۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
لوازم خانگی‌ها زمین‌گیر شدند؛ منگنه‌ای به نام بخشنامه دولتی
بازار گزارش می‌دهد؛

لوازم خانگی‌ها زمین‌گیر شدند؛ منگنه‌ای به نام بخشنامه دولتی

اردبیل- اغلب فروشندگان لوازم خانگی اردبیل از ابتدای امسال دچار خسران شده‌اند، موضوعی که بخش عمده از آن مربوط به بخش نامه‌های عجیب و غریب دولتی است.

ونوس بهنود؛ بازار: اسفند ماه سال ۱۳۹۸ یکی از سخت ترین دوره‌های فعالیت فروشگاه‌های لوازم خانگی بود. مقرر شد در آستانه عید نوروز که همیشه بازارشان رونق می‌گیرد، خانه نشین شوند. خیلی‌ها اجاره نشین بودند و حتی دخل و خرجشان را در انتهای سال تنظیم نکردند. مغازه‌ها بسته شد و قرنطینه تا اوایل اردیبهشت ماه این گروه را خانه نشین کرد.

امیدواری به بازگشت به شغل اما باز به در بسته خورد. این بار مقررات‌های جدید در مبارزه با کالای قاچاق هم به تعطیلی‌ها اضافه شد و وقتی افزایش قیمت ها هم به جان محصولات افتاد برخی برای همیشه کرکره های خود را پایین کشیده و کسب و کارشان را ترک کردند.

مردم جنس خارجی را ترجیح می‌دهند و دولت جنس ایرانی را
یکی از فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید: بخش نامه‌ها و مقررات دولت آشفته‌مان کرده است. هر روز یک محدودیت اعمال می‌شود و دولت به نیاز و تقاضای بازار توجه ندارد.

محمدپور افزود: گفته شده مارک‌های خارجی به فروش نرسد اما واقعیت این است که مارک‌های ایرانی لوازم خانگی کیفیت پایین تری در مقایسه با مشابه خارجی دارد.

این فروشنده معتقد است زور دولت به جای بهبود کیفیت تولید به فروشنده‌ها می‌رسد. در حالی که خود فروشنده‌ها به عینه مشاهده می‌کنند که اجناس خارجی کیفیت بهتری دارند و طول عمرشان نیز بیشتر است.

یکی دیگر از فروشنده‌ها تصریح کرد: مبارزه با قاچاق که نباید گریبان یخچال ساید و یا یک دست ظرف چینی را بگیرد. اگر نمونه با کیفیت ایرانی باشد مردم چرا باید پول بیشتری بپردازند و جنس خارجی بخرند؟

رضایی تصریح کرد: مردم با کمبود درآمد مواجه‌اند. خرید جنسی که دیرخراب شود، فرهنگ غالب ما است اما دولت با اعمال بخش نامه‌هایی فروش اجناس خارجی را ممنوع اعلام کرده است.

همه مشاغل خدماتی باز است جز لوازم خانگی
این فروشنده با انتقاد از بی‌برنامه گی در قرنطینه کرونایی اضافه کرد: همه مشاغل خدماتی باز هستند به جز لوازم خانگی‌ها.

وی افزود: اگر در این ایام شهروندی لوازم خانگی نیاز داشته باشد، قادر به تامین آن نیست. در شرایط قرنطینه با وجود اینکه مردم در سطح شهر تردد دارند اما قادر به خرید یک قابلمه نیستند.

فروشنده دیگری معتقد است تعطیلی‌های پی در پی و بخشنامه‌های ممنوعیت فروش اجناس خارجی کمر بسیاری از فروشگاه‌ها را شکسته است.

وی گفت: بخش عمده‌ای از فروشندگان در مغازه‌های استیجاری کار می‌کنند و این دو موضوع موجب شده تا درآمدی نداشته باشند و حتی زیان قابل توجهی متحمل شوند.

اما تمامی این مشکلات که منگنه‌ای برای لوازم خانگی‌ها شده زمانی بازار را به زمین می‌زند که قیمت لوازم خانگی نیز بالا کشیده و مردم کلا کمتر می‌خرند.

عرضه مواد اولیه را در بورس متوقف کردند
رئیس اتحادیه لوازم خانگی اردبیل معتقد است دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی به افزایش قیمت مواد اولیه باز می‌گردد.

جواد امانی تصریح کرد: قیمت مواد اولیه افزایش یافته و اگر قبلا در بورس ورق فولادی را به فروش می‌رساندند و تلاطم بازار مهار شده بود، متوقف شده و وقتی قیمت بالا می‌کشد، هزینه تولید افزایش می‌یابد.

وی با تاکید به اینکه عرضه مواد اولیه در بورس آرامشی را موجب شده بود، تصریح کرد: از طرفی افزایش نرخ ارز هم موثر است و موجب شده قیمت لوازم خانگی گران‌تر شود.

به گفته امانی ۹۰ درصد لوازم خانگی تولید داخل شناسنامه‌دار است و شهروندان می‌توانند با کد دستوری #۷۷۷۷*۴* نسبت به بررسی شناسنامه کالا و اصالت آن اطمینان داشته باشند.

البته به اذعان رئیس اتحادیه لوازم خانگی اردبیل فروش اجناس خارجی قاچاق محسوب می‌شود و به هیچ عنوان نمی‌توان اصالت این اجناس را تشخیص داد و اطمینان داشت.

۲۰۰ خانوار در کشمکش بخشنامه‌ها
وی با بیان اینکه فقط با داشتن برگ سبز، یک فروشگاه اجازه فروش اجناس خارجی را دارد، اضافه کرد: از تیر ماه امسال هر فروشگاهی لوازم خانگی خارجی فروخته برخورد شده و فروش به کل ممنوع اعلام شده است.

وی افزود: ۲۰۰ فروشنده لوازم خانگی در سطح شهر اردبیل فعالیت دارند که متاسفانه همگی آن‌ها با کاهش فروش محصولات خود مواجه شده و برخی حتی شغلشان را ترک گفته‌اند.

امانی در پاسخ به این سوال که تکلیف مردم وقتی اجناس خارجی کیفیت بهتری دارد، چیست، تاکید کرد: حتی چینی آلات و ظروف خارجی نیز ممنوعیت فروش دارد و ما وقتی به دنبال حمایت از کالای تولید داخل هستیم نمی‌توانیم همزمان فروش کالای خارجی را مجاز بدانیم.

اما واقعیت امر این است که دولت به جای منگنه فروش می‌تواند زمینه تولید کیفی را فراهم سازد تا به حدی کیفیت محصولات ارتقا یابد که مصرف کننده اجناس سایر ملل نباشیم. از طرفی شاید درصد اندکی از محصولات خانگی تولید داخلی است و تعداد اجناس ایرانی نیز کم بوده و قادر به تامین تقاضاها نیست.

در حال حاضر در بازار اردبیل بسته به توان مالی مردم، خرید اجناس خارجی لوازم خانگی به ویژه آلمانی، ژاپنی و ترک در اولویت است. این کشورها چه برنامه ریزی داشتند که امروز بازار شهرهای دیگر در ممالک دیگر را به تصرف درآورده‌اند و همزمان ما قادر به تامین ذائقه شهروندان خودمان نیستیم.

کد خبر: ۵۸٬۱۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha