۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
جهش تولید در کشت غلات پاییزه قزوین محقق شد
رئیس جهاد کشاورزی قزوین:

جهش تولید در کشت غلات پاییزه قزوین محقق شد

قزوین- رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: رشد پنج درصدی کشت غلات پاییزه (گندم و جو) در سال زراعی جاری باعث شد تا شعار جهش تولید در استان محقق شود.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان قزوین، فاطمه خمسه افزود: همت کشاورزان قزوینی و برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای کشت گندم و جو باعث شد تا این استان پنج درصد نسبت به برنامه زراعی ۹۹ تا ۱۴۰۰ جلوتر باشد.

وی اضافه کرد: برنامه ابلاغی گندم آبی و دیم در در سال زراعی جاری ۱۵۳ هزار و ۱۸۲ هکتار بود که اکنون کشت این محصولات استراتژیک در استان قزوین به ۱۶۰ هزار و ۴۱۰ هکتار رسیده است.

خمسه تصریح کرد: امسال ۴۸ هزار و ۸۵۰ هکتار از مزارع استان قزوین به زیر کشت گندم آبی و ۱۱۱ هزار و ۵۶۰ هکتار به زیر کشت گندم دیم رفته که همین محصول نسبت به سال زراعی سال گذشته چهار درصد رشد داشته است.

به گفته وی پیش بینی می‌شود در صورت مساعد بودن شرایط اقلیمی و همچنین تدوام مدیریت مناسب در مرحله برداشت محصولات بیش از ۳۴۰ هزار تن گندم در استان قزوین تولید شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به کشت جو در اراضی کشاورزی استان قزوین پرداخت و گفت: برنامه ابلاغی کشت جو آبی و دیم در سال جاری ۳۷ هزار هکتار بود که با رشد ۳.۴ درصدی به ۳۸ هزار و ۲۷۵ هکتار رسید.

خمسه با بیان اینکه پیش بینی می‌شود ۱۳۵ هزار تن جو در استان قزوین تولید شود، اظهار داشت: سطح کشت جو در سال گذشته ۳۵ هزار هکتار بود که امسال با افزایش ۹.۳ درصدی همراه است.

وی سطح کشت گندم و جو در سال زراعی جاری را ۱۹۸ هزار و ۶۸۵ هکتار عنوان کرد که این رقم در سال گذشته ۱۸۹ هزار و ۴۵۸ تن در هکتار بود.

خمسه خاطرنشان کرد: هفت هزار و ۹۳ تن انواع بذر گندم آبی و دیم و یک هزار و ۱۷۰ تن بذر جو در بین کشاورزان استان قزوین توزیع شده که در مقایسه با میزان سال گذشته از رشد ۲۸ درصدی برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان داشت: با توجه به اینکه میزان بارش استان قزوین ۹۹.۲ میلی متر بوده و نسبت به میزان بلند مدت ۲۶ درصد افزایش داشته است؛ برآورد می‌شود که سال زراعی جاری نوید بخش تولیدی پایدار و با کیفیت در استان قزوین باشد.

خمسه همچنین یادآورشد: علی رغم مشکلات متعدد در حوزه اقتصادی و شیوع بیماری کرونا در استان قزوین، کشت غلات پاییزه به عنوان اولویت اصلی سازمان مورد اهتمام و تلاش سازمان جهاد کشاورزی بوده و و آمارها نشان می‌دهد که با جهش معنی داری در این خصوص روبرو هستیم

کد خبر: ۶۰٬۲۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha