۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲
استرس در بازار خودروی اصفهان؛ دست دلالان کوتاه شود
بازار گزارش می‌دهد؛

استرس در بازار خودروی اصفهان؛ دست دلالان کوتاه شود

اصفهان- سایه نوسانات قیمت ارز و دلار بر بازار خودرو نیز سنگینی می‌کند، نوساناتی که روزی قیمت خودروهای لوکس خارجی را تا ۱۰ میلیارد تومان بالا می برد و روزی ارزش آن را تا ۳۰ درصد این قیمت کاهش می‌دهد و استرس ناشی از این نوسانات درگیر فعالان این صنف شده است.

مریم یاوری؛ بازار: دلار هر چند وقت یکبار گرد و خاک به پا می‌کند، این بار این گرد و خاک بیش از هر چیز دیگر دامنگیر خودروهای لوکس خارجی شد، خودروهایی که طی پنج ماه اخیر تا پنج برابر قیمت اصلی افزایش یافتند و طی یک هفته اخیر دچار افت قیمت شدند.

هر چند سرعت افزایش قیمت این خودروها از سرعت کاهش قیمت آنها بسیار کمتر است اما همان میزان کاهش قیمت نیز کورسوی امیدی برای خرید خودرو برای افراد کم بضاعت را فراهم می‌کند.

قیمت خودروهای تولید داخل نیز از گزند نوسانات ارز در کشور در امان نبوده و دچار افزایش و کاهش نیز شده است؛ هر چند کارشناسان بر این باورند تب افزایش قیمت خودرو آنقدر که خودروهای لوکس خارجی را مبتلا کرده به خودروهای داخلی سرایت نکرده است.

بازار خودرو در اصفهان نیز متاثر از نوسانات قیمت این کالا در سراسر کشور بوده و این تغییرات در این محصول به عنوان یکی از نیازهای اصلی هر خانوار استرس زیادی را به متقاضیان خرید این کالا و حتی فروشندگان این صنف تبدیل کرده است.

اعمال محدودیت‌های کرونایی بدون در نظر گفتن تسهیلات بسیار آزار دهنده است ضمن اینکه باید توجه داشت در شرایط فعلی با توجه به افزایش قیمت‌ها همواره شاهد کاهش معاملات نیز بودیم

بازار رکودزده خودرو در اصفهان
یکی از نمایشگاه‌داران خودرو در اصفهان بازار خودرو در این شهر را بازاری رکودزده توصیف می‌کند و به خبرنگار بازار می‌گوید: نوسانات قیمت در کنار محدودیت‌های اعمال شده برای فعالیت در بحران شیوع کرونا فعالیت صنف ما را با مشکل مواجه کرده است.

حسینی ادامه می‌دهد: این محدودیت‌ها بدون در نظر گفتن تسهیلات بسیار آزار دهنده است ضمن اینکه باید توجه داشت در شرایط فعلی با توجه به افزایش قیمت‌ها همواره شاهد کاهش معاملات نیز بودیم.

وی اضافه می‌کند: هر چه قیمت خودرو کاهش یابد برای صنف نمایشگاه داران بسیار خوب است چرا که نشاط خوبی در بازار ایجاد خواهد شد.

حق العمل معاملات در بنگاه‌های معاملات خودرو در اصفهان هنوز بر اساس مصوبه سال ۹۳ دریافت می‌شود، بر اساس این مصوبه نیم درصد از فروشنده و نیم درصد از مبلغ خودرو از خریدار دریافت می‌شود که البته در شرای کنونی مشتریان کمتر از این مبلغ را نیز پرداخت می‌کنند

محدودیت‌های کرونایی چالش اصلی بازار خودرو در اصفهان است، چالشی که همه واحدهای صنفی فعال در این زمینه را به تعطیلی کشاند و نمکی بر بازار بی رونق این محصول شد.

کاهش ۶۰ درصدی معاملات خودرو در اصفهان
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در اصفهان نیز در این ارتباط به کاهش ۶۰ درصدی معاملات خودرو در اصفهان اشاره می‌کند و به خبرنگار بازار می‌گوید: محدودیت‌های کرونایی این شرایط را برای ما ایجاد کرده و تنها تعداد اندکی خرید و فروش اینترنتی در این زمان صورت گرفته است.

حمیدرضا قندی با بیان اینکه حق العمل معاملات در بنگاه‌های معاملات خودرو در اصفهان هنوز بر اساس مصوبه سال ۹۳ دریافت می‌شود، اظهار می‌کند: بر اساس این مصوبه نیم درصد از فروشنده و نیم درصد از مبلغ خودرو از خریدار دریافت می‌شود که البته در شرایط کنونی مشتریان کمتر از این مبلغ را نیز پرداخت می‌کنند.

عمده خرید و فروش خودرو در اصفهان در دست دلالان
وی با بیان اینکه عمده خرید و فروش خودرو در اصفهان در دست دلالان است، اضافه می‌کند: باید توجه داشت برخی افراد سرمایه خود را در بازار خودرو هزینه کرده و در برخی موارد نیز تعیین کننده قیمت خودرو در بازار می‌شوند که باید این امر مدیریت شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در اصفهان خرید و فروش خودرو در مبادی غیر رسمی به ویژه نرم افزارهای خرید و فروش کالا در کشور را چالش بزرگی برای فروشندگان رسمی خودرو می‌داند و ابراز می‌کند: باید توجه داشت که ارزش افزوده خودرو را نمایشگاه‌داران پرداخت می‌کنند و پول‌ها جای دیگری هزینه می‌شود.

کاهش ۳۵ درصدی قیمت خودروی خارجی در اصفهان 
وی همچنین به استرس ایجاد شده ناشی از نوسانات ارز و تاثیر آن بر قیمت خودرو اشاره می‌کند و می‌گوید: طی ۱۵ روز اخیر خودروی داخلی ۵ درصد و خودروی خارجی بین ۲۵ تا ۳۵ درصد در بازار اصفهان کاهش قیمت داشته است و این در حالی است که طی دو روز اخیر مجدد شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و باید توجه داشت که این نوسانات استرس زیادی را به بازار وارد می‌کند.

قندی از فعالیت ۹۰۰ واحد صنفی در اصفهان در زمینه فروش خودرو اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: از این تعداد ۶۵۰ واحد دارای مجوز و ۲۵۰ واحد بدون مجوز هستند.

خرید و فروش خودرو در مبادی غیر رسمی به ویژه نرم افزارهای خرید و فروش کالا در کشور چالش بزرگی برای فروشندگان رسمی خودرو است، باید توجه داشت که ارزش افزوده خودرو را نمایشگاه‌داران پرداخت می‌کنند و پول‌ها جای دیگری هزینه می‌شود

بازار خودرو دچار هیجان است
استرس موجود در بازار خودرو با توجه به نوسانات قیمت ایجاد شده طی ۲۵ روز اخیر سرگردانی زیادی را بین شهروندان در خصوص خریدن و یا نخریدن خودرو ایجاد کرده است.

کارشناس بازار خودرو در این باره به خبرنگار بازار می‌گوید: بازار خودرو نیز مانند بازار ارز و طلا همواره دچار هیجان است، دست افراد در این بازار باز است و برخی به دلیل دارایی فراوان و سرمایه‌گذاری در این زمینه تعیین کننده قیمت هستند.

مصطفی آدم زاده که بر این باور است کاهش و یا افزایش قیمت خودرو در کشور هیچ گاه یک دست نبوده است، ابراز می‌کند: از سوی دیگر باید توجه داشت که بازار فعلا تعطیل است و خرید و فروشی شکل نگرفته که بتوان این کاهش را احساس کرد.

قیمت ارز دخالت مستقیم در بازار خودرو دارد
وی با بیان اینکه میزان تولید خودرو در داخل و حتی میزان واردات آن در نوسانات قیمت تاثیر چندانی ندارد، می‌افزاید: آنچه در این بازار تعیین کننده است قیمت ارز است چرا که نمی‌توان حتی از تولید کنندگان انتظار داشت لوازمی که به قیمت دلار گران قیمت خریده‌اند را ارزان بفروشند.

این کارشناس بازار خودرو کاهش قیمت اعلام شده را بیشتر برای خودروهای لوکس خارجی می‌داند و می‌گوید: البته باید توجه داشته باشیم که افزایش قیمت خودروهای ایرانی به اندازه خودروی وارداتی نبوده و از این رو نباید انتظار داشت خودروی داخلی نیز به اندازه خودروی خارجی کاهش قیمت داشته باشد.

وی با بیان اینکه پیش بینی بازار خودرو در شرایط فعلی که بی اعتمادی زیادی در بازار وجود دارد کار بسیار سختی است، ادامه می‌دهد: علی رغم کاهش قیمت خودرو طی ۱۵ روز اخیر طی دو روز گذشته شاهد افزایش ۱۰ الی ۱۵ تومانی قیمت خودروی داخلی بودیم که این امر نیز غیرقابل پیش بینی بود.

افزایش قیمت خودروهای ایرانی به اندازه خودروی وارداتی نبوده و از این نباید انتظار داشت خودروی داخلی نیز به اندازه خودروی خارجی کاهش قیمت داشته باشد

آدم زاده می‌افزاید: اما پیش بینی می‌شود تا پایان سال افزایش قیمت خودروی خارجی را نداشته باشیم و قیمت‌ها تثبیت خواهد شد.

خودرو یکی از کالاهای مورد نیاز در سبد هر خانوار است این در حالی است که برخی خانواده‌ها در خرید بی کیفیت‌ترین خودرو مانده‌اند و در برخی از خانواده‌ها نیز به ازای هر نفر دو خودروی لوکس وجود دارد، نابسامانی وضعیت اقتصادی در کشور روز به روز در یک محصول خودنمایی می‌کند و گویا عظمی جدی برای درمان این زخم عفونت کرده وجود ندارد.   

کد خبر: ۵۸٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha