۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
قادری: تحریم ها فقط برای واکسن است؛ قطعه و نهاده مشکل ندارد!؟ | آقای همتی لطفا دست از فرافکنی بردارید
مشکل نیامدن واکسن کجاست؟

قادری: تحریم ها فقط برای واکسن است؛ قطعه و نهاده مشکل ندارد!؟ | آقای همتی لطفا دست از فرافکنی بردارید

جنجال سر مشکل واردات واکسن کرونا حسابی بالا گرفته است. نمایندگان مجلس از کوتاهی دولت و بانک مرکزی در تامین ارز می گویند و رییس کل بانک مرکزی تحریم ها را مقصر اصلی شرایط پیش آمده می داند. قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اما می گوید: نمی شود که تحریم ها مانع واردات و تامین ارز دارو باشد اما واردات سایر کالاها هیچ مشکلی نداشته باشد؟

بازار؛ گروه ایران: رییس کل بانک مرکزی در تازه ترین گفته های خود خرید و واردات واکسن کرونا را به لغو تحریم ها گره زده است. عبدالناصر همتی گفته که « از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) بایستی از مسیر رسمی سازمان جهانی بهداشت انجام گیرد، تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است.» این گفته ها اما در شرایطی مطرح شده که یک سخنگوی کنسرسیوم کواکس گفته مانع قانونی بر سر راه تهران برای خرید واکسن کرونا وجود ندارد.  

جدای از این حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت هم پیش از این تعلل بانک مرکزی در  تامین ارز مورد نیاز برای واردات واکسن کرونا گله کرده بود. به دنبال این اظهار نظرها  ملک فاضلی عضو دیگری از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  در پاسخ به گفته های  متولی نظام پولی و مالی کشور می‌گوید: آقای همتی لطفا همه مشکلات را به تحریم ها گره نزنید. در حال حاضر  اقتصاد کشور با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند که ربطی به تحریم‌ها ندارد.

فاضلی : آقای همتی لطفا همه مشکلات را به تحریم ها گره نزنید. در حال حاضر  اقتصاد کشور با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند که ربطی به تحریم‌ها ندارد

اما جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه دولت دیگر نماینده ای است که توجیهات همتی برای کم کاری های بانک مرکزی را قبول ندارد. او به به بازار می‌گوید: اگر مشکل کمبود ارز است و بانک مرکزی در تامین آن به مشکل برخورده، دلیل اختصاص این حجم از  دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای دیگر چیست اگر مشکل در انتقال ارز است، از همان راهی که به وسیله آن واردات کالاهای ضروری و غیر ضروری ممکن می شود، استفاده کند.

او در ادامه تاکید کرد: «وقتی بانک‌های کشور در نقل و انتقال پولی دچار مشکل هستند یا برخی کشورها دارایی‌های ایران را بلوکه می‌کنند که نمونه آن نیز بلوکه شدن دارایی‌های ایران در کره‌جنوبی است، فرقی نمی‌کند بخواهیم دارو وارد کنیم یا  قطعه و نهاده. اگر امکان واردات این اقلام فراهم است، پس می توان دارو و واکسن  را هم وارد کشور کرد. گفته های رییس کل بانک مرکزی بیشتر شبیه فرافکنی است. آقای همتی لطفا در این شرایط اقتصادی دست از این کارها بردارید»

قادری : وقتی بانک‌های کشور در نقل و انتقال پولی دچار مشکل هستند یا برخی کشورها دارایی‌های ایران را بلوکه می‌کنند که نمونه آن نیز بلوکه شدن دارایی‌های ایران در کره‌جنوبی است، فرقی نمی‌کند بخواهیم دارو وارد کنیم یا  قطعه و نهاده. اگر امکان واردات این اقلام فراهم است، پس می توان دارو و واکسن  را هم وارد کشور کرد

در این میان اما هستند کارشناسانی که مشکل اصلی ایران را نه تحریم بلکه خروج ایران از FATF می‌دانند. برکشلی کارشناس انرژی پیشتر در گفتگو با بازار به مشکلات ایران در نقل و انتقال پول در زمان پیش از تحریم ها، گفته بود که در زمان برجام که تحریمی علیه ایران وجود نداشت قادر به انتقال پول به کشور نبودیم که دلیل اصلی آن قرار گرفتن ایران در لیست سیاه پولشویی بود.

بودجه‌هایی که عملیاتی نمی‌شود
البته کوتاهی های دولت در انجام وظایف خود به یک مورد و دو مورد ختم نمی شود. به گفته رییس کمیسیون بهداشت مجلس اگر فرض را بر این بگیریم که دولت به دلیل تحریم ها قادر به خرید واکسن نشده، مشکلات دیگر اقتصاد از قبیل نرخ بالای تورم، کسری بودجه، استقراض از بانک مرکزی، تنظیم بازار و فساد گسترده ناشی از ارز دولتی را چه کسی به وجود آورده است.

او ادامه می دهد: به عنوان مثال  قرار بوده که ۲۲ هزار میلیارد تومان برای کشف واکسن کرونا اختصاص یابد اما تا کنون ۱۲.۳ هزار میلیارد تومان آن محقق شده است.

حسینعلی شهریاری با بیان اینکه به عبارت دیگر بودجه‌ها از یک طرف نوشته شده و از طرف دیگر به بهانه‌های مختلف محقق نمی شود. به بازار گفت: همچنین بر اساس قانون یک درصد از درآمد حاصل از ارزش افزوده که معادل ۱۴۰۰ میلیارد تومان است باید صرف بهتر شدن وضعیت بهداشت و درمان روستاها اختصاص داده شود. حال آنکه با وجود گذشت ۹ ماه از سال تنها ۳۷۰ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.

شهریاری : قرار بوده که ۲۲ هزار میلیارد تومان برای کشف واکسن کرونا اختصاص یابد اما تا کنون ۱۲.۳ هزار میلیارد تومان آن محقق شده است

داستان واردات واکسن از کره جنوبی چیست؟
همتی در یادداشت اینستاگرامی خود آورده است «کره‌جنوبی، بابت انتقال پول از مسیر U-turn برای خریدهای بشردوستانه، نتوانست تضمینی برای عدم مصادره پول بانک مرکزی ایران توسط دولت امریکا هنگام انتقال بدهد.» اما مشکل پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی مشکل امروز و دیروز نیست. قرار بود که این کشور  به جای آزاد کردن ۷ میلیارد دلار پول بلوکه ایران، دارو به ایران صادر کند. کره‌جنوبی پس از ارسال یک محموله نیم میلیون دلاری دارویی در خرداد سال جاری، قول داده بود در مردادماه نیز دومین محموله دارویی به ارز دو میلیون دلار را صادر کند که روز ۸ مرداد، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه، سیدعباس موسوی، آب پاکی را روی دست مردم ریخت و گفت: «به اندازه کافی از این کشور وعده شنیده‌ایم و کسی منتظر محموله ۲ میلیون دلاری نیست.»

برکشلی : در زمان برجام که تحریمی علیه ایران وجود نداشت قادر به انتقال پول به کشور نبودیم که دلیل اصلی آن قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF  بود

هر چند پیش از کرونا نیز کانال مالی که برای انجام تعهدات طرفین باقی مانده در برجام درنظر گرفته شده بود، تاثیر ناچیزی بر کاهش تبعات منفی تحریم بر داروها داشت، به‌گونه‌ای که عبدالناصر همتی در واکنش به واردات ۱۸۰ هزار بسته دارو توسط سفارت سوییس در بهمن سال گذشته، آن را «نمایشی» خواند که تاثیر زیادی بر کشور ندارد، چراکه میزان دارو و ملزومات پزشکی که توسط بانک مرکزی در ۱۰ ماهه نخست همان سال تامین ارز و وارد کشور شده، بیش از چهار میلیارد دلار یا ۲۰۰۰ برابر واردات انجام شده از کانال مالی سوییس بوده است.  

نگرانی ها درخصوص خرید دارو آن‌هم در شرایطی که کشور با موج‌های چندم کرونا دست به گریبان است و امید برای احیای FATF نیز کاهش یافته، حالا ایران را در شرایط ویژه ای قرار داده است. به خصوص که بر اساس اعلام مسئولان امر تا قبل از اردیبهشت سال آینده خبری از کشف واکسن کرونای ایرانی هم نخواهد بود.

کد خبر: ۵۹٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha