۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳
توزیع نشدن سود فولاد در چرخه تولید نابسامانی در بازار را رقم زد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

توزیع نشدن سود فولاد در چرخه تولید نابسامانی در بازار را رقم زد

حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید از آنجا که سود فولاد در چرخه‌ تولید این محصول توزیع نشده و نصیب تولیدکنندگان ابتدای زنجیره می‌شود، نابسامانی موجود رقم خورده و انگیزه‌ صادارت به دلیل معافیت مالیاتی افزایش یافته است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدجواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره وضعیت بازار فولاد، گفت: از آنجا که سود فولاد در چرخه‌ی تولید این محصول توزیع نشده و نصیب تولیدکنندگان ابتدای زنجیره می‌شود، نابسامانی موجود رقم خورده و انگیزه‌ی صادرات به دلیل معافیت مالیاتی افزایش یافته است.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولیدکنندگان،  با وجود اینکه سنگ آهن را ارزان خریداری کرده و از معافیت مالیاتی برخوردار هستند اما فولاد بیش از قیمت جهانی در بازار عرضه می‌شود، افزود: اگر سود فولاد در طول زنجیره تولید آن توزیع شود از یک سو اشتغالزایی فراهم شده و از سوی دیگر برخی مشکلات موجود در داخل رفع می‌شود.

ضرورت حذف مجوزهای مچینگ
وی اضافه کرد: تولید داخلی فولاد حدود ۳۰ میلیون تُن است و مصرف داخلی از ۱۲ میلیون تن تا ۱۵ میلیون تن است بنابراین گران فروشی فولاد بیش از ۳۳ درصد قیمت جهانی مربوط به نبود رگلاتوری در سامانه بهین یاب است؛ در این سیستم ناقص سودجویان با استفاده از مجوزهای کاغذی به راحتی سهمیه دریافت می‌کنند، اما آن را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ضرورت حذف مجوزهای مچینگ، ادامه داد: در این فرآیند تولیدکننده، فولاد را در بورس عرضه می‌کند و بخشی از آن که به فروش نرسیده را توافقی به افراد خاص می دهد.

انتقادات از محدودیت خرده فروشان در خرید فولاد از بورس فولاد
عضو کمیسیون صنایع و معادن عرضه کم فولاد در بورس را یکی دیگر از دلایل آشفتگی بازار دانست و تصریح کرد: در حال حاضر خرده فروشان نمی‌توانند در بورس کالا، فولاد خریداری کنند در نتیجه عمده فروشان و افرادی که قدرت خرید بالایی دارند، قیمت را متناسب با سود خود افزایش می‌دهند.

حسینی کیا تصویب طرح تولید و توسعه پایدار فولاد مصوب کمیسیون صنایع و معادن را یکی از راهکارهای ساماندهی بازار دانست و گفت: براساس این طرح معافیت مالیاتی صادرات حذف شده و از سوی دیگر تمامی محصولات فولادی باید در بورس کالا عرضه شود در نتیجه دست سوداگران از بازار حذف خواهد شد.

کد خبر: ۵۸٬۳۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha