۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
بازار آهن گرفتار هیجانات

بازار آهن گرفتار هیجانات

رشد شدید این روزهای قیمت محصولات فولادی CIS و البته احتمال افزایش نرخ دلار نیمایی در سه هفته آینده، باز هم اجازه نخواهد داد که قیمت پایه شمش به نحو مطلوبی کاهش یابد؛ مگر این که طبق خود شیوه‌نامه برای نرخ‌های CIS به جای هفته قبل از عرضه، آخرین هفته ماه میلادی قبل از عرضه را در نظر بگیرند که در این صورت بازهم رشد نرخ دلار نیمایی مانع از کاهش قیمت‌های پایه خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، آن‌طور که در متن شیوه‌نامه ذکر شده، اگر شمش‌های عرضه‌شده برای سه هفته متوالی خریدار نداشته باشند، قیمت پایه ۵ درصد کاهش خواهد یافت که البته اگر قرار باشد این بند از شیوه‌نامه به این گونه تفسیر شود که قیمت پایه بورس کالا به جای ضریب ۸۰ درصد CIS، ضریب ۷۵ درصد را دریافت کند.

 رشد شدید این روزهای قیمت محصولات فولادی CIS و البته احتمال افزایش نرخ دلار نیمایی در سه هفته آینده، بازهم اجازه نخواهد داد که قیمت پایه شمش به نحو مطلوبی کاهش یابد؛ مگر این که طبق خود شیوه‌نامه برای نرخ‌های CIS به جای هفته قبل از عرضه، آخرین هفته ماه میلادی قبل از عرضه را در نظر بگیرند که در این صورت بازهم رشد نرخ دلار نیمایی مانع از کاهش قیمت‌های پایه خواهد شد.

بنابراین از هر زاویه‌ای که بررسی کنیم، احتمال کاهش نرخ پایه بورس کالا تا زمانی که اصرار بر اجرای صریح شیوه‌نامه در این بازار فیزیکی وجود داشته باشد، تقریبا منتفی است و عدم استقبال از شمش‌های عرضه‌شده در بورس، در صورتی که خرید و فروش این محصول در بازار آزاد ممنوع شود، می‌تواند به قفل شدن بازار بینجامد و در نهایت نوردکاران ناچار خواهند شد برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود شمش را با همین قیمت بخرند و میلگرد خود را نیز در بورس کالا با همین نرخ‌های شیوه‌نامه‌ای عرضه کنند که در این صورت قیمت میلگرد در بازار آزاد در چند روز یا چند هفته آینده بسته به درصد رقابت در بورس و فاصله میان بورس و بازار آزاد به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۴ هزار تومان خواهد رسید.

البته برخی فعالان بازار آزاد آهن معتقد بودند که این اتفاق برای بازار رخ نخواهد داد، چراکه بازار کشش این نرخ‌ها را ندارد. طبق پیش‌بینی این فعالان، اگر روند عدم استقبال و قفل بودن معاملات در بورس کالا ادامه پیدا کند، خواه ناخواه افزایش‌های هیجانی کف بازار هم راه به جایی نمی‌برد و نرخ‌ها در چند روز آینده خیلی سریع به شرایط روز یکشنبه بازمی‌گردد. البته بدون شک این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که با افزایش نرخ ارز مواجه نباشیم، اما اتفاقات سیاسی کشور از آن حکایت دارد که احتمالا در چند روز آینده نرخ ارز دچار رشد هیجانی خواهد شد؛ بخصوص اگر تقابل بین مذاکره‌چی‌ها با آنهایی که ظریف گرادهنده می‌داندشان ادامه پیدا کند.

کد خبر: ۵۷٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha