۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
انتخاب سموم بیولوژیکی بهترین گزینه برای حفظ سلامت تولیدات کشاورزی
مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی مطرح کرد

انتخاب سموم بیولوژیکی بهترین گزینه برای حفظ سلامت تولیدات کشاورزی

درباره انتخاب بهترین سموم برای حفظ سلامت تولیدات کشاورزی گفت: اکنون سموم بیولوژیکی مهم‌ترین انتخابی است که می‌توان برای تولید محصولات در نظر گرفت.

بازار- علی باقری : علی خان محمدی مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی در ارتباط با اینکه در انجیرها برای جلوگیری از ترشیدگی و حمله مگس سرکه یا سوسک میوه انجیر بیش از حد حشره کش و سموم ضمن اطلاع از تهدید سلامت استفاده می‌کنند و برای حفظ سلامت محصول از روش های طبیعی استفاده نمی‌شود و همچنین راهکار مناسب در این راستا گفت: در جامعه ای که نسبت به ذخیره های تولید و از طرف دیگر کارشناسی‌ها آموزش های لازم صورت نگیرد، تهدیدات این‌چنینی برای سلامت وجود خواهد داشت؛ چون متأسفانه امروزه پول مسأله اصلی زندگی مردم شده، بر هر موضوع دیگری ارجحیت یافته است و در صورتی که  این کارشناسان نیز پول را مقدم بر موضوع سلامت مردم جامعه بدانند، مشکلات کشور دوچندان خواهند شد.

وی افزود: امروز همه از جمله تولیدکننده تلاش می‌کنند تا به هر نحوی که شده پول به دست آورند و از این طریق معاش کند. یعنی تولید کننده سلامت جامعه را در نظر نمی‌گیرد و تلاش می‌کند از راه های مختلف اعم از غیرمجاز محصولی را به بازار ارائه دهد که از نظر سلامت مورد تأیید نیست؛ این مسأله‌ای بسیار خطرناک در کشور ما است که باید در زمینه آموزش‌ها و ارتقای بهره‌وری به صورت کلان تلاش شود.

از طرف دیگر اکنون می‌توان برای کاهش آسیب ها از کودهای بیولوژیک استفاده شود و اصلا اجازه ندهیم آفات و بیماری ها به اطراف گیاهان نزدیک شوند، یعنی اگر از مرحله ابتدایی گیاهان و درختان را به صورت کلی نسبت به امراض و بیماری ها مقاوم کنیم نیازی به استفاده از سموم نخواهیم داشت و در صورتی نیز که ناچار به استفاده از سموم باشیم، باید دوره های آموزشی کارنس برگزار شود؛ همچنین بهترین زمان استفاده بیولوژیک از سموم در زمان های ابتدایی ورود آفات و بیماری ها به مواد غذایی نظیر انجیر، گیلاس، هلو و ... است.

به عبارتی اگر دو مرحله مبارزه در زمانی که هنوز گل‌ها شکفته هستند، انجام دهیم، منطقه از آلودگی پاک خواهد شد و دیگر نیازی نیست در مراحل بعدی از سموم خطرناک استفاده کنیم؛ از طرف دیگر با این اقدام در مرحله ابتدایی اجازه نمی‌دهیم که آفت یا بیماری رشد کند و در همان ابتدا از رشد آن جلوگیری می‌شود؛ لذا راه های مختلفی وجود دارند که باید درباره آنها باید آموزش ها و ترویج آن برای تولیدکنندگان ارائه شود تا پایداری تولید و سلامت غذاهای تولیدی تأمین شود.

درباره اینکه چرا نظارت بر وضعیت سموم، واردات های شیمیایی و همچنین کاهش استفاده از آنها نمی‌شود، تصریح کرد: نظارت بر موضوع سلامت کالاهای تولیدی کشاورزی استانداردهای لازم را می‌طلبد و نیازمند نیروهای انسانی بسیار است تا بتوانند در تمام مراحل، اقدامات مربوط به تأمین سلامت کالاهای تولیدی را تضمین کنند؛ ایران کشور گسترده ای است که اگر وجدان کاری در آن وجود نداشته باشد با هیچ نظارتی نمی توان موضوعات به این مهمی را کنترل کرد؛ لذا رسیدگی به موضوع سلامت کالاهای تولیدی کشاورزی به آموزش های ارائه شده و نظارت بر تولیدکنندگان باز می‌گردد. 

با اشاره به اینکه نظارت ها تا کنون وجود داشته است، گفت: ولی این نظارت ها کافی نیست و اکنون وضعیت بحرانی در زمینه کشاورزی و اقتصاد در کنار تحریم ها وجود دارد؛ اکنون انواع سموم غیرمجاز به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و برخی از کشاورزانی که تلاش برای امرار معاش و گذراندن زندگی خود دارند، برایشان استاندارد سموم مورد استفاده در تولید محصولات مهم نیست. لذا اگر آموزش ها به خوبی ارائه شوند، نیازی به نظارت آنچنانی نخواهیم داشت و در حال حاضر امکان هیچ اقدامی در راستای بهبود وضعیت کشاورزی و رسیدگی به وضعیت سموم خطرناک موجود در تولیدات کشاورزی وجود ندارد.

از طرفی دیگر تا زمانی که در جامعه ما فرهنگ غنی ایرانی جا نیافتد و وضعیت آن درست نشود، در بحث نظارت‌ها نیز لغزش‌هایی وجود خواهد داشت که در سایر بخش های کشور نیز این مشکلات مشاهده می‌شوند.به طور مثال وضعیتی مشاهده می‌شود که بر اساس آن می‌بینیم، فردی برای اینکه غنی شود، دست به اقدامات دور از باور می‌زند.

درباره اینکه برای انتخاب بهترین سموم در تولید محصولات کشاورزی چه ویژگیهایی باید مد نظر قرار گیرد، افزود: اکنون سموم بیولوژیکی مهم‌ترین انتخابی است که می‌توان برای تولید محصولات در نظر گرفت و از نام بردن اسم آن‌ها برای اینکه تبلیغاتی نشود، امتناع می‌کنم. بهترین راه برای داشتن محصولی سالم این است که فرهنگ‌سازی کنیم تا هزینه ای که برای بهداشت و درمان ناشی از محصولات ناسالم می‌شود، را صرف تولید محصولات سالم کنیم، به صورت کلی مشکلاتمان رفع خواهند شد. از طرفی بنده به باغداران، کشاورزان، تولیدکنندگان و به طور کلی همه افرادی که با غذای مردم سر و کار دارند، سفارش می‌کنم تا آموزش‌ها در باره نحوه استفاده از سموم  و زمان استفاده از سموم را مد نظر قرار دهند تا سلامت فرزندان آینده این مرز و بوم تأمین شود و انواع میوه جات، سبزیجات و به طور کلی غذای سالمی سر سفره وجود داشته باشد و بتوانیم جامعه ای پایدار داشته باشیم.

کد خبر: ۵٬۸۳۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha