۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
بازار سرمایه «جان» دوباره گرفت
یادداشت وارده؛

بازار سرمایه «جان» دوباره گرفت

مشهد- بازار سرمایه «جان» دوباره گرفت اما در روزهای گذشته بازهم سهامداران با یکی از مشکلات اساسی بازار که همان نبود شفافیت است دست‌به‌گریبان شدند. این بخشی از یادداشت نوید دلاوری کارشناس بورس خراسان رضوی برای بازار است.

نوید دلاوری؛ بازار؛ شاخص کل بورس که در روزهای گذشته با رسیدن به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار  واحد توانسته بود  حمایت خوب و مهمی را  به ثبت برساند در این هفته نیز با صعود خوبی همراه بود و با رشد  ۵۳ صدم درصدی در روز سه‌شنبه به عدد یک‌میلیون و ۴۷۳ هزار واحد رسید و بار دیگر امید رو برای سرمایه‌گذاران و سهامداران زنده کرد .

شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۱۳۸۳ واحد در روز سه‌شنبه به عدد ۴۱۹ هزار واحد رسید.

ارزش معاملات بازار مجموعاً از ۲۲۹ هزار میلیارد تومان نیز گذشت و این رشد بازار باعث شد تا برای اولین بار صندوق دوم دولتی ( ETF دوم ) یا همان پالایش اول به سود برسد.

 با بازگشایی صندوق پالایش در روز سه‌شنبه که تقریباً ۱۴ درصد نیز مثبت معامله شد ، تأثیر خیلی خوبی بر روی گروه پالایشی‌ها شاهد بودیم.

در روزهای آینده با رسیدن شاخص به مقاومت‌های مهمی مثل یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد و مهم‌تر از آن‌یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد باید دید بازار چه واکنشی نسبت به این اعداد خواهد داشت و عرضه‌ها زیاد خواهند شد یا خیر، اما پیش‌بینی می‌شود با افزایش ارزش معاملات و ورود مجدد نقدینگی به بازار سرمایه، دوران سرد بورس به اتمام رسیده و دیگر نگرانی از بابت منفی‌های سنگین و طولانی در بازار نخواهیم داشت .

در روز سه‌شنبه، تاپیکو، شستا، فارس، شپنا و فولاد بیشترین تأثیرگذاری رو بر بازار داشتند که به‌غیراز شستا بقیه این سهام‌ها مثبت معامله شدند.

در روز سه‌شنبه، تاپیکو، شستا، فارس، شپنا و فولاد بیشترین تأثیرگذاری رو بر بازار داشتند که به‌غیراز شستا بقیه این سهام‌ها مثبت معامله شدند

خودرو نیز که مدت‌ها لیدری بازار رو بر عهده داشت، با بیش از سه و نیم درصد منفی آخرین معامله خودش رو ثبت کرد اما در کلیت بازار تأثیر بسزایی نداشت.

در روزهای گذشته بازهم سهامداران با یکی از مشکلات اساسی بازار سرمایه دست‌به‌گریبان شدند، آن‌هم نبود شفافیت و تصمیم‌گیری‌های ناگهانی مدیران سازمان بورس برای سهامداران بود.

در روزهای گذشته با تغییر ناگهانی دامنه نوسان سهام‌هایی مانند تلیسه، زشگزا، قشیر، غدیس، زقیام و زبینا از ۱۰ درصد به پنج درصد باعث شد تا این شرکت‌های صف‌های فروش بسیار پرحجمی را به خود ببینند که همچنان نیز ادامه دارد .

در این راستا امید می‌رود با استقبال مردم از بازار سرمایه، مسئولان نیز شفافیت اطلاعاتی بازار را بالابرده و با تصمیمات ناگهانی، ریسک این بازار را افزایش ندهند.

اعتمادسازی
در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته که دارای بازارهای کارا می‌باشند، اعتماد و شفافیت حداکثری به بازار سرمایه باعث ایجاد نقش مفید این بازار در اقتصاد و تولید کشورها و هم‌چنین جمع‌آوری پول‌های خرد و سرگردان مردم برای جلوگیری از تورم در بازارهای موازی می‌شود.

متأسفانه این در حالی است که در کشور ما به دلیل نبود شفافیت و عدم پاسخگویی مسئولان و بی‌توجهی به صیانت از سرمایه‌های مردمی چه در زمان صعود و چه در زمان ریزش موجی از بی‌اعتمادی به وجود می‌آید که مشاهده می‌کنیم اخیراً بابا اعتراض‌های مردمی در مقابل سازمان بورس و مجلس روبه‌رو شد.

کد خبر: ۵۷٬۸۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha