۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
مساله هسته ای؛ افزایش فشار پاریس، لندن و برلین بر تهران
لزکو بررسی کرد

مساله هسته ای؛ افزایش فشار پاریس، لندن و برلین بر تهران

فرانسه، انگلیس و آلمان از نصب سانتریفیوژهای جدید تهران ابراز نگرانی کردند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت خبری لزکو اخیرا گزارشی با عنوان «مساله هسته ای: افزایش فشار پاریس ، لندن و برلین بر تهران» با قلم «ایو بوردیون» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

فرانسه، انگلیس و آلمان از نصب سانتریفیوژهای جدید تهران ابراز نگرانی کردند و آن را نقض توافق هسته ای نامیدند. در حالی که به گفته اروپایی ها، به قدرت رسیدن جو بایدن یک «فرصت» است.

راه اندازی سانتریفیوژهای جدید با خواست رهبر ایران برای بهبود موقعیت مذاکره کشورش قبل از برقراری دولت بایدن مطابقت دارد.

پاریس، لندن و برلین همچنین ابراز تأسف می کنند که به تازگی مجلس ایران قانونی را تصویب کرد که ظرفیت های بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی را کاهش می دهد.

«کلمان ترمه» کارشناس مسایل ایران می گوید: این طرح راهبردی اراده مجدد ازسرگیری برنامه هسته ای و کاهش همکاری با آژانس انرژی هسته ای را نشان می دهد. این تقریباً بازگشت به لفاظی های احمدی نژاد است که طبق آن برنامه هسته ای ایران مانند یک قطار لجام گسیخته بود.

به گفته این کارشناس، بیانیه مشترک پاریس، لندن و برلین بیش از هر چیز یادآور تحولات سیاسی اخیر در ایران است. همه این تحولات به وضوح با برجام و سایر تعهدات هسته ای ایران مغایر است.

کلمان ترمه نتیجه گیری می کند: در نتیجه تایید اروپایی ها مبنی بر ناتوانی خود در اعمال فشار بر تهران، پویایی رویارویی امریکا و ایران بر پویایی همکاری اقتصادی اروپا و ایران برتری یافته است.

سه کشور اروپایی از تهران می خواهند که اگر به طور جدی می خواهد فضایی را برای دیپلماسی حفظ کند، این تصمیمات را لغو کند. غربی ها از ژانویه برای نخستین بار در سه سال گذشته در این مورد متحد خواهند شد.

کد خبر: ۵۹٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha