۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
مهم ترین کشورهای صادر کننده جهان را بشناسید

مهم ترین کشورهای صادر کننده جهان را بشناسید

صادرات نقش مهمی در پویایی اقتصاد و اشتغالزایی کشورها دارد و به همین دلیل، همه کشورها به صادرات توجه ویژه ای دارند و سعی بر این دارند که در بازار صادراتی سهیم باشند؛ ولی بیشتر بازار صادراتی جهان در اختیار چند کشور است.

سجاد صفری؛ بازار: صادرات در تجارت بین الملل به این معنی است که یک کشور که کالا یا خدمات تولید می کند آن را به کشور دیگری می فروشد به عبارتی، تولیدکننده و فروشنده کالا یا خدمات، صادر کننده و کشور خریدار وارد کننده است.
صادرات مقوله ای مهم برای اقتصاد کشورها محسوب می شود. در واقع، صادرات، بازار وسیع تری را در اختیار شرکت ها و بنگاه های اقتصادی می گذارد و باعث می شود کالاهای تولیدی علاوه بر فروش در بازار داخلی در خارج از کشور، نیز به فروش برسد. علاوه بر این، تجارت اقتصادی، یکی از مولفه های اصلی دیپلماسی و سیاست خارجی بین دولت ها است.
کشورها به صادرات توجه ویژه ای دارند و آن را تشویق می کنند و در راستای ترویج و توسعه صادرات تصمیمات مهمی را اتخاذ می کنند و به طور کلی می خواهند میزان صادرات را نسبت به واردات افزایش بدهند. صادرات باعث ایجاد شغل، درآمد بیشتر، بالا بردن سطح زندگی، برای ساکنان یک کشور و افزایش ذخایر ارزی و نقدینگی می شود. کشورها معمولاً از حمایت های تجاری متشکل از تعرفه، برای افزایش قیمت واردات استفاده می کنند تا به صنایع خود در بازارها برتری بدهند. علاوه بر این، همچنین با کاهش حمایت از تجارت و ایجاد روابط تجاری سودمند با دیگر کشورها با آن ها در مورد توافق نامه های تجاری مذاکره می کنند.
کشورهایی که کالاهای تولیدی و صادرات محور دارند یک مزیت نسبی نسبت به سایر کشورها دارند؛ این زمانی است که یک کشور با صرف هزینه کمتر و در مدت زمان کمتری نسبت به سایر کشورها کالاهای صادرات محور، تولید می کند. به عنوان مثال، جمعیت هند مزیت نسبی این کشور نسبت به سایر کشورها است؛ زیرا بسیاری از مردم این کشور، انگلیسی صحبت می کنند و نیروی کار در این کشور، برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه است و در دسترس تولیدکنندگان قرار دارند. برخی از کشورها از آب و هوای مناسب، برای پرورش برخی محصولات خاص برخوردار هستند؛ بعنوان مثال، کشور جامائیکا از آب و هوای مناسبی برای پرورش قهوه برخوردار است و این موضوع، امتیاز مهمی برای این کشور در زمینه صادرات قهوه است و این مزیت، به این کشور، نسبت به سایر کشورها برتری می دهد.

ایالات متحده آمریکا دومین صادر کننده بزرگ در جهان است و طبق محاسبات تخمین زده شده میزان صادرات ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ به ارزش ۱.۵۸ تریلیون دلار بوده است

۱. چین:
به غیر از اتحادیه اروپا، چین بزرگترین صادرکننده جهان است. در سال ۲۰۱۷ تخمین زده شد که کشور چین، کالا و خدمات به ارزش تقریبی ۲.۱۶ تریلیون دلار، شامل تجهیزات و ماشین آلات الکترونیکی را به کشورهای جهان صادر می کند. این رقم حدود ۱۹.۶ درصد از کل تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۱۷ را شامل می شود. در سال ۲۰۱۸ صادرات چین، حدود ۱۲.۹ درصد از کل صادراتی است که در جهان رخ داده را تشکیل داده است.

۲. ایالات متحده آمریکا:
ایالات متحده آمریکا دومین صادر کننده بزرگ در جهان است و طبق محاسبات تخمین زده شده میزان صادرات ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ به ارزش ۱.۵۸ تریلیون دلار بوده است. صادرات هواپیما، فضاپیما، دارو، هلی کوپتر و نفت تصفیه شده بیشترین میزان صادرات آمریکا را به خود اختصاص داده اند. یکی از دلایلی که ایالات متحده آمریکا در صادرات از چین عقب است این است که نمی تواند بسیاری از کالاها را با قیمتی قابل مقایسه نسبت به چین، تولید کند.

۳. آلمان:
آلمان، سومین صادر کننده بزرگ جهان است و میزان صادرات کالا و خدمات این کشور در سال ۲۰۱۷ به ارزش ۱.۴۰ تریلیون دلار تخمین داده شده است. صادرات اصلی آلمان به عنوان یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیا در زمینه فناوری، شامل اتومبیل (به ویژه بی ام و و فولکس واگن)، داروسازی، ماشین آلات، وسایل الکترونیک و مواد شیمیایی است. آلمان سومین کشور از سه کشوری است که بیش از ۱ تریلیون دلار صادرات انجام داده است و از این حیث، پشت سر چین و ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

۴. ژاپن:
صادرات ژاپن در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۸۳.۳ میلیارد دلار تخمین زده شده است. عمده صادرات ژاپن شامل خودرو (سومین تولید کننده بزرگ اتومبیل)، قطعات خودرو و لوازم الکترونیکی (نینتندو، پاناسونیک، سونی و برندهای دیگر) است. حدود ۲۰.۲ درصد صادرات ژاپن به ایالات متحده آمریکا و حدود ۱۷.۶ درصد صادرات ژاپن به چین، انجام شده است.

۵. کره جنوبی:
کره جنوبی پنجمین صادر کننده کالا و خدمات در جهان است. برآورد صادرات کره جنوبی در سال ۲۰۱۷ به میزان ۵۷۷.۴ میلیارد دلار بوده است. اقتصاد کره جنوبی به صادرات وابسته است و بودجه این کشور از طریق صادرات، تامین می شود زیرا این کشور، منابع طبیعی غنی در اختیار ندارد. بیشترین صادرات کره جنوبی، شامل قطعات الکترونیکی، اتومبیل، رایانه، کشتی و پتروشیمی است. شرکت های برجسته صادراتی این کشور، برندهای سامسونگ، ال جی، KIA و هیوندای هستند.

کد خبر: ۵۸٬۲۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha