۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
تلاطم بازار کامودیتی در ۷ روز گذشته

تلاطم بازار کامودیتی در ۷ روز گذشته

بازار جهانی هر چند هفته ای آرام را پشت سر گذاشت اما شاهد ثبت ارقامی طلایی برای نفت و مس در این هفته بودیم. جایی که هر بشکه نفت خام برنت از مرز ۵۰ دلار عبور کرد و مس نیز خود را به کانال ۷۹۰۰ دلار در هر تن رساند.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، آغاز واکسیناسیون کرونا، امید به تصویب بسته محرک مالی در آمریکا و انتظار برای ریکاوری اقتصاد جهانی از مهمترین دلایل تداوم رشد قیمت‌ها در بازار جهانی بود.

لمس قله ۹ ماهه توسط نفت
هر بشکه نفت برنت دریای شمال این هفته توانست سطوح ۵۱ دلاری را لمس کند. سطحی که ۹ ماه برای رسیدن به آن تقلا می‌کرد. اما روز جمعه کمی از این رشد پرشتاب را خنثی کرد و در نهایت در مرز ۵۰ دلار تثبیت شد تا رشد هفتگی۱.۵  درصدی را ثبت کند. تضعیف شاخص دلار، اخبار مثبت از شروع واکسیناسیون کووید ۱۹ و همچنین چشم‌انداز مثبت از تصویب بسته محرک مالی ۹۰۸ میلیارد دلاری در آمریکا و انتظار برای بهبود وضعیت اقتصادی در سال ۲۰۲۱ از مهمترین عوامل رشد قیمت طلای سیاه عنوان می‌شود. این نگاه خوش‌بینانه سبب شد تا اخبار منفی برای قیمت نفت نیز تاثیری در روند آن نداشته باشد. بر اساس گزارش بیکرهیوز تعداد حلقه چاه نفت آمریکا این هفته ۱۲ حلقه رشد و به ۲۵۸ حلقه رسیده که بالاترین سطح ۷ ماه گذشته است. در حالی این گزارش از افزایش عرضه نفت خبر میداد که طلای سیاه به توجه به آن مسیر صعودی را ادامه داد.

مقاومت طلا در برابر ریزش
طلای جهانی هفته گذشته را بدون تغییر محسوسی سپری کرد و تنها به رشد ۰.۰۸ درصدی بسنده کرد و یک هزار و ۸۳۹ دلار بر هر اونس قیمت خورد. در این میان روز جمعه وزارت کار آمریکا اعلام کرد شاخص قیمت تولید کننده (PPI) در ماه نوامبر (پس از رشد ۰.۳درصدی در ماه اکتبر) ۰.۱ درصد دیگر افزایش یافته است. در این میان ابهاماتی که در خصوص تصویب بسته محرک مالی آمریکا وجود دارد مانع از رشد بهای این فلز ارزشمند شد اما امید به تصویب آن مانع از ریزش شدید قیمتی نیز شد. در هفته گذشته آمار متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا (افرادی که برای اولین بار درخواست بیمه بیکاری داشتند) بیش از انتظار، افزایش یافت. این آمار اگرچه بسیاری را نگران کرد، اما ممکن است در کنار آمار ضعیف از اشتغال در آمریکا که چند روز پیش منتشر شده بود،   موجب تصویب بسته محرک مالی بزرگ‌تری شود که بازارها از آن استقبال خواهند کرد.

چشم‌انداز مثبت بازار مس
مس هفته گذشته هر چند به رشد ۰.۲ درصدی بسنده کرد اما روز پنجشنبه شاهد افزایش سرعت این فلز رنگی در مسیر صعودی بودیم. جایی که حتی به مرز ۷ هزار و ۹۰۰ دلار نیز نزدیک شد. تضعیف دلار و هجوم سرمایه‌ها از بازار سهام به سمت اوراق قرضه از مهمترین دلایل رشد قیمت مس عنوان شد. در این میان همچنان حرکت به سمت انرژی‌های پاک چشم‌انداز مثبتی پیش‌روی بازار مس قرار داده است.

کد خبر: ۶۰٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha