگی، مشکل بازاریابی و سوءمدیریت در واحدهای تولیدی لرستان
بختیار رازانی، مدیرعامل شهرک‌های صنعتی لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت:  مهمترین مشکلی که باعث غیرفعال شدن واحدهای صنعتی در کل استان شده در وهله اول عدم نقدینگی یا کمبود سرمایه در گردش و بعد فرسودگی خطوط تولید است، همچنین بسیاری از این واحدها مشکل بازاریابی دارند و نتوانسته‌اند کیفیت کالای خود را به‌گونه‌ای بالا ببرند که رقابت‌پذیر باشد.

وی افزود: اختلاف میان شرکا یکی دیگر از عواملی است که واحدهای صنعتی استان را به تعطیلی کشاندهاست؛ در حال حاضر ۱۲۰ واحد تعطیل و غیرفعال در استان اما هیچ‌یک به دلیل نبود امکانات زیربنایی در شهرک تعطیل نشده‌اند.

رازانی در رابطه با تأثیر کرونا بر صنعت لرستان عنوان کرد: کرونا میزان تقاضا را کاهش داده است یعنی با تعطیلی مراسمات، تالارها، رستوران‌ها، تورهای مسافرتی و گردشگری سطح تقاضا برای کالاهای اساسی و خوراکی کمتر شده که طبیعتاً با کاهش تقاضا میزان تولید هم کاهش پیدا می‌کند.

صنایع کوچک و متوسط زودبازده و اشتغال‌زا 
وی با اشاره به فعالیت ۶۰۰۰ نفر در شهرک‌های صنعتی لرستان، تصریح کرد: مهمترین تولیدات ما به ترتیب مربوط به صنایع غذایی، صنایع فلزی، صنایع غیر فلزی مثل پودرهای میکرونیزه و بعد صنایع شیمیایی و در آخر هم صنایع پایین دست حوزه کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان خاطرنشان کرد: سود همه تسهیلاتی که برای صنعتگران در نظر گرفته‌ شده ۱۸ درصد است فقط تسهیلات روستایی است که سود کمتری نسبت به بقیه دارد؛ اگر متقاضیان بتوانند وثیقه را مهیا کنند، تسهیلات در حد نیاز و در حد وثیقه به انها پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: پرداخت تسهیلات به شرایط خاصی نیاز ندارد، همین که متقاضیان درخواست بدهند در کمیته تسهیلات بررسی می‌شود و به بانک عامل معرفی می‌شوند و در صورتی که بتوانند وثیقه مورد نیاز را تأمین کنند، بانک تسهیلات لازم را به آنها پرداخت می‌کند.

فعالیت کمتر از نیمی از واحدهای صنعتی لرستان
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: یکی از فرصت‌های خوب اشتغال در استان و به‌خصوص شهرستان خرم‌آباد وجود شهرک‌های صنعتی است؛ برخی از این شهرک‌ها نه به دلیل مشکلات زیرساختی بلکه به خاطر سوءمدیریت سرمایه‌گذاران و یا نداشتن سرمایه کافی تعطیل شده‌اند.

مهرداد ویسکرمی با بیان اینکه شاید کمتر از نیمی از واحدهای صنعتی ما در استان فعال باشند، افزود: قرار است شرکت‌های جدیدی ایجاد شود که مطالعات آنها انجام شده و نیاز به پیگیری دارند؛ مثلاً شهرک صنعتی شماره ۴ خرم‌آباد که در منطقه «پل هرو» قرار دارد لازم است که تأسیس شود و زیرساخت‌های لازم در آن ایجاد شود.

وی عنوان کرد: مشکل اصلی ما تولیدکنندگانی هستند که نتوانسته‌اند به خاطر شرایط اقتصادی نامطلوب کشور و یا شاید سوء مدیریت خود، کار را پیش ببرند؛ اگر همین ظرفیت‌های تعطیل فعال شوند، بستر خوبی برای اشتغال‌زایی و تولید فراهم می‌شود که این کار یک مدیریت و همت جهادی را می‌طلبد.

کد خبر: ۶۰٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha