۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
ثبات کسب‌ و کارهای حوزه ICT، بدون تنظیم‌گری متعهد ممکن نبود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

ثبات کسب‌ و کارهای حوزه ICT، بدون تنظیم‌گری متعهد ممکن نبود

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با صدور پیامی، هفدهمین سالروز تأسیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را تبریک گفت.

به گزارش بازار به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با صدور پیامی سالروز تأسیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را تبریک گفت.

در این پیام آمده است:

اوایل دهه ۸۰ وقتی سازمان تخصصی رگولاتوری به زیست‌بوم ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران پیوست، با بلند شدن صدای گام‌های خصوصی‌سازی در سایر عرصه‌ها و پایه‌گذاری این نهاد در سال ۸۲، موج تازه‌ای از فعالان خرد و کلان از بخش خصوصی به اکوسیستم ICT وارد شدند.

با پیشرفت فناوری و ارتقای کیفیت و تنوع خدمات و ورود سرمایه‌گذاران و بازیگران اقتصادی متعدد به این حوزه برای ارائه خدمات متنوعی که آرام آرام تبدیل به زیرساخت ضروری زندگی روزمره مردم و عملیات تجاری بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ می‌شد، وظایف تنظیم‌گر نیز سخت‌تر و پیچیده‌تر و حساس‌تر شد.

کارکرد و جایگاه رگولاتوری در زیست‌بوم ICT و ورود اپراتورهای خصوصی، ارائه نسل‌های تازه خدمات ارتباطی را از اواسط دهه ۹۰ وارد فاز تازه‌ای نمود.

با تقویت زیرساخت‌های اینترنت پهن باند و آغاز خدمات شبکه ارتباطات سیار نسل ۳ و بالاتر، ضریب نفوذ تلفن همراه به ۱۴۷ درصد و تعداد کاربران پهن باند به بیش از ۸۰ میلیون نفر رسید.

این بازار بزرگ، زمینه‌ساز حضور میلیون‌ها جوان خلاق ایرانی برای راه‌اندازی هزاران کسب‌وکاری شد که سهم زیست‌بوم ارتباطات و فناوری اطلاعات را به ۵.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال پایانی این دهه ارتقا داده است.

حضور بازیگران متنوع و متعدد در کسب‌وکارهای مرتبط حوزه ICT و رشد و نوآوری آمیخته باثبات در این زیست‌بوم، بدون حضور یک تنظیم‌گر و ناظر آگاه و هوشمند هرگز میسر نبود. شتاب تحولات این حوزه در تمام این سال‌ها، فشار فزاینده‌ای را به همکاران من در حوزه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تنظیم‌گری مقررات و همچنین بخش نظارت بر کیفیت خدمات بر اساس پروانه‌های صادر شده، وارد ساخت و بی‌شک پایداری ثبات این بازار بدون تنظیم‌گری متعهد ممکن و مقدور نبود.

نهاد تنظیم‌گر در چهار سال گذشته در میانه میدانی قرار داشت که از یک‌سو حجم کاربرانش در برخی حوزه‌ها رشدی چند برابری را تجربه کرده بود و از سوی دیگر فعالان بازار در اوج تلاطم‌های ناشی از تحمل فشار تورم، جهش قیمت ارز و محدودیت‌های تحریمی، باید خود را با سریع‌ترین تحولات حوزه فناوری نیز سازگار می‌کردند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید در میانه این میدان پر چالش و البته سرشار از فرصت، ضمن حمایت و تضمین حقوق مصرف‌کننده، باید از رشد پایدار صنعت نیز حمایت می‌کرد و درعین‌حال حقوق دولت را- که جلوه دیگری از حقوق مردم است- استیفا می‌نمود.

هیچ بخشی از اقتصاد ایران در طول در دو دهه اخیر، با چنین فشار و فضای پر چالشی مواجه نبوده است و تردید ندارم که بخش مهمی از توفیق جامعه و اقتصاد ایران در مواجهه با چالش‌های این فضا و بهره‌برداری از فرصت‌های آن، محصول بردباری و شکیبایی و تلاش بی‌دریغ همکاران من در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مشارکت و تلاش و همراهی بی اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات بوده است.

امروز «هفدهمین سالروز تأسیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» است. ضمن تبریک این مناسبت به همکاران ارجمند این سازمان، از پیشگاه خداوند متعال در واپسین سال دولت دوازدهم، به‌پاس خدمات ارزنده آنان توفیق روزافزونشان را خواستارم.

کد خبر: ۵۹٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha