۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
کاهش منابع آبی قزوین به فرونشست ساختمان ها منتهی می شود
عضو نظام مهندسی ساختمان استان قزوین:

کاهش منابع آبی قزوین به فرونشست ساختمان ها منتهی می شود

قزوین- عضو نظام مهندسی ساختمان استان قزوین: کاهش منابع آبی دشت قزوین به فرونشست ساختمان ها منتهی می شود و تا کنون نیز فرونشست زمین در قزوین به بیش از ۱۶ سانتی متر رسیده است.

به گزارش خبرنگار بازار، امیر کلهر کارشناس سازه و ساختمان در همایش «بررسی علل وقوع نشست های ساختمانی، آسیب های ناشی از آن و اقدامات پیشگیرانه»  که  ظهر امروز به مناسبت روز مهندس و بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی با حضور کارشناسان و فعالین صنعت ساختمان در نظام مهندسی ساختمان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: شاید روز مهندس فرصتی مناسب برای پرداختن به موضوعاتی باشد که ارتباط مستقیم با سلامت و زندگی اجتماعی مردم دارد که مسئله ساختمان از مهم ترین این مسائل است.

وی بیان کرد: امنیت، آرامش و سلامت مردم در گرو زندگی در مسکن ایمن، کار در محیط کار مناسب و فعالیت در جامعه ای ایمن است که با ساختمان های فرونشست کرده و نا امین این مسئله امکان پذیر نخواهد بود.

کارشناس سازه و ساختمان استان قزوین افزود: کاهش حجم منابع آبی قزوین، کاهش سطح آب های زیر زمینی و عدم توجه مناسب به مباحث علمی و ژئوتکنیک در ساخت ساختمان ها در استان قزوین موجب شده است تا زنگ خطر در خصوص فرونشست زمین به صدا در بیاید.

کلهر افزود: فرونشست زمین به دلایل مختلفی در برخی از نقاط زمین ایجاد می شود و قابل پذیرش است اما بعد از حد مجاز آن میتواند خطرات و آسیب های جدی برای ساختمان ها ایجاد کند.

وی بیان کرد: به طور مثال یک فروشست ۱ تا ۲ سانتی متری میتواند برای ساختمان های بیش از ۴ طبقه مشکل آفرین باشد و نشانه های این فرونشست بی وریه را در ساختمان ها میتوان با ترک های نزدیک چهارچوب و پنجره ها، فاصله افتادن بین درب و چهارچوب و تغییراتی در ظاهر ساختمان مشاهده کرد که باید فورا مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس اضافه کرد: امروز با کاهش سطح آب های زیرزمینی در استان قزوین شاهد فرونشستی ۱۶ سانتی متری در شهر قزوین هستیم که بسیار مسئله مهم و جدی است و باید به صورت تخصصی و با کمک تیم های کارشناسی این مسئله مورد بررسی قرار گیرد.

کلهر عنوان کرد:در این شرایط الزام تهیه مطالعات ژئوتکنیک برای ساختمان های آموزشی، بیمارستان ها، محیط های درمانی و ساختمان های بالای ۳ طبقه باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: هدف همه ما از بررسی این موارد توجه به سلامت و امنیت مردم است و قطعا رعایت مباحث بیان شده در مقررات ملی ساختمان میتواند بر کاهش آسیب های احتمالی در این حوزه اثر گذار باشد.

کد خبر: ۶٬۰۳۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha