۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
۴ هزار وانت زامیاد در انتظار تامین تجهیزات سی ان جی
یک تولید کننده مخازن سی ان جی خبر داد

۴ هزار وانت زامیاد در انتظار تامین تجهیزات سی ان جی

خاصه‌ باف، مدیرعامل شرکت پارس سی ام سی، گفت: نبود مواد اولیه به مقدار لازم و افزایش تقاضا سبب کاهش و کمبود تجهیزات گازسوز در بازار شده است. در شرکت زامیاد چهار هزار خودرو وانت به دلیل نبود تجهیزات سی ان جی در کف هستند.

بازار؛ گروه خودرو: خودروهای گازسوز علاوه براینکه تاثیر زیست محیطی بسزایی در کیفیت هوا کلانشهرها دارند، صرفه اقتصادی قابل توجه نیز برای دولت و البته مالکان نیز دارند. در روزهای گذشته اخباری در خصوص بهبود وضعیت استاندارد آلایندگی این خودروها منتشر شد که شاید تولید را تسهیل کند. بنابراین برای بررسی مشکلات فعلی خودروهای گازسوز با نوید خاصه باف مدیرعامل شرکت پارس سی ام سی به گفت و گو پرداختیم:

* اصلاح استاندارد براساس سبد سوختی برای خودروسازان در حال انجام است، این تغییر استاندارد می‌تواند سبب توسعه و افزایش تیراژ خودروها شود؟
این موضوع اثر خاصی در تولید ندارد، اما قرار داد شرکت‌های پیمانکار با شرکت ملی پخش از اسفندماه جاری شده است که با سرعت خوبی نیز پیش می رود. تا کنون فکر کنم حدود ۶۰ هزار خودرو تبدیل شده است که باید به بیش از ۱۰۰ هزار خودرو تبدیل برسد. به دلیل عدم ترخیص مواد اولیه از گمرکات ناشی از تخصیص  ندادن ارز است. امیدواریم تا پایان سال تعداد خودروهای تبدیلی به رقم ۱۲۰ هزار خودرو برسد.

* برخی از کارشناسان معتقد هستند که در راستای توسعه مصرف گاز در حمل ونقل، تولید خودروهای گازسوز باید در کارخانه‌ها افزایش یابد تا اینکه تبدیل انجام شود، نظر شما در این مورد چیست؟
بهتر است خودرو در کارخانه تولیدی و خودروسازی به صورت گازسوز تولید شود. زیرا به دلیل نظارت‌های که در فرآیند تولید محصول انجام می‌شود، خودروها شرایط بهتری خواهند داشت. باتوجه به استانداردها و رویه‌های خودروسازی در جهان ایراداتی به خودروسازی کشور وارد است. اما در کل خودروی که پایه گاز سوز طراحی و در خودروسازی مبتنی بر آن تنظیم می‌شود، راندمان بهتری دارد. اما خودروهای داریم که در فرآیند تبدیل به دلیل پایه بنزین سوز بودن، با مصرف سوخت گاز شاید راندمان آن‌ها افت کند. گاهی از نظر آلایندگی زیست محیطی ایراداتی به این  مساله وارد می‌شود، که در این مساله به شاخص ناکس بیشتر پرداخته می‌شود. اما باید دید ناکس چند درصد از کل آلایندگی است. از سوی سوخت گاز ذرات معلقی کمتری مانند سرب و ... که در سوخت های دیگر مانند بنزین وجود داشته را ندارد. به حدی این سوخت سبک است که به محض احتراق سریع بالا می‌رود و تاثیر مثبتی در پدیده اینورژن دارد. اینکه می گویند گاز راندمان را کاهش می دهد، این ناشی از عدم اطلاع از این سوخت است. بسیاری از خودروسازان دنیا در حال تولید خودروهای گازسوز هستند.

* باتوجه به مشکلات فعلی در صنعت خودروسازی، مقدار تولید خودروهای گاز سوز خودروسازان در سال جاری  چقدر بوده است؟
تجهیزات گازسوز فراوانی را برای تولید خودروهای دوگانه به خودروسازانی مانند زامیاد و ایران خودرو تحویل دادیم. اکنون نیز به دنبال تجهیزات گازسوز برای خودروهای عمومی و تاکسی خود هستند. خودروسازان داخلی با تاکسیرانی قرار دارنند که محصولات دوگانه عرضه و برای خودروهای عمومی نیز مانند وانت آریسان و وانت زامیاد را باید تولید کنند. اکنون، در شرکت زامیاد چهار هزار خودرو وانت به دلیل نبود تجهیزات سی ان جی در کف هستند. باید اشاره کنم از شروع سال تاکنون تیراژ تولید خودروهای گازسوز توسط خودروسازان بیشتر از پنج سال گذشته بوده است.

* باتوجه به گفته شما، خودروسازان بیشتر برای خودروهای عمومی تولید داشتند یا خودروهای  گازسوز دیگر را نیز شامل بوده است؟
در تولید سایر محصولات نیز خودروهای گاز سوز داشتند، اما بیشتر خودروهای عمومی بوده است. یکی از طرف‌های قرار داد با شرکت های پخش در توسعه و تولید خودروهای گازسوز شرکت ایران خودرو بوده است. این خودروساز تعهد دارد ۲۰۰ هزار خودرو گازسوز تولید و براساس میزان  آن یارانه دریافت کند. برای هر خودرو میانگین ۳۵۰ دلار باید از شرکت نفت پول بگیرد.

* اشاره کردید که زامیاد به دلیل نبود تجهیزات سی ان جی خودروهایش در کف مانده است، دلیل این مساله چیست؟
امسال به دلیل یارانه‌ای شدن و تبدیل خودروهای عمومی و وانت بار توسط شرکت پخش، تقاضا زیادی برای تامین تجهیزات سی ان جی به تولید کنندگان وارد شد. به طوری که تولید کنندگان مانند ما با ۳۰ درصد ظرفیت تولید داشتند، اما اکنون سه شیفت تولید می‌کنیم. نبود مواد اولیه به مقدار لازم و افزایش تقاضا سبب کاهش و کمبود تجهیزات گازسوز در بازار شده است. زیرا تامین کنندگان و تولیدکنندگان این تجهیزات تعهدی به خودروسازان  داشتند، از آن سو تقاضا تبدیل نیز به آن اضافه شد که شوک تولید به زنجیره تامین وارد شد. ما به عنوان تولیدکننده مخزن به شرکت زامیاد تعهد دادیم که حدود هزار و پانصد عدد از مجموع ۴ هزار خودرو ماننده در کف را برایشان تامین کنیم. به زودی تحویل و تولید این خودروها به روز می‌شود.

* باتوجه به مشکلاتی که به آن اشاره کردید، گمرک چه چالشی را برای شما ایجاد کرده است؟
مشکل اصلی گمرک نیست، مشکل تخصیص ارز است. گمرک اعلام کرده تخصیص ارز داشته باشید تا تسهیل واردات شکل گیرد، بانک مرکزی همکاری نداشته و عامل اصلی ایجاد معضلات است ...

* به عنوان تولیدکننده تجهیزات گازسوز چه اقدامی باید انجام داد تا میزان خودروها افزایش یابد؟
شرکت پخش برای نیل به این هدف طرحی دردست دارد که برای خودروهای عمومی صد در صد رایگان و برای خودروهای شخصی ۵۰ درصد یارانه دولت و ۵۰ درصد مالک خودرو هزینه برای دوگانه سوز کردن پرداخت کند. برای دولت مصرف گاز صرفه اقتصادی دارد زیرا بنزین را صادر می‌کند، بنابراین باید مشوق‌های مانند سهم گرفتن در معاینه فنی، مصرف ۶ ماه گاز رایگان و ... را بدهد تا استقبال بیشتر شود. در صدد هستند از دی ماه یا بهمن ماه سال جاری برای خودروهای شخصی هم به صورت نیم بها تبدیل انجام شود. حدود برآورد قیمتی برای تبدیل خودروها ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد که در طرح نیم بها مالک فقط ۵ میلیون تومان برا گاز سوز کردن پرداخت می کند.

کد خبر: ۵۷٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha