۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
گاز طبیعی، شریک پایدار انرژی جهان در دوران پساکرونا

گاز طبیعی، شریک پایدار انرژی جهان در دوران پساکرونا

سنتیورین، دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) از گاز طبیعی به عنوان شریک انرژی جهان در مسیر بهبود در دوران پساکرونا یاد کرد.

به گزارش بازار به نقل از شانا، یوری سنتیورین در هفتمین مجمع وزارتی مشترک مجمع بین‌المللی انرژی (IEF) و اتحادیه بین‌المللی گاز (IGU) از طریق ویدیو کنفرانس به ریاست مالزی گفت: گاز طبیعی همه ویژگی‌های مورد نیاز برای دستیابی به چالش‌های چند بعدی حفاظت محیط زیست، دسترسی به انرژی و مقرون به صرفه بودن را در جهانی که در مسیر بهبود گام گذاشته است دارد.

وی افزود: وقتی دنیا به پایان مسیر همه‌گیری کرونا می‌رسد، برای جلوگیری از تخریب محیط زیست به شریکی پایدار و بی‌وقفه نیاز دارد تا انرژی مقرون به‌صرفه و قابل اطمینان را برای همه به ارمغان بیاورد و این شریک گاز طبیعی است.

دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف ادامه داد: کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف در زمره کم‌هزینه‌ترین تولیدکنندگان در سطح جهان قرار دارند و قادر به پشت سرگذاشتن طوفان کنونی - یا هر طوفان دیگری هستند، ما وظیفه خود در قبال جهان را درک می کنیم و به‌عنوان تأمین کنندگان قابل اطمینان این منبع مهم انرژی متعهد به تقویت امنیت انرژی جهانی هستیم.  

سنتورین تصریح کرد: گاز طبیعی تا اواسط قرن به منبع اصلی سبد انرژی جهانی بدل می‌شود و سهم خود را از ۲۳ درصد کنونی به ۲۸ درصد می‌رساند.

این گردهمایی سطح بالا از رشد گسترده گاز طبیعی از زمان انتشار نخستین چشم‌انداز جی‌ئی‌سی‌اف در سال ۲۰۰۸ استقبال کرد و بر نقش گاز طبیعی در تقویت امنیت انرژی و تسهیل انتقال منظم انرژی در جهانی با تولید کمتر کربن تاکید کرد.

بیشتر وزیران نفت و انرژی که در این کنفرانس یک روزه صحبت می‌کردند - از هند تا قطر تا مالزی - از آسیا به عنوان گره اصلی تقاضای گاز طبیعی به دلیل افزایش جمعیت، تعهدهای زیست محیطی و حذف تدریجی زغال سنگ نام بردند. هم‌اکنون زغال سنگ ۴۷ درصد از انرژی مصرفی آسیا را تأمین می‌کند، این در حالی است که گاز طبیعی تنها ۱۲ درصد از مصرف انرژی اولیه را در بزرگترین منطقه جهان تأمین می‌کند.

بر اساس الگوی جهانی گاز جی‌ئی‌سی‌اف، نیازهای انرژی کشورهای آسه‌آن و آسیای شرقی حدود ۶۰ درصد از افزایش تقاضای جهانی انرژی از امروز تا ۲۰۵۰ را به خود اختصاص می‌دهد.  

کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۶ درصد از تولید گاز جهان، ۷۲ درصد از ذخایر گازی جهان، ۵۵ درصد از سهم انتقال گاز با خط لوله و ۶۱ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

کد خبر: ۵۹٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha