۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
 مجلس پیگیر انحصار در بازار تاکسی‌های اینترنتی است
رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال مجلس:

مجلس پیگیر انحصار در بازار تاکسی‌های اینترنتی است

رضاخواه، رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال مجلس با اشاره به اینکه اگر شرکتی بیش از ۴۵درصد بازار را در اختیار بگیرد، انحصار رخ داده، گفت: شکی نیست که در خدمات تاکسی اینترنتی انحصار وجود دارد.

به گزارش بازار، مجتبی رضاخواه در رابطه با کم و کیف تاکسی‌های اینترنتی و لزوم برخورد با انحصار در این حوزه، اظهار کرد: پیشتر سازمان تاکسی رانی برای رانندگان خطی تعیین نرخ می‌کرد ولی امروزه نرخ‌ها بر اساس مسیر، قیمت گذاری می‌شود و بدست شرکت‌های خدمت رسان سپرده شده است.

وی با بیان اینکه ابتدا قرار بود، رقابت تعیین کننده‌ی قیمت نرخ خدمات این شرکت‌ها باشد، گفت: قیمت‌ها باید به تعادل می‌رسید ولی امروز شاهد انحصار در بازار هستیم و برخی شرکت‌ها بخش اعظم بازار را در اختیار گرفته‌اند و این انحصار باعث می‌شود خدمات خوبی ارائه نگردد و از طرفی قیمت‌ها افزایش یابد.

رضاخواه با اشاره به همین روند در سایر کشورها، اظهار کرد: متاسفانه در کشور شاهد کمک‌هایی به شرکت‌های بزرگ خدمات رسان از سوی دولت بودیم و به جای اینکه قوانینی برای این شرکت‌ها گذاشته شود تا کوچک ترها نیز قادر به راهیابی در گردونه رقابت باشند، اقدامی بالعکس انجام داده و شرکت‌های بزرگ را حمایت کرده‌ایم.

وی چنین روالی را موجب توسعه انحصار دانست و خاطرنشان کرد: در مدتی که در امریکا تحصیل می‌کردم، شاهد بودم یکی از شرکت‌های خدمات تلفن همراه مدتی انحصاری کار می‌کرد و خود دولت این شرکت را به چندین زیر مجموعه تقسیم کرد ولی در ایران وقتی نفوذ یک شرکت فزونی می‌گیرد، حمایت‌های مالی هم از آن شرکت افزایش پیدا می‌کند.

همچنین رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی در ارتباط تلفنی با این بخش تحلیلی در رادیو گفت‌وگو، با اشاره به صدور ۱۴۰ مجوز برای تاکسی اینترنتی در کشور گفت: هم اینک ۶۰ شرکت در حال فعالیت هستند و خیلی‌ها می‌توانند از ما مجوز بگیرند.

وی افزود: با توجه به وضعیت زیر ساخت‌های کنونی، حمایت مالی دولت از شرکتی خاص طبیعی است ولی شایسته است که منابع در اختیار همه قرار گیرد و مجلس هم می‌تواند در این حوزه ورود کند.

الفت نسب در پاسخ به سوال مجری برنامه که انحصار در تاکسی‌های اینترنتی را مورد انتقاد قرار داد، گفت: یک شرکت با توجه به سرمایه گذاری و تبلیغات سهم زیادی از بازار را از آن خود می‌کند؛ ضمن اینکه مجوز دادن امری تسهیل شده برای همه است و لذا نمی‌توان بصورت قطعی اعلام کرد که بازار در اختیار دوسه شرکت تاکسی اینترنتی است.

وی در عین حال به راه‌هایی اشاره کرد که سایر شرکت‌های کوچک نیز توان رقابت با شرکت‌های صاحب نام را کسب کنند و ادامه داد: اتحادیه شرایط را تسهیل کرده و قانون اجازه ورود به حوزه‌ای دیگر را نمی‌دهد.

الفت نسب در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، تاکید کرد: ما بعنوان اتحادیه باید موضوعات کارفرمایی را به جد دنبال کنیم؛ البته در حوزه تاکسی‌های اینترنتی قدم‌های چندانی برنداشتیم و بدلیل کرونا بیشتر سخن این نوع خدمات در میان آمده است.

وی حجم خرده فروشی آنلاین را ۲درصد تخمین زد و افزود: سر و صدای این حوزه زیاد ولی زیر ساخت آماده نیست و ما بارها شرکت‌های کوچک شهرستانی با چندین خودروی محدودی که در اختیار دارند را امتحان کرده‌ایم و می‌دانیم توان لازم را برای پاسخگویی به حجم بالای سرویس ندارند.

کد خبر: ۵۹٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha