۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
 کُری خوانی آسیا با لهجه هندی؛ دهلی پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا شد
روند قدرتمند شدن اقتصادهای آسیایی ادامه دارد

کُری خوانی آسیا با لهجه هندی؛ دهلی پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا شد

در سال ۲۰۱۹ میلادی هند توانست به عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا معرفی شود . ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی این کشور بیشتر از بریتانیا و فرانسه و ارزش تولید ناخالص داخلی آن بر مبنای برابری قدرت خرید بیشتر از ژاپن و آلمان بود.

بازار-مونا مشهدی رجبی: کشورهند یکی از کشورهای بزرگ و پرجمعیت قاره آسیا است که در سالهای اخیر با اجرای طرح های اصلاحاتی اقتصادی و سرمایه گذاری در زیرساختهای تولیدی و صنعتی توانسته است با سرعت بالایی رشد کند و به یکی از قطب های قدرت در اقتصاد جهان تبدیل شود. طبق گزارش منتشر شده توسط مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۹ میلادی این کشور بالاخره توانست بریتانیا و فرانسه را پشت سر بگذارد و به پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شود.

در این سال ارزش تولید ناخالص داخلی امریکا برابر با ۲۱.۴۳۹ هزار میلیارد دلار بود و جایگاه اول دنیا را به خود اختصاص داد و چین که ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی اش ۷.۳ هزار میلیارد دلار پایین تر بوده است، جایگاه دوم  دنیا را داشت. به گزارش صندوق بین المللی پول از سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون ارزش تولید ناخالص داخلی بر مبنای برابری قدرت خرید در کشور چین بیش از ارزش تولید ناخالص داخلی بر مبنای قدرت خرید در امریکا است اگرچه در صورت محاسبه اسمی تولید ناخالص داخلی همچنان امریکا اول و چین در جایگاه دوم است.

 در سال گذشته ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی کشور هند برابر با ۲.۹۴ هزار میلیارد دلار بود و سبب شد تا با پشت سر گذاشتن دو کشور بریتانیا و فرانسه، جایگاه پنجم را در دنیا به خود اختصاص دهد. ارزش تولید ناخالص داخلی  بریتانیا در سال قبل برابر با ۲.۸۳ هزار میلیارد دلار و ارزش تولید ناخالص داخلی فرانسه برابر با ۲.۷۱ هزار میلیارد دلار بود. هند در سال ۲۰۱۸ جایگاه هفتم را در میان اقتصادهای بزرگ دنیا داشت.

البته اگر بزرگی تولید ناخالص داخلی هند بر مبنای برابری قدرت خرید محاسبه شود، وضعیت متفاوت خواهد بود. ارزش تولید ناخالص داخلی کشور هند در سال ۲۰۱۹ میلادی بر مبنای برابری قدرت خرید برابر با ۱۰.۵۱ هزار میلیارد دلار اعلام شد که از بزرگی تولید ناخالص داخلی کشورهای ژاپن آلمان بر مبنای برابری قدرت خرید بیشتر بود. از طرف دیگر از آنجا که این کشور بالغ بر یک میلیارد نفر جمعیت دارد، سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور در سال قبل برابر با ۲۱۷۰ دلار بوده است و این نرخ تفاوت زیادی با سرانه تولید ناخالص داخلی  امریکا که بزرگترین اقتصاد دنیا است دارد. در سال قبل سرانه تولید ناخالص داخلی امریکا برابر با ۶۲ هزار و ۷۹۴ دلار بود و بیش از سی برابر هند است.

کاهش نرخ رشد اقتصادی هند برای سومین سال متوالی

اما اقتصاد این کشور آسیایی در سال قبل شاهد کاهش نرخ رشد اقتصادی خود بود و انتظار می رود در سال ۲۰۲۰ هند افت نرخ رشد اقتصادی را تجربه کند. در سال قبل نرخ رشد اقتصادی هند برابر با ۷.۵ درصد بود و انتظار می رود در سال جاری اقتصاد این کشور با نرخ ۵ درصد رشد کند.

وب سایت مانی کنترل با اشاره به این گزارش نوشت:« اقتصاد هند در حال گذر از یک اقتصاد بسته به یک اقتصاد بازار باز است. این تغییر هزینه هایی را برای اقتصاد به همراه دارد که یکی از آنها هم کاهش موقتی نرخ رشد اقتصادی کشور است.» این وب سایت در مورد سیر تحولات اقتصادی کشور هند نوشت: «روند تغییرات اقتصادی در کشور هند از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی آغاز شد و اولین و اصلی ترین گام زدایی در بخش صنعت بود و کاهش موانع و قوانین برای سرمایه گذاران خارجی بود. ایجاد زمینه لازم برای توسعه تجارت خارجی و توسعه بخش خصوصی از دیگر سیاستهایی بود که در کشور اجرا شد. از اوایل قرن بیست و یکم میلادی هند واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی را شروع کرد و تلاش کرد تا نقش دولت در اقتصاد را کاهش دهد. این سیاست باعث شد تا ارزش تولید ناخالص داخلی هند هم افزایش یابد.»

اجرای تمامی این سیاستها زمینه را برای افزایش نرخ رشد اقتصادی هند در دهه اول قرن بیست و یکم میلادی فراهم کرد و به تدریج زمینه برای فعالیتهای اقتصادی در این کشور بیشتر شد.

  یکی دیگر از بخشهای مهم در اقتصاد هند، بخش خدمات است که سازنده ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور هند است و ۲۸ درصد از نیروی کار هند در این بخش مشغول به کار هستند. دو بخش دیگر اقتصاد این کشور بخش تولید و بخش کشاورزی هستند  که سهم زیادی در اقتصاد و اشتغال هند دارند.

 صندوق بین المللی پول هم در گزارشی  اعلام کرد: «در سال ۲۰۱۹ میلادی بالاترین نرخ رشد اقتصادی به کشورهای چین و ویتنام و هند اختصاص داشته است و این کشورها با نرخ بالغ بر ۶ درصد رشد کردند در حالیکه کمترین نرخ رشد متعلق به  کشور آرژانتین بود. نرخ  رشد اقتصادی این کشور منفی بود.»

کد خبر: ۵٬۸۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha