۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
حاشیه های طرح های انتقال آب در کرمان؛ این سرزمین آب ندارد
لزوم وحدت در مبارزه با خشکسالی

حاشیه های طرح های انتقال آب در کرمان؛ این سرزمین آب ندارد

کرمان- استان کرمان با خشکسالی بی سابقه دست به گریبان است و منابع آبی هر سال کمتر می شود اما به جای رفع بحران، کرمانی ها طرح های مبارزه با خشکسالی را با چالش مواجه می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: شاید باور کردنی نباشد اما استان کرمان که جزو سه استان بحرانی برای تامین آب در بخش های مختلف است و هنوز راه چاره مناسبی برای مقابله با خشکسالی پیدا نکرده است.

در زمان مدیریت فدایی در استان کرمان مباحث چالشی در خصوص اجرای طرح های انتقال آب آنقدر ادامه یافت که عملا اجرای آنها با تاخیر مواجه شد و یکی از دلایل دلسردی رزم حسینی در زمان مدیریتش در کرمان نیز همین حاشیه سازی های پی در پی در خصوص اجرای طرح های بزرگ بود.

احداث تونل انتقال آب از صفا رود به شهر کرمان یکی از بزرگترین طرح های آب حوزه به حوزه در خاورمیانه نام گرفته است، طرحی که قرار است به صورت کارشناسی و بدون اینکه صدمه ای به منابع آبی پایین دست بزند بخشی از آبی را که هم اکنون در حال هدر رفت و تبخیر است را برای استفاده اضطراری آب شرب به کرمان برساند.

آبی که از خلیج فارس به کرمان منتقل می شود در بخش صنعت به کار گرفته خواهد شد و عملا نمی تواند منجر به حل مشکل بی آبی در بزرگترین استان کشور شود

مانع تراشی در اجرای یک طرح حیاتی
حالا اجرای این طرح در کنار مشکلاتی مانند کمبود اعتبار، تعارض های زیست محیطی با مخالفت های بومی نیز مواجه شده است و در نهایت مدیران عطایش را به لقایش بخشیده اند.

بعد از تغییر استاندار در کرمان طی هفته های اخیر علی زینی وند با نخستین مشکلی که در استان مواجه شد کمبود شدید آب بود و به همین دلیل اعلام کرد از هر طرحی که موجب رفع مشکل بی آبی در استان کرمان شود موافقت خواهد کرد.

همین حرف و تاکید وی بر اجرای فوری و دقیق طرح انتقال آب از صفا رود موجب شده موج جدیدی از انتقادها در رسانه ها و فضای مجازی ایجاد شود. موجی از انتقاد که می تواند موجب تاخیر و اکراه در اجرای طرح های تامین آب در کرمان شود.

هر چند طی ماه های گذشته طرح انتقال آب از خلیج فارس به کرمان کلید خورد و موجب خوشحالی مردم استان کرمان شد اما واقعیت این است که این طرح انتقال آب هیچ گاه نمی تواند منجر به رفع مشکل بی آبی در بخش آب شرب و حتی کشاورزی شود.

آبی که از خلیج فارس به کرمان منتقل می شود در بخش صنعت به کار گرفته خواهد شد و عملا نمی تواند منجر به حل مشکل بی آبی در بزرگترین استان کشور شود.

آب منتقل شده از خلیج فارس صرف حل مشکلات صنعت در گل گهر سیرجان، مس سرچشمه رفسنجان و در نهایت چادر ملوی یزد خواهد شد اما هیچ تاثیری بر رفع مشکل آب شرب در استان کرمان ندارد.

مردم کرمان به خاطر دارند که به دلیل مشکل در تامین آب شرب در کنار بی کیفیت شدن آب امسال شاهد افت فشار آب از یک سو و از سوی دیگر قطعی های مکرر آب در شهر کرمان بودند به طوری که در برخی از مقاطع سال مجبور شدند آب مورد نیاز خود را در اوج کرونا از تانکرهای آب سیار تامین کنند

مردم کرمان به خاطر دارند که به دلیل مشکل در تامین آب شرب در کنار بی کیفیت شدن آب امسال شاهد افت فشار آب از یک سو و از سوی دیگر قطعی های مکرر آب در شهر کرمان بودند به طوری که در برخی از مقاطع سال مجبور شدند آب مورد نیاز خود را در اوج کرونا از تانکرهای آب سیار تامین کنند.

به آب به صورت بخشی و غیرعلمی نگاه نکنید
استاندار کرمان در گفتگو با بازار اظهار داشت: در خصوص آب نمی توان بخشی نگاه کرد و از مردم و رسانه ها می خواهیم نگاهشان را به صورت علمی تنظیم کنند.

علی زینی وند با اشاره به لزوم آینده نگری در زمینه آب گفت: هم اکنون شهرهای بزرگ ما آب ندارند و باید آینده نگر باشیم آب مساله ای عمیق است.

وی تصریح کرد: باید فنی به مسائل نگاه کنیم و فکر نسل های آینده باشیم، شرایط هم اکنون مناسب نیست، برای مدیریت آب هیچ راهی نداریم مگر اینکه برنامه هایی که در دستور کار است را اجرا کنیم در غیر این صورت با بحران بی آبی مواجه می شویم.

هیچ راهی هم اکنون نداریم مگر اینکه برنامه هایی که در دستور کار است را اجرا کنیم در غیر این صورت با بحران بی آبی مواجه می شویم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفتگو با بازار اظهار داشت: باید مساله خشکسالی را در کرمان به صورت علمی مدیریت کنیم، در این میان باید مراقبت کنیم که کشاورزی آسیب نبیند و طرح ها کاملا به صورت علمی اجرا شود.

وجود هزاران حلقه چاه غیر مجاز در مناطق مختلف کرمان

محمدرضا پورابراهیمی افزود: اینکه بخواهیم نگاه بسته به مساله آب داشته باشیم صحیح نیست اما از سوی دیگر باید تمام جوانب سنجیده شود تا اجرای طرح ها بتواند مشکلات را رفع کند.

وی خشکسالی در کرمان را جدی دانست و خواستار جلوگیری از هدر رفت منابع موجود شد و افزود: وجود هزاران حلقه چاه غیر مجاز در مناطق مختلف استان کرمان موجب شده آب های زیر زمینی هدر رود و این فاجعه است.

نماینده مردم کرمان و راور بر اجرای طرح های انتقال آب تاکید کرد و گفت: باید کاملا علمی و کارشناسی در این زمینه پیش برویم.

باید منتظر ماند و دید که استان کرمان که در سال جاری نسبت به سال گذشته با کاهش بارندگی مواجه شده است در سال آبی جدید چه وضعیتی پیدا خواهد کرد و حل مشکلات آب شرب کرمان کلید خواهد خورد یا اینکه بحران خشکسالی و بی آبی ادامه خواهد یافت.

کد خبر: ۵۹٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha