۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
فروش مرغ با کارت ملی؛ هر ایرانی یک مرغ
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

فروش مرغ با کارت ملی؛ هر ایرانی یک مرغ

مشهد- مرغ پله‌های ترقی قیمت را در یک سال گذشته از کیلویی ۱۰ هزار تومان شروع کرد و در چند هفته گذشته با جهش قیمت از ۲۰ هزار تومان به ۳۶ هزار تومان رسید.

بازار؛ گروه استان‌ها: گرچه در طی یک ماه گذشته رئیس‌جمهور به دو وزارتخانه صمت و وزارت جهاد کشاورزی دستور داد که هر چه زودتر قیمت را کنترل کنند و وزیر جهاد کشاورزی هم اعلام کرد بازار مرغ را کنترل کردیم و حالا به دنبال کنترل تخم‌مرغ هستیم اما مشاهدات خبرنگار ما و هم‌چنین اظهارات هیچ‌یک از شهروندان این دستورات را تائید نمی‌کند.

فروش مرغ باکارت ملی
گزارش میدانی خبرنگار بازار از برخی مناطق شهر مشهد حاکی است مرغ کشتار روز در بسیاری از فروشگاه‌ها موجود نیست.

درحالی‌که مسئولان ادعا می‌کنند که مرغ در فروشگاه‌های بزرگ باقیمت تعادلی توزیع می‌شود اما بازدید از برخی فروشگاه‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها هم مرغ‌های بسته‌بندی قطعه‌بندی شده را و البته باقیمت‌های سرسام‌آور در اختیار مشتری قرار می‌دهند.

برخی فروشگاه‌ها هم مرغ دارند، اما به قیمت‌های بسیار بالاتر ازآنچه مسئولان و برخی رسانه‌ها می‌گویند به فروش می‌رسد.

گشت‌وگذار ما در سطح شهر درنهایت در بلوار پیروزی و در مقابل یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بخش خصوصی درحالی‌که صف طولانی و پرازدحامی شکل‌گرفته به نتیجه می‌رسد.

فروش مرغ یخ‌زده کیلویی ۱۵ هزار تومان مشتریان زیادی را به خود جلب کرده است اما جالب اینجاست که در این فروشگاه به ازای هر کارت ملی تنها یک مرغ و بدون حق انتخاب در وزن به مشتری اهدا می‌شود.

گفتنی است مشاهدات خبرنگار ما از سطح شهر هم‌چنین از توزیع به‌صورت قطره‌چکانی مرغ کشتار روز جکایت دارد.

قریب به‌اتفاق فروشگاه‌های سطح شهر تنها مرغ قطعه‌بندی در اختیار داشته و در حالی دریکی از مراکز عرضه به مرغ کشتار روز برمی‌خوریم که تنها دو عدد وانهم بدون حق انتخاب در وزن به مشتریان عرضه می‌شود.

وزن‌کشی دولت و فروشندگان
بنا بر گفته علی راننده یکی از خودروهای حمل مرغ در میدان استقلال مشهد دلالان در حال وزن‌کشی با دولت هستند.

این راننده خودروی حمل مواد پروتئینی می‌گوید: به هر مقدار لازم که بخواهید مرغ در بازار البته به‌صورت قطعه شده وجود دارد.

وی می‌گوید: مرغ کشتار روز نسبت به گذشته کمتر توزیع می‌شود زیرا عمده‌فروشان مجبور هستند که بنا بر قیمت مصوب به کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان آن را در اختیار مشتری قرار دهند اما همین مرغ پس از قطعه کردن ازآنجاکه هنوز قیمت‌گذاری و قیمت مصوبی ندارد روی‌هم به کیلویی ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

این توزیع کننده مرغ وی می‌گوید: دلالان و تولیدکنندگان با این کار تصمیم دارند تا دولت را به قیمت‌های جدید راضی کرده و یا دولت را برای تأمین نهاده دولتی زیر بار فشار بگذارند.

وی اظهار می‌کند: در حال حاضر قیمت مرغ به ازای هر کیلو ۲۳ هزار تومان پیشنهادشده که احتمالاً دولتی‌ها هم به آن تن بدهند.

دولت تنظیم بازار را رها کند
در همین راستا علی هودانلو  یکی از تولیدکنندگان مرغ در حاشیه مشهد در خصوص اینکه تنها ۳۵ درصد کنجاله موردنیاز مرغداران به نرخ دولتی داده می‌شود به ما می‌گوید:  قیمت کنجاله در بازار آزاد به بیش از ۱۵ هزار تومان رسیده و قیمت تمام‌شده تولید را افزایش داده است. 

وی در این رابطه اظهار می‌کند: دولت یارانه به خوراک دام و طیور می‌دهد اما واقعیت این است که این یارانه به دست ما نمی‌رسد.

هودانلو بابیان اینکه دولت ادعای تأمین نهاده را دارد و از طریق سامانه بازارگاه امکان رانت و فساد نیست اظهار می‌کند: اگر این وعده‌ها و نظارت‌ها صحت دارد پس این نهاده‌ها چگونه به بازار آزاد رخنه کرده است؟

 پیشنهاد می‌کند: بهتر است دولت منت سر تولیدکننده نگذارد و این یارانه را به خود مصرف‌کنندگان بدهد تا آن‌ها خودشان مدیریت کنند.

این تولید کننده به ما می‌گوید: قیمت نهاده‌های دولتی طی هفته‌های اخیر بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش‌یافته است لذا چگونه دولت انتظار دارد که ما محصول خود را به قیمت گذشته در بازار عرضه کنیم؟

اختیارات استانی اجازه تعیین قیمت نمی دهد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در خصوص انتظار خواسته تولیدکنندگان و فروشندگان مرغ مبنی برافزایش قیمت‌ها اظهار کرد: کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی اختیاری در تعیین قیمت برای مرغ زنده یا گوشت مرغ ندارد اما می‌تواند قیمت موردنظر استان را به تهران پیشنهاد کند که آن را بررسی کنند.

 این چندمین بار متوالی است که دولت از ابتدای سال به دلیل ناتوانی در تأمین نهاده‌های موردنیاز مرغداران حاضر به پذیرفتن افزایش قیمت شده است و حالا زمزمه‌ها حاکی از آن است که بازهم دولتمردان قیمت مصوب هر کیلو مرغ به کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان را احتمالاً بنا بر خواست مرغداران تا کیلویی ۲۳ هزار تومان افزایش دهند

علی رسولیان در این رابطه ضمن تأکید بر عرضه گوشت مرغ باقیمت مصوب در خراسان رضوی افزود: باید از فروشنده‌ای که قیمت مصوب ۲۰۴ هزار ریال را برای هر کیلوگرم مرغ کشتار روز رعایت می‌کند با مشوق‌هایی حمایت کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اعلام این‌که گوشت قطعه‌بندی مرغ به قیمت مصوب کارگروه در بازار عرضه خواهد شد گفت: قیمت‌های اعلام‌شده از سوی انجمن صنفی کشتارگاه‌های طیور استان در خصوص مرغ قطعه‌بندی شده بر مبنای قیمت مصوب گوشت مرغ به ازای هر کیلوگرم ۲۰۴ هزار ریال باید به معاونت بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت ارجاع داده شود و هر چه کارشناسان این سازمان تصویب کردند، مصوبه کارگروه تنظیم بازار استان خواهد شد تا ملاک نظارت بازرسان بر بازار قرار گیرد.

رسولیان با تأکید بر این‌که همه فروشگاه‌هایی که اجازه عرضه کالا باقیمت مصوب طرح تنظیم بازار کشور رادارند باید در سامانه ثبت شوند افزود: ثبت فروشگاه‌ها در سامانه و توزیع مویرگی کالاهای طرح تنظیم بازار در سطح شبکه توزیع از ایجاد صف در مقابل فروشگاه‌ها جلوگیری خواهد کرد.

وعده جدید دولتی‌ها
گفتنی است این چندمین بار متوالی است که دولت از ابتدای سال به دلیل ناتوانی در تأمین نهاده‌های موردنیاز مرغداران حاضر به پذیرفتن افزایش قیمت شده است و حالا زمزمه‌ها حاکی از آن است که بازهم دولتمردان قیمت مصوب هر کیلو مرغ به کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان را احتمالاً بنا بر خواست مرغداران تا کیلویی ۲۳ هزار تومان افزایش دهند.اگرچه مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادعا می‌کند طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی تأمین دان و نهاده موردنیاز مرغداران به‌صورت ۱۰۰ درصد از ابتدای آذرماه تأمین می‌شود و لذا تولیدکنندگان مجبور به رعایت نرخ‌های مصوب خواهند بود اما باید دید این وعده جدید تا چه حد عملی شده و تا پایان سال آیا شاهد افزایش قیمتی جدید خواهیم بود یا خیر؟

کد خبر: ۵۹٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha