۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
تمرکز مدیریت خراسان رضوی معطوف بر حوزه های صنعت، معدن و تجارت است
استاندار خراسان رضوی:

تمرکز مدیریت خراسان رضوی معطوف بر حوزه های صنعت، معدن و تجارت است

مشهد- استاندار خراسان رضوی ضمن اشاره به نیازهای استان و لزوم اولویت‌بندی برنامه‌های اجرایی گفت: در استان به دنبال برنامه‌های زودبازده هستیم و در همین راستا در سه حوزه صنعت، معدن و تجارت بیشتر متمرکز خواهیم شد.

به گزارش بازار به نقل از استانداری خراسان رضوی، محمدصادق معتمدیان در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه استان در راستای اولویت‌های مدیریت استان گفت: یکی از مهمترین این اولویت‌ها، توجه به معیشت و مسائل اقتصادی مردم است که با تعامل با دستگاه‌های مختلف، نهادهای حاکمیتی، تشکل‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادی تلاش می‌کنیم خدمت‌رسانی به مردم سرعت و شتاب بیشتری پیدا کند.

وی افزود: در شرایط موجود مدیریت خراسان رضوی بر روی حوزه‌های «صنعت، معدن و تجارت» متمرکز است چرا که این سه حوزه جزو پیشران‌های اصلی استان محسوب می‌شوند.

ترانزیت مزیت مهم خراسان رضوی
معتمدیان در توضیح برنامه‌های حوزه تجارت استان اظهار کرد: بازارچه‌های بسیار متعددی در استان وجود دارند که به دلایل مختلف تا حدودی دچار رکود شده‌اند، این در حالی است که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری توسعه صادرات بسیار اهمیت دارد.

وی گفت: ترانزیت یکی دیگر از اولویت‌های استان محسوب می‌شود که در این راستا اقداماتی در راستای ساماندهی و روان‌سازی مرز دوغارون صورت گرفته است.

استاندار خراسان رضوی افزود: یکی از سیاست‌گذاری‌های ما در حوزه ترانزیت این است که دروازه ورودی استان به آسیای میانه منحصر به یک مسیر و از طریق یک کشور نباشد، لذا در همین راستا تلاش می‌کنیم که این دسترسی ترانزیتی از طریق کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان ایجاد شود.

ضرورت حضور شرکت‌های بزرگ در بخش معدن 
معتمدیان در ادامه با اشاره به حوزه معادن و نقش آن در توسعه پایدار ابراز کرد: با توجه به وجود شناسایی بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی در استان و تعلق بیش از ۵۰ درصد سنگ آهن کشور به جنوب خراسان رضوی می‌طلبد که در بلند مدت شرکت‌های بزرگ حاکمیتی و بخش خصوصی در این مناطق سرمایه‌گذاری بکنند.

وی در همین رابطه بر لزوم مطالعات گسترده ژئوفیزیک هوایی و تمرکز بر پهنه‌های معدنی استان تاکید کرد و افزود: با توجه به اقدامات انجام شده، شورای معادن در استان فعال‌تر و در کوتاه مدت فضا و بستر سرمایه‌گذاری فراهم خواهم شد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه در آینده شاهد جهش جدی در حوزه معادن استان خواهیم بود، گفت: در این حوزه بخش‌های مطالعات و اکتشافات، استخراج و بهره‌برداری و فرآوری صنایع معدنی را دنبال خواهیم کرد.

معتمدیان با اعلام اینکه مقدمات سلب صلاحیت بیش از ۴۰۰ معدن در استان فراهم شده است، بیان کرد: در همین راستا به زودی معادنی که به دلایل مختلف راکد هستند سلب صلاحیت شده و به صورت مزایده عمومی واگذار خواهند شد.

بخش صنعت و اولویت های این بخش
وی در ادامه به حوزه صنعت استان پرداخت و افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور تلاش می‌کنیم وضعیت بیش از ۶ هزار واحد صنعتی موجود استان را تثبیت کنیم. چرا که در شرایط فعلی اگر حمایت عملی از این حوزه وجود نداشته باشد، شاهد تعطیلی کارخانه‌ها و صنایع موجود خواهیم بود.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: در قالب‌های مختلف رایزنی‌هایی انجام شده و در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با رئیس سازمان برنامه و بودجه به امضا رسیده است که تسهیلاتی با کمک‌های فنی و اعتباری در اختیار واحدهای صنعتی قرار بگیرد تا این واحدها با حداکثر ظرفیت یا با ایجاد خط تولید جدید به کار خود ادامه دهند.

ظرفیت‌ها و چالش‌های بخش کشاورزی
معتمدیان با اشاره به فرصت‌ها و ظرفیت‌های استان در حوزه کشاورزی گفت: به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و شرایط اقلیمی، استان از نظر کسری مخازن آب وضعیت مناسبی ندارد  و این موضوع بحران‌های جدی را برای استان ایجاد کرده است.

وی افزود: در کنار چالش‌های مذکور، استان در بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله زعفران، پسته و کشمش برند بوده و وضعیت خوبی دارد که باید روی این مزیت‌ها متمرکز شویم.

چالش کم‌آبی در خراسان رضوی یکی دیگر از مسائلی بود که استاندار خراسان رضوی در این نشست به آن اشاره کرد و افزود: اجرای سند سازگاری با شرایط کم‌آبی که تکالیف دستگاه‌های متولی آب را در کوتاه مدت و بلند مدت تعیین کرده، از اولویت‌های مدیریت استان خواهد بود.

معتمدیان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از عدم شفافیت و گزارش‌دهی برخی از بانک‌های خصوصی در استان گفت: قابل قبول نیست منابع برخی از بانک‌های استان در داخل استان تامین اما در خارج از استان مصرف شود. تلاش خواهیم که این بانک‌ها را پاسخگو کنیم  و در این راستا اگر لازم باشد از ظرفیت رسانه‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: به مدیران استانی تاکید شده است فقط بر روی اعتبارات استانی متمرکز نباشند و برای جذب منابع مالی پروژه‌ها به سمت جذب اعتبارات ملی بروند.

کد خبر: ۵۹٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha