۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
واکنش سرد بازار ارز و طلا به بودجه ۱۴۰۰/ دلار ارزان شد، سکه ثابت ماند
« بازار» از اثرات منفی تناقض رقم ارز در بودجه گزارش می دهد؛

واکنش سرد بازار ارز و طلا به بودجه ۱۴۰۰/ دلار ارزان شد، سکه ثابت ماند

با وجودی که خیلی ها پیش بینی می کردند، بدنبال سیاست تعیین نرخ ارز در بودجه سال آینده، قیمت این کالا در بازار آزاد دچار تغییر و به احتمال زیاد افزایشی می شود، اما دیروز قیمت دلار برخلاف پیش بینی ها، کاهشی بود و تغییر محسوسی نیز در نرخ سکه ایجاد نشد.

اسدالله خسروی؛ گروه بانک و بیمه: بازارها همیشه در پی برخی تصمیمات و سیاست گذاری ها دچار تغییر می شوند، تغییری که قیمت ها را بازارهای مهمی چون ارز، سکه، طلا، مسکن، بازار سرمایه و... تحت تاثیر قرار می دهد. اکنون که لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده از سوی دولت به مجلس تقدیم شده است، با توجه به جزییات آن و تعیین تکلیف قیمت ارز، نفت، میزان حقوق کارمندان، چگونگی درآمدهای مالیاتی و... خیلی ها منتظر بودند که بازارها دچار تغییر قیمت شود، چرا که به گفته نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تعیین قیمت ارز در بودجه سال ۱۴۰۰ برای تخصیص کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.
البته وی اعلام کرده است؛  این نرخ قابل تغییر بوده و در صورت تغییرقیمت ارز، مابه التفاوت آن درقالب یارانه معیشتی به حساب دهک های پایین درآمدی واریز می شود. از طرفی نیز سید حمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه گفته است؛ «بانک مرکزی براساس نظر رئیس جمهور باید سیاستی را در پیش بگیرد که ارز به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برسد».

اظهارات مبهم و ضد و نقیض دولتی ها درباره تعیین نرخ ارز در بودجه سال ۱۴۰۰
معاون اقتصادی سازمان برنامه‌وبودجه اعلام کرده که ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده اما محاسبات نشان می‌دهد رقم واقعی پیش‌بینی شده در این لایحه ۴.۱۵ میلیارد دلار است. اظهارات مبهم و ضد و نقیض دولتی ها درباره تعیین نرخ ارز در بودجه سال آینده در حالی مطرح است که برخی ها منتظر بودند قیمت ها در بازار ارز سیر صعودی به خود گیرد. اما دیروز در بازار ارز چنین اتفاقی نیفتاد و حتی نرخ دلار به نسبت روزهای قبل نزولی بود و سکه هم بدون تغییر قیمت در بازار ثابت ماند.

ظهارات مبهم و ضد و نقیض دولتی ها درباره تعیین نرخ ارز در بودجه سال آینده در حالی مطرح است که برخی ها منتظر بودند قیمت ها در بازار ارز سیر صعودی به خود گیرد اما دیروز در بازار ارز اتفاقی نیفتاد و حتی نرخ دلار به نسبت روزهای قبل نزولی بود و سکه هم بدون تغییر قیمت در بازار ثابت ماند

طوری که در بازار آزاد، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید دیروز ۱۲ میلیون تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان رقم خورد این در حالی است که نرخ این کالاها در روز ماقبل آن (چهارشنبه)، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید همان ۱۲ میلیون تومان و قیمت دلار ۲۶ هزار تومان بود. همچنین دیروز در بازار داخلی قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک‌میلیون و ۱۲۰ هزار تومان، قیمت دلار ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود.

بی تفاوتی به تعیین نرخ ارز اقتصاد کشور را دچار مشکل می کند
آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با «بازار» درباره وضعیت نرخ ارز در بودجه سال آینده و تبعات آن در اقتصاد کشور گفت: تعیین قیمت ارز در بودجه، کاملا نامشخص است از طرفی نیز بانک مرکزی قیمت این کالای مهم سرنوشت ساز را به خوبی مشخص و معین نمی کند. این بی تفاوتی ها باعث می شو تا اقتصاد کشور دچار مشکل جدی شود.
وی با بیان اینکه سیاست بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز به زودی باید مشخص شود، گفت: همه فعالیت های اقتصادی بخصوص واردات و صادرات به قیمت ارز متصل هستند، حال از آنجایی که بانک مرکزی خودش تعیین کننده نرخ ارز است باید طوری رقم این کالا را تعیین کند که اثرات تورمی در کشور نداشته باشد.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه سال آینده به ۲ نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۱۱ هزار ۵۰۰ تومانی اشاره شده است، این ابهام در نرخ ارز فعالیت اقتصادی را دچار سردرگمی می کند. البته اکنون همه منتظر تعیین قیمت این کالا توسط بانک مرکزی هستند.

در لایحه بودجه سال آینده به ۲ نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۱۱ هزار ۵۰۰ تومانی اشاره شده است، این ابهام در نرخ ارز فعالیت اقتصادی را دچار سردرگمی می کند. البته اکنون همه منتظر تعیین قیمت این کالا توسط بانک مرکزی هستند

دولت و بانک مرکزی هیچ وقت پاسخگوی انحراف ارز ۴۲۰۰ تومانی نبودند
وی به رقم ارز ۴۲۰۰ تومانی در سالهای پیش اشاره کرد و افزود: عدم نظارت بانک مرکزی و دولت در هزینه این نوع منابع ارزی رانت زیادی را ایجاد کرد که البته دولت و بانک مرکزی هیچ وقت به صورت شفاف و کامل پاسخگوی انحراف و یا از بین رفتن این نوع ارز نبودند.  بغزیان تصریح کرد: اگر قرار است قیمت ارز در بودجه سال آینده همچون سالهای گذشته ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفته شود، بنابراین در صورت نبود نظارت و کنترل آن باز هم باید منتظر ازبین رفتن چنین منابعی به نفع عده ای خاص باشیم بدون اینکه سودی برای مردم داشته باشد. از طرفی اگر این نوع ارز حذف شود و از ۴۲۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ برسد. باز هم اشتباه بزرگی است چرا که گران کردن ارز تاثیر زیادی بر رشد قیمت ها در بازار و ایجاد فشار بر اقتصاد خانوارها به جای می گذارد.

تضمینی برای هزینه کرد ارز ۱۱ هزار ۵۰۰ تومانی وجود دارد؟
این اقتصاددان افزود: البته باید به این نکته نیز توجه شود که چنانچه نرخ ارز به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در بودجه سال ۱۴۰۰ برسد، باز هم معلوم نیست این ارز به دست چه کسی بیفتد در چنین شرایطی تعیین نرخ ارز باید با حساسیت انجام شود از طرفی صرف این نوع ارز باید شفاف، درست و با ضمانت اجرایی باشد تا سود آن به مردم برسد نه عده ای سوداگر رانت خوار.
بنا به این گزارش، بازار هنوز عکس العمل خاصی نسبت به نرخ ارز در بودجه سال ۱۴۰۰ نشان نداده است. طوری که دیروز قیمتدلار حتی پایتر از نرخ آن در روز ماقبل شد و قیمت سکه نیز در بازار تغییر نکرد.
دیروز با وجودی که قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید، قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۵ هزار و ۴۷۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف ۱۰۰۰ تومانی نسبت به قیمت فروش، ۲۴ هزار و ۴۷۰ تومان تعیین شد.
قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل معادل ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد.

استمرار ارز سهمیه ای در بازار
دیروز همچنین با کاهش اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و رسمی، بانک مرکزی ممنوعیت فروش ارز سهمیه‌ای را به هر کارت ملی برداشت؛ بنابراین صرافی‌ها به هر کارت ملی یک بار در سال ۲۲۰۰ دلار ارز سهمیه‌ای به فروش می رفت. پیش از این با دستور بانک مرکزی فروش ارز سهمیه‌ای موقتاً در صرافی‌های بانکی متوقف شده بود.
روز گذشته در بازار آزاد، قیمت قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رفت.
همچنین قیمت طلای ۱۸ عیار نیز در هر گرم هم یک‌میلیون و ۱۲۰ هزار تومان، طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون ۴۹۲ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۸۵۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.  در بازار ارز قیمت دلار ۲۵ هزار و ۷۰۰  تومان، یورو ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان و درهم امارات ۷ هزار و ۱۹۰ تومان اعلام شده است.

دلارِ ارزان طلای جهانی را گران کرد
در حالی که خوش بینی نسبت به توافق بر سر یک بسته محرک مالی جدید در آمریکا سبب تضعیف ارزش دلار و افزایش اشتها برای خرید در بازار طلا شده است، قیمت فلز زرد امروز شاهد افزایش بود. قیمت هر اونس طلا ی جهانی امروز جمعه، با ۰.۰۱ درصد رشد به ۱۸۴۱ دلار و ۲۳ سنت رسید. قیمت طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از ۳ درصد رشد داشته است. قیمت فلز زرد برای تحویل در ماه فوریه نیز امروز با ۰.۱۵ درصد رشد به ۱۸۴۳ دلار و ۹۰ سنت رسید. مارگارت یانگ استراتژیست موسسه دیلی اف ایکس گفت: «بخشی از روند افزایشی قیمت جهانی طلا ناشی از تضعیف دلار است و اینکه قیمت ها در هفته های اخیر بیش از حد کاهش یافته بودند و این افزایش ها به منزله یک ترمیم فنی است.» وی افزود، قیمت طلا ممکن است در طی ۱۸۰۰ تا ۱۷۵۰ دلار از یک سطح حمایتی قوی برخوردار باشد.
اما وی هشدار داد که اگر ترمیم اقتصاد جهان شتاب بگیرد و نرخ تورم کاهش یابد قیمت طلا احتمالا کاهش بیشتری را شاهد خواهد بود، زیرا در چنین شرایطی فدرال رزرو ناگزیر خواهد شد از سیاست انبساطی خود که موجب تضعیف ارزش دلار شده عقب نشینی کند.
ارزش دلار آمریکا روز جمعه کاهش داشت و در مسیر ثبت بدترین عملکرد هفتگی از اوایل نوامبر قرار گرفت. همین مسئله سبب ارزان تر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.
عامل دیگری که به رشد قیمت طلا اثر گذاشته است، اختلال در عرضه واکسن کرونای ساخت شرکت فایزر بوده که سبب شده این شرکت از هدف گذاری اولیه خود عقب بنشیند.

کد خبر: ۵۸٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha