۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷
بودجه نویسی منهای عمران| ۱۲ سال حداقل زمان اتمام پروژه های نیمه تمام
بودجه عمومی ۴۷ درصد، عمران ۱۸ درصد افزایش یافت

بودجه نویسی منهای عمران| ۱۲ سال حداقل زمان اتمام پروژه های نیمه تمام

در حالی بودجه عمرانی کشور با ۱۸ درصد افزایش به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده که تکمیل ۸۷ هزار پروژه نیمه تمام ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. البته قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه معتقد است دولت با راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری و تامین مالی از طریق بازار سرمایه می تواند مشکل کمبود منابع مالی پروژه‌های عمرانی را حل کند.

بازار؛ گروه ایران:در حالی بودجه عمومی کشور ۴۷ درصد رشد یافته که بودجه عمرانی کشور  حدود ۱۸ درصد  بیشتر شده است. دولت در لایحه پیشنهادی خود میزان بودجه پروژه های عمرانی را ۱۰۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است. هرچند که در ظاهر میزان بودجه پروژه‌های عمرانی  نسبت به پارسال ۱۸ هزار میلیارد تومان بیشتر شده اما عضو کمیسیون برنامه و بودجه میزان افزایش آن را در مقایسه با رشد نرخ تورم در کشور  و البته میزان رشد هزینه های جاری دولت بسیار اندک ‌می‌داند. جعفر قادری به بازار می گوید: مدت زمان اجرای پروژه های عمرانی در ایران ۳ برابر استاندارد تعریف شده دلیلش هم هزینه‌های بالای بزرگی دولت و بد عهدی برخی از پیمانکاران فاقد صلاحیت است. او معتقد است که دولت با با راه اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری  و تامین مالی از طریق بازار سرمایه می‌تواند به رونق پروژه های عمرانی کمک کند و هم بخش زیادی از نقدینگی موجود در بین مردم را جمع آوری کند.

مدت زمان اجرای پروژه های عمرانی در ایران ۳ برابر استاندارد تعریف شده دلیلش هم هزینه‌های بالای بزرگی دولت   و عدم تخصیص به موقع بودجه  و بد عهدی برخی از پیمانکاران فاقد صلاحیت است

اما سهم پایین پروژه های عمرانی از بودجه ۱۴۰۰ در حالی است که بابک دین‌پرست معاون اقتصادی وزیر کشور پارسال اعلام کرده بود که ۸۷ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که  ۸۱ هزارتای آنها  پروژه استانی و ۶ هزار تای دیگر ملی هستند.

او در حالی بودجه لازم برای تکمیل این پروژه ها را در سال گذشته ۸۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود که عضو کمیسیون  برنامه و بودجه معتقد است که رشد قیمت ها در یک سال گذشته دست کم منابع لازم  برای اتمام پروژه را ۵۰ درصد بیشتر کرده است.

با این اوصاف می توان ادعا کرد که تکمیل پروژه های عمرانی  حداقل به ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد. با این اوصاف حتی اگر در سال های گذشته هیچ تغییری در هزینه‌ها رخ ندهد و تمام بودجه عمرانی در نظر گرفته شده محقق شود و البته پروژه  جدیدی تعریف نشود، ۱۲ سال دیگر پرونده پروژه های عمرانی نیمه کاره بسته خواهد شد.

این در حالی است که حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران پیشتر به بازار گفته بود که  یک‌چهارم این طرح‌های برای بخش خصوصی جذابیت دارد و حاضر به مشارکت در آنها هستند. به عبارت دیگر دولت خیلی راحت می تواند ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع مورد نیاز پروژه های عمرانی را از محل منابع مالی بخش خصوصی تامین کند.

در حالی بودجه عمومی کشور ۴۷ درصد رشد یافته که بودجه عمرانی کشور  حدود ۱۸ درصد  بیشتر شده است. دولت در لایحه پیشنهادی خود میزان بودجه پروژه های عمرانی را ۱۰۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است

چنگ اندازی دولت به پروژه های عمرانی
فرشید شکرخدایی عضو اتاق بازرگانی در اینباره به بازار می گوید دولت هنگام کسری بودجه به بودجه‌های عمرانی چنگ می‌اندازد و وزاتخانه‌ها نیز برای تأمین هزینه‌های جاری از هزینه‌های زیرساختی و عمرانی استفاده می‌کنند. همین مساله موجب شده که سهم اندکی از پروژه های عمرانی در کشور محقق شود.

او با بیان اینکه دولت خود حاضر به کوچک سازی و کاهش هزینه های خود نیست اما خیلی راحت مانع تحقق بودجه های عمرانی در کشور می شود.

جدای از این فرهاد رهبر مدیر سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد در ایران بیشتر از ۴۵۰‌هزار مدیر دولتی وجود دارد درحالی ‌که در ژاپن تعداد کل کارمندان دولتی تنها به ۳۰۰‌هزار نفر می‌رسد. البته باید به این نکته توجه کرد که ایران تنها ۶۲‌درصد جمعیت ژاپن را دارد. او ادامه می‌دهد: این جمعیت قابل توجه کارمندان و مدیران دولتی موجب شده است ۸۰‌درصد بودجه کشور صرف پرداخت حقوق و دستمزد به این افراد شود. رهبر همچنین تأکید کرده است ما برای اداره کشور برنامه دقیقی نداریم در صورتی که برنامه‌ریزی‌های متعددی مانند برنامه پنج ساله توسعه و ... انجام می‌دهیم اما در واقع این برنامه‌ها تنها ایده‌هایی هستند که دوست داریم اجرا شود.

دولت هنگام کسری بودجه به بودجه‌های عمرانی چنگ می‌اندازد و وزاتخانه‌ها نیز برای تأمین هزینه‌های جاری از هزینه‌های زیرساختی و عمرانی استفاده می‌کنند. همین مساله موجب شده که سهم اندکی از پروژه های عمرانی در کشور محقق شود

افزایش ۳ برابری مدت زمان افتتاح یک پروژه عمرانی
نگاهی به وضعیت تحقق بودجه‌های عمرانی در سال‌های گذشته نشان می دهد که این گفته‌ها خیلی هم بیراه نیست. به عنوان مثال در سال گذشته با  وجود تصویب پرداخت ۶۶ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی، دولت تصمیم گرفت که  حدود ۲۳ هزار میلیارد تومانی از بودجه این بخش بکاهد. همین مساله موجب شده که مدت زمان اتمام پروژه های عمرانی چندین برابر شود.

قادری می‌گوید: مدت زمان  اجرای پروژه در کشور حدود سه برابر مدت زمان پیش‌بینی‌شده در ابتدای پروژه است. به‌ عنوان مثال میانگین وزنی مدت اجرای پروژه که در سال ۹۴ به بهره‌برداری رسیدند برابر با ۲ سال بوده اما به دلیل عدم تخصیص منابع و بدعهدی پیمانکاران به ۶ سال افزایش پیدا می کند.  

مدت زمان روند اجرای پروژه های عمرانی در حالی است که بر اساس آخرین گزارش اعلامی نرخ تورم در کشور به ۴۶ درصد رسیده است.   به عبارت دیگر سالیانه دست کم ۵۰ درصد هزینه های تکمیل پروژه ها افزایش پیدا می کند در حالیکه در بهترین شرایط بودجه بخش عمران ۲۰ درصد افزایش پیدا می کند.

کد خبر: ۵۹٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha