۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
بهبود مناسبات تجاری ایران و روسیه از کانال سامارا و ساراتف
وبینار تجارت محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ایران و روسیه برگزار شد

بهبود مناسبات تجاری ایران و روسیه از کانال سامارا و ساراتف

در وبینار تجارت محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ایران و روسیه، فعالان اقتصادی دو کشور در بستر فراهم شده در فضای مجازی با یکدیگر به گفت‌وگو و مذاکره برای توسعه روابط تجاری پرداختند.

به گزارش بازار، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با همکاری اتاق‌های بازرگانی و صنعت سامارا و ساراتف روسیه و همراهی بخش بازرگانی سفارت روسیه در تهران، وبینار تخصصی تجارت محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ایران و روسیه را برگزار کرد.

در این وبینار که در بستر اپلیکیشن زوم برگزار شد، بیش از ۸۰ نماینده از صاحبان شرکت‌های بازرگانی و تولیدی و تجار از ایران و مناطق سامارا و ساراتف روسیه شرکت کردند و پس از استماع سخنان مقامات بخش خصوصی و دولتی از دو کشور که شامل توضیحاتی در زمینه ظرفیت‌های اقتصادی و رفع موانع تجارت میان دو طرف بود، مذاکرات مستقیم خود را برای ارزیابی فرصت‌های همکاری مشترک آغاز کردند.

در آغاز این رویداد مجازی، حسام‌الدین حلاج، معاون بین‌الملل اتاق تهران با اشاره به اینکه به رغم نزدیکی جغرافیایی ایران و روسیه و عضویت مشترک در اتحادیه اوراسیا، حجم تجارت دو کشور قابل قبول نیست، گفت: اتاق بازرگانی تهران در تلاش است با همکاری و تعامل اتاق‌های بازرگانی روسیه و سازمان‌های مرتبط با تجارت خارجی این کشور، گشایش‌هایی در روند همکاری‌های تجاری بنگاه‌های بخش‌ خصوصی دو کشور ایجاد شود.

وی در همین رابطه، به امضای تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق بازرگانی تهران و مرکز صادرات روسیه در تهران که اوایل امسال منعقد شد اشاره کرد و یادآور شد که این همکاری نقش بسزایی در شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی میان دو کشور و شناخت بنگاه‌های اقتصادی و انجمن‌های تخصصی دو طرف ایفا خواهد کرد.

به گفته معاون بین‌الملل اتاق تهران، نزدیک به ۸۰ درصد مجموع تجارت ایران و روسیه در سال ۲۰۱۹ در حوزه محصولات کشاورزی و مواد غذایی بوده است، از این رو، این وبینار به طور تخصصی در این زمینه برگزار شد و اتاق تهران در تلاش است تا وبینارهای مشابه با موضوعات تخصصی دیگری نیز طی سال آینده میلادی برگزار کند.

صدور روادید روسیه با معرفی‌نامه اتاق بازرگانی تهران
نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در تهران نیز در این رویداد، از مناطق سامارا و ساراتف به عنوان دو بخش فعال و با ظرفیت بالا در همکاری با بازار ایران یاد کرد.

رستم ژیگانشین همچنین از راه‌اندازی باشگاه تجاری ایران و روسیه برای برقراری مناسبات اقتصادی میان بنگاه‌های دو کشور و رفع موانع پیش روی کسب‌وکار دو طرف از طریق مذاکره با مقامات دستگاه‌های دولتی و بخش ‌خصوصی دو کشور، خبر داد.

وی در عین حال با اشاره به پاندمی کرونا و سخت‌گیری کشورها در صدور روادید، تصریح کرد که در حال حاضر مجوز صدور روادید را ستاد مبارزه با کرونا روسیه صادر می‌کند و شرکت‌ها و تجار ایرانی می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه از اتاق بازرگانی تهران، از طریق سفارت روسیه در تهران برای دریافت ویزا و سفر به روسیه اقدام کنند.

ژیگانشین سپس از اعزام نماینده ویژه وزارت کشاورزی روسیه به ایران طی سال آینده خبر داد و تصریح کرد که این نمایندگی در بخش بازرگانی سفارت روسیه در تهران فعالیت خود را برای کمک به بنگاه‌های ایرانی برای ورود به بازار ایران و همچنین راهنمایی و پشتیبانی از شرکت‌های روسیه در بازار ایران، آغاز خواهد کرد.

همچنین به گفته وی، از آبان ماه امسال، تمامی خدمات پشتیبانی مرکز صادرات روسیه در تهران، در قالب پنجره واحد که در این مرکز ایجاد شده، به شرکت‌ها و تجار روس برای ورود به بازار ایران آغاز شده است.

تشکیل اتاق‌های بازرگانی کشورهای همسایه در سامارا روسیه
گورشنین آندره، رئیس دپارتمان روابط اقتصاد خارجی وزارت اقتصاد منطقه سامارای روسیه نیز در این وبینار در سخنانی، ایران را یک بازار اولویت‌دار برای این منطقه عنوان کرد و با اشاره به اینکه روابط اقتصادی ایران و روسیه در حال گسترش است، افزود: تنوع محصولات صادراتی سامارا به ایران افزایش یافته و در حال حاضر علاوه بر غلات، دانه‌های روغنی، آرد و کائوچو نیز از این منطقه به ایران صادرات می‌شود و تجار سامارا نیز محصولاتی مانند انواع میوه و سبزی، سیمان و شیشه از ایران خریداری می‌کنند.

وی همچنین به اهمیت ارتقای توانمندی‌ها و بهینه‌سازی لجستیک میان دو کشور اشاره کرد و یادآور شد که در این رابطه، طی ماه‌های آتی همایش‌های مشترکی میان دو کشور برگزار خواهد شد.

والری فومیچف، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع منطقه سامارای روسیه نیز با اشاره به برگزاری چندین نشست مجازی میان این اتاق و اتاق بازرگانی تهران طی سال جاری، تصریح کرد که برپایی چنین رویدادهایی به افزایش شناخت شرکت‌های دو طرف از ظرفیت‌های همکاری دوجانبه کمک کرده‌است.

وی همچنین در این وبینار، از تشکیل اتاق‌های بازرگانی همسایه منطقه سامارا در آینده‌ای نزدیک خبر داد که به گفته وی، با شروع به کار اتاق مشترک ایران و منطقه سامارا در این کشور، روند توسعه مناسبات تجاری دو طرف شتاب بیشتری خواهد گرفت.

همچنین، الکسی آنتونوف رئیس اتاق بازرگانی و صنایع منطقه ساراتف روسیه با اشاره به شروع همکاری‌های اقتصادی این منطقه با ایران از سه سال گذشته و امضای تفاهم‌نامه همکاری، از آمادگی این اتاق برای تشکیل و کمک به تاسیس اتاق بازرگانی مشترک با ایران در ساراتف خبر داد.

وی در عین حال، با اشاره به آبراه ولگا، زیرساخت لجستیک و حمل‌ونقل کالا میان ایران و روسیه از طریق این آبراه را آماده دانست.

گشایش‌های تجاری از مسیر کریدور سبز گمرکی
حسین کاخکی، مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی گمرک ایران نیز در این وبینار، با اشاره به امضای سه سند همکاری گمرکی میان ایران و روسیه در سال ۱۳۹۵، از کریدور سبز گمرکی ایران و روسیه به عنوان فرصتی برای تسهیل مبادلات کالایی میان دو کشور یاد کرد.

وی با ارائه توضیحاتی در رابطه با مزایای این کریدور گمرکی، پذیرش اظهارنامه‌های گمرکی با حداقل اسناد و حداقل کردن کنترل‌های فیزیکی برای افراد و تجار فاقد سابقه تخلف را از جمله ظرفیت‌های این سند همکاری عنوان کرد.

کاخکی در عین حال با اشاره به تشکیل صف کامیون‌های حامل بار صادراتی از ایران در گمرک جمهوری آذربایجان طی چند هفته اخیر، از پیگیری برای رفع این مشکل و مذاکره با مقامات گمرک آذربایجان و روسیه خبر داد.

تولید مشترک خوراک دام برای صادرات به منطقه
مجید موافق قدیری، رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان ایران نیز در این رویداد طی سخنانی، به تشریح ظرفیت‌های تولیدی کارخانه‌های ایرانی در این بخش پرداخت و از آمادگی برای همکاری مشترک با شرکت‌ها و تولیدکنندگان روس در تولید فرآورده‌های خوراک دام و صادرات به کشورهای منطقه خبر داد.

وی با بیان اینکه حجم واردات مواد اولیه تولید خوراک دام ایران رقمی معادل ۱۶ میلیون تن و به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار در سال است، افزود: با این حال، روسیه به دلیل مشکلات لجستیک در شمال ایران، سهم پایینی از این بازار دارد.

قدیری یکی از فرصت‌های همکاری میان دو کشور را استفاده تولیدکنندگان غلات روسیه از سیلوهای مستقر در ایران برای تامین و صادرات خوراک دام و طیور به کشورهای منطقه خلیج‌فارس عنوان کرد. او همچنین با دعوت از سرمایه‌گذاران روسیه به مشارکت با واحدهای تولیدی خوراک دام در ایران، توافق بخش قرنطینه و سازمان‌های دامپزشکی دو کشور برای تسهیل تبادل کالا و محصولات این بخش موثر دانست.

همچنین، مهدی یوسفی‌نژاد مدیر دپارتمان صدور بیمه‌های میان و بلندمدت صندوق ضمانت صادرات ایران در سخنانی، به اعتبارسنجی خریداران کالاهای ایرانی از روسیه، اشاره کرد و یادآور شد که شرکت‌ها و تجار روسیه می‌توانند با استفاده از این امکانات، بدون پیش‌پرداخت، ضمانت خرید خود از شرکت‌های ایرانی را تامین کنند.

وی همچنین از تفاهم همکاری صندوق ضمانت صادرات ایران با موسسه همتای روسیه (EXIAR) خبر داد و تصریح کرد که به زودی اسناد این تفاهم‌نامه میان دو طرف مبادله خواهد شد و به این ترتیب، گشایش تازه‌ای در مناسبات اقتصادی دو کشور ایجاد می‌شود.

در ادامه این وبینار، روشنعلی یکتا از اعضای اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران و نیز عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به عدم استفاده بهینه از ظرفیت تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا، مشکلات بانکی را یکی از موانع پیش روی این بخش عنوان کرد و در عین حال، با اشاره به معطلی کامیون‌های ایرانی در گمرک جمهوری آذربایجان، خواستار رفع این مشکل برای جلوگیری از کاهش صادرات محصولات و کالاهای ایرانی به منطقه اوراسیا شد.

امیر دارستانی از اعضای انجمن جوانان کارآفرین استان تهران نیز در این وبینار در خصوص توانمندی‌ها و ظرفیت شرکت‌های نوآور عضو این انجمن توضیحاتی داد.

در پایان و پس از ایراد سخنانی از مقامات دو کشور، صاحبان شرکت‌ها و بازرگانان از ایران و مناطق سامارا و ساراتف روسیه با معرفی خود، مذاکرات رو در رو برای بررسی و ارزیابی همکاری‌های مشترک را آغاز کردند.

کد خبر: ۵۸٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha