۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶
کمک به کسری بودجه دولت با ایجاد رونق در بورس
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

کمک به کسری بودجه دولت با ایجاد رونق در بورس

حامدی، کارشناس حوزه اقتصاد گفت: در صورتی که دولت بخواهد از طرف بورس کسب درآمد کند باید از سرمایه گذار خارجی در این حوزه استفاده کند.

به گزارش بازار، اکبر حامدی کارشناس اقتصادی افزود: به نظر می‌رسد بدون رونق در بورس کسب درآمد برای دولت امکان پذیر نمی‌باشد و دولت می‌تواند برای رونق در بورس از ایرانیان خارج از کشور و یا سرمایه گذاران خارجی استفاده کند.

وی ادامه داد: ایجاد رونق در بورس می‌تواند به کسری بودجه دولت کمک کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که در بودجه سال آینده درآمد واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و فروش اوراق مشارکت ۲۹۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، گفت: از این رقم ۱۲۵ هزار میلیارد تومان از فروش و انتشار اوراق مشارکت و حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان از فروش و واگذاری شرکت‌های دولتی پیش بینی شده است.

حامدی افزود: در هشت ماه سال جاری درآمد فروش اوراق ۱۱۷ هزار میلیارد تومان و واگذاری سهام نیز زیر ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است و به نظر می‌رسد کسب درآمد ۹۵ هزار میلیارد تومان از محل فروش و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بودجه سال آینده امکان پذیر نباشد مگر این که رونقی در بورس ایجاد شود.

وی گفت: بدون رونق در بورس امکان فروش این حجم از سهام و کسب درآمد ۹۵ هزار میلیاردی امکان پذیر نیست.

این کارشناس اقتصادی افزودک برای ایجاد این رونق می‌توانیم از ایرانیان خارج از کشور و سرمایه گذاری خارجی به عنوان راه حل استفاده کنیم.

حامدی با بیان این که بودجه به صورت کلی و مستقیم روی بازار سرمایه تأثیر ندارد افزود: تأثیرات بودجه به صورت تلفیقی در بدنه آن تأثیرگذار است و تعیین دلار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی و فروش نفت ۴۰ دلاری در بودجه سال آینده خوش بینانه است.

وی ادامه داد:، اما تعیین بودجه سال آینده سیگنال‌های معقولی در میان مدت به بازار سرمایه وارد می‌کند.
این کارشناس اقتصادی گفت: ما در بحث بودجه و محقق شدن آن معمولاً واگرایی داریم و آنچه نوشته می‌شود و آنچه اتفاق می‌افتد با هم فرق دارد.

حامدی افزود: تأثیر بودجه در بازارهای پولی به صورت نرخ مؤثر سود و در بازار سرمایه به صورت تأثیر بر شاخص بورس نشان داده می‌شود.

کد خبر: ۵۹٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha