۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
رفتارشناسی بازار هفته گذشته بورس | چند نکته مهم برای نوسانگیرها
بازار بررسی می‌کند؛

رفتارشناسی بازار هفته گذشته بورس | چند نکته مهم برای نوسانگیرها

بررسی رفتارشناسی سهامداران هنگام معامله‌گری در بازار را بسیاری از کارشناسان داشتن برگ برنده در دستان سهامدار توصیف کردند.

بازار؛ گروه بورس: با سبز شدن شاخص کل، باز هم سر و کله برخی از کانال‌های سیگنال دهی و تحلیل‌گران جدید به بازار باز شد و باز هم سهامدارانی که چند ماهی است وارد بازار سرمایه شدند یا سهامدارانی که در همین ایام مقداری سرمایه  وارد بازار کردند به دنبال گرفتن یک سیگنال از دوست و آشنا یا همین کانال‌ها هستند.

این موضوع را از میزان درخواست‌های مخاطبینی می‌توان دریافت، که با پیام به رسانه بازار، از ما تقاضای سیگنال‌دهی دارند این درحالی است که بارها در گزارشات متعدد اعلام کردیم که هیچ گونه سیگنال‌دهی یا معرفی سهم خاصی به مخاطبین داده نمی‌شود اما تحلیل‌های روزانه از بازار سرمایه و همچنین اخبار مهم بورس و بازارهای بین المللی در اختیار مخاطبین قرار داده می‌شود.

سبز شدن تابلوی بورس در این روزها و رکود در بازارهای موازی کمی سهامداران خرد را وسوسه کرده که باز هم مقداری پول وارد بازار کنند که ورود پول حقیقی در این روزها هم گواه این مطلب است. یکی از اتفاقاتی که در این روزهای زیاد با آن در بازار روبه می‌شویم ورود و خروج پول حقیقی در مثبت و منفی شدن بازار در طول یک یا دو روز است. با رشد بازار در یک روز پول حقیقی به بازار ورود پیدا می‌کند و اگر در همان روز بازار کمی ریزشی شد به سرعت شاهد خروج پول از بازار هستیم که از نظر روانشناسان بازار سرمایه این موضوع حاصل ترس سهامداران و جلوگیری از زیان و ضرر شبیه چند ماه اخیر است. به تازگی طی خبری که یکی از مدیران کارگزاری در اختیار خبرنگار بازار قرار داده، قرار است از هفته آینده کد معاملاتی آنلاین برای سهامداران تازه واردی که تجربه یا آموزش کافی در مورد بازار سرمایه را ندارد داده نشود.

خیلی از کارشناسان و فعالان بازار می‌گفتند که بازار را نمی‌توان تنها با دو پارامتر تکنیکال و بنیادی تحلیل کرد، کسی می‌تواند در این بازار موفق باشد که خاک آن را خورده باشد و روانشناسی معامله‌گری و رفتاری داشته باشد.

برخی از بازیگردان‌های سهم‌ها، شیطنت کردند و نمادهای که صف خرید داشتند را به یکباره  به صف  عرضه تبدیل می‌کردند و عده‌ای از سهامداران حقیقی از ترس منفی شدن سهم به صورت هیجانی می‌فرختند

ریز جزئیات معامله‌گری در بازار این هفته
به منظور بررسی تحلیل‌های روانشناسی بازار و ریز شدن در جزئیات آن با حسین صیامی فعال بازار سرمایه و یکی از کارشناسان این بازار گفتگو کردیم. او معتقد است که در این روزها برخی از افراد و حقوقی‌های بازار از طریق معاملات الگوریتمی اقدام به سفارش می‌کنند.

حسین صیامی کارشناس بازار در گفتگو با بازار در خصوص وضعیت فعلی بازار گفت: در آخر هفته شاهد مقدار زیادی عرضه بودیم که برخی به اشتباه مصوبه مجلس شورای اسلامی در رابطه با اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها را دلیل آن می‌دانند، که به نظر بنده این موضوع یک بهانه است، در حقیقیت  برخی از حقوقی‌ها که در کف قیمتی خریداری کردند از فرصت سبز بازار و ورود حقیقی‌ها استفاده کردند و مقداری از همان سهم‌های که در کف قیمت خریداری کردند را فروختند.

صیامی اضافه کرد: تعدادی از سهامداران خرد که به اشتباه در روزهای منفی در کف قیمتی سهام خود را نقد کردند و منتظر بودند که شاخص به یک جای مطمئنی برسد و بعد ورود بزنند، که در این روزهای مثبت بازار موج اول ورودها به بورس سرازیر شد، بازی گردان‌های سهم‌های حقوقی که در پایین‌ترین قیمت سهم‌ها را خرید کرده بودند در این دو روز  اخیر با فروش و نقد کردن بخشی از سهام خود به افراد تازه وارد  بین ۳۰، ۴۰ و گاهی اوقات تا ۵۰ درصد سود کسب کردند و برای همین شاهد افزایش عرضه‌ها بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه با گلایه از اقدامات هیجانی سهامداران  در این روزهای بازار افزود: در روند معاملات بازار ما شاهد بودیم که برخی از بازیگردان‌های سهم‌ها، شیطنت کردند و نمادهای که صف خرید داشتند را به یکباره  به صف  عرضه تبدیل می‌کردند و عده‌ای از سهامداران حقیقی از ترس منفی شدن سهم به صورت هیجانی می‌فرختند، یا اینکه برخی دیگر از بازارگردان‌ها سهم‌های منفی به یکباره سهم را به سمت خرید هول می‌دادند و باز عده‌ای از سهامداران به صورت هیجانی به سمت این صف‌ها حمله کردند و سهام را خریداری می‌کردند.

اگر کسی قصد دارد در بورس نوسانگیری کند چند نکته را باید توجه کند ودر گام اول به سهم‌هایی که در این ریزش بازار ۵۰ درصد یا کمتر افت داشتند را اصلا ورود پیدا نکنند چون برای سهامدارانی که بیشتر آن‌ها تازه‌کار هستند خطرناک بوده و هنوز ممکن است به کف قیمتی خود نرسیده باشند است

به گفته او هنوز در بازار بر روی تعدادی از سهم‌ها معاملات به صورت الگوریتمی صورت می‌گیرد این در حالی بود قرار بود جلوی معاملات الگوریتمی گرفته شود.

وی در پاسخ به این سوال که شما بر چه سندی ادعا می‌کنید که معاملات به صورت الگوریتمی انجام شده گفت:  ما در چندین سهم شاهد بودیم که ظرف مدت چند صدم ثانیه صف فروش به صف خرید برگشت و بالعکس، معامله‌گرها چه حقوقی و چه حقیقی هر چقدر هم توان داشته باشند امکان ندارد که ظرف ۳۰ ثانیه سهمی را از مثبت ۵درصد  به منفی ۵ درصد تبدیل کند که به نظرم وقتی شخص می‌داند که  قرار است چه اتفاقی بیفتد، تمام سفارشات را حذف می‌کند در نتیجه قیمت ظرف چند صدم ثانیه به منفی ۵ می‌رسد و حجمی را که برای فروش قرار داده شده را جارو می‌کند.

 سهم‌های کوچک قدرت نقدشوندگی پایینی‌ دارند، چون تعداد سهامی که معمولا در طول روز جابه جا می‌شود کم است بنابراین این امکان وجود دارد که به یکباره یک نوسانگیر بزرگ ظرف چند ثانیه سهم را به صف فروش بکشاند و معمولا در این حالت صف فروش  قفل می‌شود

صیامی در پایان گفت: روند معاملات در بازار بورس نشان می‌دهد که هنوز رفتارهای هیجانی بر بازار حاکم است و سهامداران بدون توجه به روانشناسی بازار و همچنین تحلیل سهم اقدام به خرید و فروش سهم می‌کنند که به گفته صاحب‌نظران  بازار تا زمانی که چنین فضای بر بازار حاکم است، حقوقی‌ها و حقیقی‌های بزرگ بازار برندگان بورس خواهند بود.

بورس هیجانی شده است
عسگری فعال بازار سرمایه که معتقد است رفتارشناسی بازار مهمترین ملاک در معاملات بازار سرمایه است در گفتگو با بازار در رابطه با رفتارهای سهامداران در ایام مثبت بازار گفت:  کلا بورس در این هفته به خصوص اواخر روزهای معاملاتی هیجانی بود که تعدادی از کانال‌های تلگرامی هم برای جو دادن به بازار از ورود پول هوشمند سخن می‌گفتند، اما این پولی که وارد بازار شد بیشتر ناشی از هیجانات بود و می‌توان آن را غیر هوشمند توصیف کرد.

این فعال بازار سرمایه در پیشنهاد به سهامدارانی که قصد نوسانگیری دارند گفت: این روزها با توجه به ترسی که بر سهامداران وارد شده است، بیشتر آن‌ها در حال نوسانگیری هستند اما اگر کسی قصد دارد چنین اقدامی را انجام دهد چند نکته را باید توجه کند، اولا به سهم‌های که در این ریزش بازار ۵۰ درصد یا کمتر افت داشتند را اصلا ورود پیدا نکنند چون برای سهامدارانی که بیشتر آن‌ها تازه‌کار هستند خطرناک بوده و هنوز ممکن است به کف قیمتی خود نرسیده باشند است، دوم حجم معاملات این چند روز به اندازه یا بیشتر از حجم معاملاتی باشد که در مرداد و شهریور در اوج قیمت‌ها خورد، یعنی هر مقدار سهم که در بالا خالی کرده بودند در کف قیمتی یا نقطه پایین سهم  پس گرفته باشند که در غیر این صورت روند صعودی سهم شروع نمی‌شود، سوم اینکه سهامداران که قصد نوسانگیری دارند سعی کنند در منفی خرید کنند و ده‌ها نکته ریز و درشت دیگری وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها را عنوان کردم. 

وی به این سوال که آیا نوسانگیری بر روی سهم‌های کوچک بهتر است یا بزرگ، این گونه پاسخ داد:  سهم‌های کوچک قدرت نقدشوندگی پایینی‌ دارند، چون تعداد سهامی که معمولا در طول روز جابه جا می‌شود کم است بنابراین این امکان وجود دارد که به یکباره یک نوسانگیر بزرگ ظرف چند ثانیه سهم را به صف فروش بکشاند و معمولا در این حالت صف فروش  قفل می‌شود در حالی که ریسک نوسان گیری در سهام‌های بزرگ کمتر است اما احتمال اینکه بتوانی در این سهم‌ها نوسان مناسب بگیرید هم  کم است ولی اینگونه هم نیست که صف قفل شود و نهایتا هم بعد از سه الی چهار درصد منفی آن را بفروشید.

کد خبر: ۵۸٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha