۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
منابع درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰، کاملا رویایی است
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

منابع درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰، کاملا رویایی است

بسطامی، نماینده مجلس یازدهم گفت: دولت در این لایحه، میزان فروش روزانه نفت را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه اعلام کرده که به نظر می رسد که این منابع درآمدی، کاملا رویایی است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی اکبر بسطامی، درباره ابعاد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: بررسی صورت گرفته در خصوص لایحه بودجه سال آتی نشان می دهد که این لایحه مشکلات اساسی داشته و مفاد بودجه کاملا انبساطی است، از طرفی درآمدهای تعیین شده در لایحه، غیرقابل اتکا است.

بودجه ۱۴۰۰؛ یکی از پراتکاترین لوایح بودجه به درآمدهای نفتی است
نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  در سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب بارها بر ضرورت کاهش اتکای بودجه های سالیانه به درآمدهای نفتی تأکید داشته اند، اما به نظر می‌رسد که یکی از پراتکاترین لوایح بودجه تاکنون، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ است.

وی گفت: دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ میزان فروش روزانه نفت را دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه اعلام کرده که به نظر می رسد که این منابع درآمدی، کاملا رویایی است، از طرفی در شرایط فعلی، کشور با شیوع بیماری کرونا مواجه است، حال با این وجود دولت در لایحه بودجه درآمد کلانی را از محل اخذ مالیات پیش بینی کرده است.

بسطامی افزود: همچنین شاهد هستیم که دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اقدام به برداشت منابع اعتباری از صندوق توسعه ملی کرده که عملا با این اقدام دست در جیب مردم کرده است. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب بارها بر لزوم خلق منابع جدید درآمدی تأکید کرده اند.

عدم وجود عدالت در توزیع منابع و اعتبارات در لایحه بودجه ۱۴۰۰
وی با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هم از نظر شکلی و هم از نظر محتوایی، بسیار رویایی، غیرقابل تحقق و دسترس و یک بودجه توقع زا در سطح جامعه است، افزود: عدم وجود عدالت در توزیع منابع و اعتبارات یکی دیگر ازمشکلات این لایحه است، متأسفانه ساختار نظام بودجه ریزی کشور مبتنی بر قدرت چانه زنی بوده  که با این روش، استان های محروم هر سال محروم تر می شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: یکی از مشکلات حاد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، موضوع توازن بخشی در توزیع منابع است، به نظر من اگر در نظام بودجه ریزی، با روش مساوات با تمام استان ها برخورد شود، این رویکرد ناعادلانه است، یعنی آنکه بودجه تمام استان ها به صورت یکسان درصدی افزایش یابد.

وی گفت: مسئله ما این است که مثلا ۳ درصد توازن بخشی از استان های محروم نباید کسر شود بلکه این اعتبارات باید از استان های برخوردار کسر شده و در اختیار استان های محروم بر اساس شاخص های محرومیت قرار گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: لایحه بودجه ۱۴۰۰ باید منطقی، عادلانه و قابل دسترس شود، از این رو به نظر می رسد که نمایندگان مجلس با کلیات لایحه بودجه مخالفت کنند. البته نباید در تضاد رأی مجلس و دولت، مردم متضرر شوند.

کد خبر: ۶۰٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha