۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
نهاده‌های دامی در بازار سیاه، پول دامداران در بازارگاه! | بازارگاه؛ سامانه مدرن غیر قابل استفاده
چرا وزارت صمت پاسخگو نیست؟

نهاده‌های دامی در بازار سیاه، پول دامداران در بازارگاه! | بازارگاه؛ سامانه مدرن غیر قابل استفاده

به گفته کارشناسان، در حالی که مرغداران و دامداران از ماه ها قبل پول خرید نهاده سهمیه ای خود را به حساب سامانه بازارگاه واریز می کنند، در نهایت به دلیل عدم وجود بار در سامانه، به اجبار نهاده مورد نیاز را از بازار آزاد تهیه می کنند و به این ترتیب پول واریزی ماه ها در حساب بازارگاه بلوکه می ماند.

بازار؛ گروه کشاورزی: سامانه بازارگاه که در حقیقت سامانه توزیع نهاده های دامی و طیور است اگرچه از همان ابتدای آغاز به کار با مشکلاتی همراه بود و همه تولید کنندگان نمی توانستند از آن خرید کنند اما این روزها عملا کارایی خود را از دست داده چرا که کالایی برای توزیع ندارد. این در حالی است که انواع نهاده ها در بازار آزاد به وفور یافت می شود! به طوری محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی  در گفت و گو با «بازار» گفت: در شرایطی که در بازار آزاد همیشه نهاده وجود دارد مرغداران همیشه لنگ دان مورد نیازشان هستند.

یوسفی: یکی از معماهای حل نشدنی برای ما این است که چرا در حالی که بازارگاه بار ندارد اما در بازار همیشه نهاده وجود دارد!؟

یوسفی افزود: یکی از معماهای حل نشدنی برای ما این است که چرا در حالی که بازارگاه بار ندارد اما در بازار همیشه نهاده وجود دارد!؟ ما بارها خواستار پاسخ به این سوال شده ایم که وقتی هیچ وارد کننده ای با ارز آزاد یا مبادله ای کالا وارد نکرده پس این حجم از کالاهای موجود در بازار از کجا آمده است!؟

وی تاکید کرد: همانطور که می دانید وزارت صمت و وزارت جهاد از نهاده هایی که با ارز دولتی آمده اطلاع دارند و برای کسانی که به حساب بازارگاه پول واریز کرده اند  تعیین سهمیه کرده اند، پس دانی که در بازار آزاد است از کجا می آید؟ لذا باید به دنبال پرتقال فروش باشیم!

عده‌ای خواهان دو نرخی بودن نهاده‌ها هستند
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که وارد کننده بار بیاورد اما به بازارگاه اعلام نکند، گفت: خیر. وقتی بار می آید باید  از وزارت جهاد یا وزارت صمت نامه ترخیص بگیرد لذا در هنگامی که ترخیصی را به گمرک می دهد متعهد می شود که ورود این بار را به بازارگاه اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه در این میان وزارت صمت بیشتر مقصر است، افزود: با این وجود اصولا وقتی دو نرخی در بازار باشد یک رانت در این وسط ایجاد می شود و هر کسی بتواند به هر طریقی سعی می کند به سهم خود برسد لذا کاری می کنند که قیمت نهاده ها دو نرخی باشد.

مرغدار پول خود را به حساب بازارگاه واریز می کند تا هر زمان که بار رسید خرید کند اما ممکن است حتی ۲ ماه پول مرغدار در حساب بماند و کالایی به بازارگاه نیاید  

یوسفی اظهار داشت: در حال حاضر بزرگترین مشکل بازارگاه این است که ذخیره ندارد چون یک مرکز سرمایه دار نیست که بخواهد کالا را وارد کند و یا از وارد کنندگان خریداری کند.

وی در خصوص روند خرید بار از بازارگاه نیز اظهار داشت: هر وارد کننده ای از جمله شرکت پشتیبانی امور دام کالایی وارد کند بایستی این واردات را به بازارگاه اعلام کند و مرغدار نیز بر اساس نامه سهمیه نهاده ای که از وزارت جهاد گرفته از بازارگاه تامین کند.

یوسفی ادامه داد: به عبارت دیگر وزارت جهاد کشاورزی نیاز مرغدار را اعلام می کند و مرغدار نیز پول را به حسابی بانکی که بلوکه شده است واریز می کند و بازارگاه هم باید دستور حمل کالا به مرغدار را بدهد و پول آن را از حساب بردارد.

وی تصریح کرد : با این وجود الان بازارگاه کالایی ندارد اما مرغدار پول خود را به حساب نامبرده واریز می کند تا هر زمان که به بازارگاه باری رسید کالا را ارسال کنند ممکن است. حتی ممکن است ۲ ماه پول مرغدار در حساب بماند اما کالایی به دستش نرسد و مرغدار به اجبار از بازار آزاد خوراک مرغ را تهیه کند!

مقدسی: بازار گاه مانند اتومبیل پیشرفته ای است که همه نوع امکاناتی دارد اما بنزینی برای حرکت کردن ندارد

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در مورد تفاوت قیمتهای دولتی و آزاد نهاده ها نیز اظهار داشت: در حال حاضر تفاوت قیمت ذرت در بازار آزاد با دولتی ۳ برابر است و تفاوت کنجاله سویا، ۵ الی ۶ برابر است.

بازارگاه؛ اتومبیل پیشرفته ای است که بنزینی برای حرکت کردن ندارد!
سید احمد مقدسی،  رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز در خصوص این سامانه به «بازار» گفت: بازار گاه مانند اتومبیل پیشرفته ای است که همه نوع امکاناتی دارد اما بنزینی برای حرکت کردن ندارد.

مقدسی افزود: در حالی که ارز تخصیص داده شده است اما چون بانک مرکزی نمی تواند ارز مورد نیاز را تامین کند لذا کالایی از بنادر ترخیص نمی شود که به بازارگاه تزریق شود در نتیجه بازارگاه الان ورودی ندارد.

وی افزود: بازارگاه صرفا یک سامانه توزیع نهاده است و وقتی در آن بار نباشد ایرادی متوجه سامانه نیست.

 تا اواخر آبان ماه  سال جاری ۳۳ درصد سویا، ۶۱ درصد جو و ۴۷ درصد ذرت مورد نیاز کشور را دولت از طریق بازارگاه تامین کرده است

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چرا همه تولیدکنندگان و متقاضیان نمی توانند از بازارگاه خرید کنند، گفت: تولیدکنندگانی که تمام آمار و اطلاعات شان درست بوده و ثبت شده است قطعا قابلیت دسترسی به بازارگاه را دارند.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر تولیدکنندگانی که کد ملی یا شناسه ملی، پروانه بهره برداری و کد یکتا داشته باشند غیر ممکن است که در صورت وجود بار در بازارگاه نتوانند خرید کنند.

مقدسی همچنین در مورد میزان نهاده هایی که از طریق بازارگاه در سطح کشور توزیع می شود، گفت: تا اواخر آبان ماه  سال جاری ۳۳ درصد سویا، ۶۱ درصد جو و ۴۷ درصد ذرت مورد نیاز کشور را دولت از طریق بازارگاه تامین کرده است.

کد خبر: ۵۹٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha