۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
تورم ۸۰ درصدی میراث دولت دوازدهم برای دولت آینده| بودجه‌ای همچنان منبسط، همچنان متوهم
«بازار» از تبعات بودجه ۱۴۰۰ گزارش می دهد؛

تورم ۸۰ درصدی میراث دولت دوازدهم برای دولت آینده| بودجه‌ای همچنان منبسط، همچنان متوهم

اقتصاددانان پیش بینی می کنند؛ با توجه به تورم زا بودن بودجه ۱۴۰۰ جامعه باید انتظار تورم بیش از ۸۰ درصدی را داشته باشد، چرا که درآمدهای بودجه سال آینده غیر واقعی است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: دولت در سال پایانی عمر خود بودجه ای را تدوین کرده است که با واقعیت ها فاصله زیادی دارد. در بودجه ریزی سال آینده دولت خیلی خوش بینانه به درآمدها نگریسته است و از طرفی با توجه به وضعیت نامناسب اقتصاد کشور، وجود تحریم ها و کم تحرکی مراکز تولید و کسب و کارها انتظار این بود که بودجه سال آینده علاوه بر اصلاح ساختاری انقباضی باشد، اما با واکاوی جزییات بودجه متوجه خواهیم شد این نوع بودجه ریزی تورم زاست و مشکلات زیادی را به کشور در سال آینده تحمیل می کند، طوری که دولت آینده باید دولت را با خروارها بدهی و هزینه های بسیار بالا تحویل بگیرد.

سال سخت اقتصادی در راه است! / رشد ۲۰ درصدی منابع بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سالجاری
کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ چنانچه بودجه پیشنهادی دولت در مجلس به خوبی مورد بررسی دقیق قرار نگیرد و نمایندگان ملت در کمیسیون های تخصصی دولت را در برخی بخش های درآمدی و هزینه ای بودجه که با حقایق فاصله دارد همراهی کنند بی تردید سال سختی در انتظار مردم و مدیریت دولت را شاهد خواهیم بود. چرا که ‌بررسی لایحه بودجه سال آینده دولت نشان می‌دهد، تغییرات مهمی در اعداد و ارقام بودجه دیده می‌شود، به‌عنوان مثال در بودجه سال جاری کف افزایش حقوق ۲۰ درصد اعلام شده بود اما در سال آینده  افزایش ۲۵ درصدی حقوق برای کارکنان شرکتها و دستگاههای دولتی لحاظ شده است.

بر این اساس منابع کل بودجه با رقم ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان نسبت به بودجه ۹۹ حدود ۲۰ درصد رشد داشته است، همچنین درآمدها با ۳۱۷ هزار میلیارد تومان شاهد رشد ۱۰ درصدی بوده است. از طرفی واگذاری دارایی سرمایه‌ای نیز با رقم ۲۲۵ هزار میلیارد تومان رشد ۱۰ درصدی و دارایی‌های مالی نیز با رقم ۲۹۸ هزار میلیارد تومان حدود ۷۰ درصد نسبت به بودجه سالجاری رشد داشته است.

منابع کل بودجه با رقم ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان نسبت به بودجه ۹۹ حدود ۲۰ درصد رشد داشته است، همچنین درآمدها با ۳۱۷ هزار میلیارد تومان شاهد رشد ۱۰ درصدی است

رشد ۴۳ درصدی منابع بودجه عمومی/ پیش بینی فروش ۵ برابری نفت در سال آینده!
این در حالی است، منابع عمومی دولت با ۸۴۱ هزار میلیارد تومان نسبت به ۵۷۱ هزار میلیارد تومان سال جاری، رشد ۴۷ درصدی داشته است. علاوه بر این منابع بودجه عمومی دولت نیز با احتساب درآمدهای اختصاصی ۹۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که رشد ۴۳ درصدی را تجربه خواهد کرد. همچنین افزایش ۱۷ هزار میلیارد تومان اخذ مالیات در شرایط رکود اقتصادی مشکل دیگری است که تحقق آن سخت به نظر می رسد. با نگاهی به جزییات بودجه سال آینده خواهیم دید که میزان فروش نفت بیش از بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده که نسبت به میزان فروش فعلی نفت کشور یعنی چیزی حدود ۵۰۰ هزار بشکه به‌صورت میانگین ۵ برابر شده است. فروش این میزان نفت شامل صادرات و پیش‌فروش نفت می‌شود. این رقم ۲.۳ میلیون بشکه در روز بسیار عجیب بوده است و کاملاً خوش‌بینانه به‌نظر می‌رسد.

میزان فروش نفت در بودجه سال آینده بیش از بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده که نسبت به میزان فروش فعلی نفت کشور یعنی چیزی حدود ۵۰۰ هزار بشکه به‌صورت میانگین ۵ برابر شده است

 یارانه ۳ برابر می شود!
از طرفی، برای سال جاری ۵/ ۱۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده بود که گفته شده است تا انتهای آبان‌ماه بالغ‌بر ۷/ ۶ میلیارد دلار پرداخت شده است، این درحالی است که بر اساس جزء ۴ بند ب تبصره یک دولت به‌دنبال مجوزی است تا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش آن به‌نرخ احتمالی ۱۱۵۰۰ تومان میزان یارانه نقدی را ۳ برابر افزایش دهد. بر اساس اعلام مسئولان سازمان برنامه برای سال آینده حدود ۸ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی کشور در نظر گرفته شده است. همچنین بودجه شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت برای سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۰۶،۱۵ هزار میلیارد ریال می‌باشد که نسبت به رقم مصوب ۳۶۳،۱۴ هزار میلیارد ریال قانون بودجه سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۳/۷ درصد افزایش داشته است.

بودجه متورمی که اقتصاد کشور را درگیر می کند
لطفعلی بخشی، اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «بازار» درباره تبعات بودجه سال ۱۴۰۰ در اقتصاد کشور گفت: بودجه سال آینده به دلیل غیر واقعی بودن ارقام و اعداد آن در بخش های مختلف، بودجه ای متورم است که در صورت همراهی مجلس با دولت، تورم کشور را برای سال آینده به بیش از ۸۰ درصد می رساند.

وی با بیان اینکه دولت خیلی به درآمدهای واهی فروش نفت، اخذ مالیات و ... در بودجه سال آینده خوش بین است گفت:  پس از اتمام عمر سه ماهه دولت دوازدهم در سال آینده، خزانه خالی تحویل دولت سیزدهم داده می شود و از آنجایی که کاملا مشخص و محرز است که درآمدهای پیش بینی شده دولت با ارقام و اعداد بسیار بالا در بودجه (از محل فروش نفت و گرفتن مالیات آن هم در شرایط تحریم و کم تحرکی چرخ اقتصاد) امکان پذیر نیست، بنابراین دولت سیزدهم برای تامین نیازها ضروری اداره امور کشور به ناچار مجبور به استقراض پول از بانک مرکزی شده که این موضوع باعث رشد تورم، بی ارزش تر شدن پول ملی و درنهایت فشار مضاعف اقتصادی بر جامعه می شود.

از آنجایی که کاملا مشخص و محرز است که درآمدهای پیش بینی شده دولت با ارقام و اعداد بسیار بالا در بودجه (از محل فروش نفت و گرفتن مالیات آن هم در شرایط تحریم و کم تحرکی چرخ اقتصاد) امکان پذیر نیست، بنابراین دولت سیزدهم برای تامین نیازها ضروری اداره امور کشور به ناچار مجبور به استقراض پول از بانک مرکزی می شود

بودجه انبساطی که تورم زاست
این کارشناس اقتصادی افزود: بی توجهی دولت کنونی در تحقق درآمدهای پیش بینی شده بودجه سال ۱۴۰۰ و بالابردن هزینه ها، نشان دهنده آن است که با توجه به پایان عمر فعالیت دولت دوازدهم در سه ماه ابتدای سال آینده، بی شک میراث دار دولت باید خود را برای روزهای سخت آماده کند.

علاوه بر ناامیدی استاد بخشی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی از وضعیت بودجه سال آینده، دکتر محمد باقر صدری عضو انجمن اقتصاددانا ایران نیز معتقد است؛ در شرایطی که کشور در تنگناه اقتصادی قرار دارد بنابراین در این موقعیت سخت، بودجه سال آینده باید انقباضی تدوین می شد اما متاسفانه این بودجه کاملا انبساطی است.  

وی در گفتگو با «بازار» درباره عواقب چنین بودجه ای گفت: نتیجه بودجه انبساطی همیشه رشد سرسام آور تورمی است که جامعه با آن مواجه می شود. دکتر صدری اضافه کرد: اگر به جزئیات بودجه سال ۱۴۰۰ نگاه شود، خواهیم دید که چنین بودجه ای اصلا کارشناسی شده نیست و تعجب است که دولت پس از ۷ سال چنین بودجه ای با چنین محتویاتی را تدوین و تحویل مجلس شورای اسلامی داده است.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: با توجه به پیچیدگی بودجه سال ۱۴۰۰ و توهم درآمدی در کنار بالابردن سطح هزینه ها برای سال آینده رسیدگی مجلس در بودجه بسیار سخت است.

با توجه به پیچیدگی بودجه سال ۱۴۰۰ و توهم درآمدی در کنار بالابردن سطح هزینه ها برای سال آینده رسیدگی مجلس در بودجه بسیار سخت است

عضو انجمن اقتصاددان ایران اضافه کرد: دولت با امید گشایش ارتباط با دنیا در پی تغییر ریاست جمهوری در آمریکا، فروش بیش از ۲ میلیون بشکه نفت در روز را برای سال آینده برآورد و پیش بینی کرده است. از طرفی نیز راه فروش نفت به مردم را در داخل کشور باز کرده تا همه بتوانند نفت بفروشند، این درحالی است که نباید به امید خرید نفت در شرایط تحریم درآمدهای نفتی در بودجه با اعداد و ارقام بسیار بالا در نظر گرفته شود.

کد خبر: ۵۸٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha