۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
ترخیص ۲۰۰۰دستگاه کامیون با دستور مستقیم رئیس جمهور از گمرک| درخواست حق الحساب به اسم خدمات پس از فروش از واردکنندگان!
دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور خبر داد

ترخیص ۲۰۰۰دستگاه کامیون با دستور مستقیم رئیس جمهور از گمرک| درخواست حق الحساب به اسم خدمات پس از فروش از واردکنندگان!

کریمی، دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور با اشاره به دپوی ۲ هزار خودرو پشت درهای بسته گمرک که برای نوسازی ناوگان حمل و نقل خودروهای سنگین وارد کشور شدند، گفت: علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ترخیص کامیون‌ها همکاری نکرد؛ محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی موافقت مستقیم حسن روحانی، رئیس جمهور را گرفت.

بازار؛ گروه خودرو: طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل خودروهای کار و تجاری مدت‌ها بود پشت درهای بسته تیراژ پایین خودروسازان داخلی و ممنوعیت ترخیص ۲ هزار دستگاه کامیون و کامیونت وارداتی از گمرک قرار گرفته بود که حالا قرار است با دستور مستقیم حسن روحانی، رئیس جمهور این تعداد خودرو کار و تجاری به کشور ورود پیدا کنند. موضوعی که برای اطلاع از جزئیات آن به سراغ احمد کریمی، دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور رفتیم که گفت و گوی بازار با وی را در ادامه خواهید خواند.

* اجرای بخشی از طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با ۲ هزار دستگاه کامیون و کامیونت پشت درهای بسته گمرک به کجا رسید؟
در فرایند نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی وزارت خانه ها، سازمان ها و نهادهای بسیاری درگیر هستند که شامل سازمان استاندارد، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی، گمرک و غیره می شوند. اما در این بین شاید بتوان گفت سازمان راه داری و حوزه وزارت راه و شهرسازی در این زمینه نیاز به نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای را بیشتر از همه درک کرده؛ چرا که وجود ناوگان فرسوده در حوزه حمل و نقل جاده ای و خسارت های ناشی از آن را بیشتر متوجه شده است. از همین رو مسئولان این بخش خیلی تلاش کردند نوسازی هرچه سریع تر رخ دهد.

بنده نیز در خیلی از جلسات شاهد بودم صدراله بمانا، مشاور ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در امر نوسازی ناوگان خیلی تلاش می کرد تا سرعت بگیرد اما متاسفانه برخی از  مسئولان در تصمیم گیری تاخیر زیادی داشتند. از طرفی زمانی که همه مسائل در حال رفع بود، هماهنگی ها هم انجام می گرفت، ثبت سفارش و واردات هم قابلیت انجام داشت؛ علیرضا رزم حسینی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شد. با توجه به اینکه چندین ماه وزارت صمت مسئولی نداشت و معلوم نبود برنامه وزارت در خصوص مسائل مختلف چه چیزی هست به نظر می رسید که انتخاب وزیر بتواند گشایشی ایجاد کند.

خیلی خوشحال شدیم که عملکرد وی با وزرای قبلی متفاوت است و این حقیقت را درک کرده که قرار نیست کل کشور در حوزه حمل و نقل جاده ای و صنعت زیر نظر دو شرکت خودروسازی اداره شود اما متاسفانه در عمل دیدیم که رزم حسینی هم خیلی با دیگر وزرا و سرپرستان قبلی تفاوتی ندارد و آخرین نامه که باید می داد تا امکان ترخیص خودروها فراهم شود را نداد

هرچند رزم حسینی در ابتدای فعالیت اعلام کرد دو شرکت خودروساز خسارت بالایی به ما زدند و عملا در سال های گذشته نتوانستند پیشرفتی داشته باشند، اما از این گفته خیلی خوشحال شدیم که عملکرد وی با وزرای قبلی متفاوت است و این حقیقت را درک کرده که قرار نیست کل کشور در حوزه حمل و نقل جاده ای و صنعت زیر نظر دو شرکت خودروسازی _که در چند سال گذشته هیچ گونه پیشرفتی نداشتند و فقط و فقط در انحصار حوزه خودرو بودند_ اداره شود البته متاسفانه در عمل دیدیم که رزم حسینی هم خیلی با دیگر وزرا و سرپرستان قبلی تفاوتی ندارد و آخرین نامه که باید می داد تا امکان ترخیص خودروها فراهم شود را نداد.

* با توجه به اینکه زمزمه امکان ترخیص خودروهای کار و تجاری از گمرک به گوش می رسد و وزیر صمت هم تلاشی برای آن نکرده مجوز ترخیص از کجا صادر شده است؟
اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نامه ای به رئیس جمهور ارسال کرد که با توجه به اینکه ۲ هزار ناوگان به مرز آمده و همه مراحل آن طی شده دستور ترخیص را صادر کند. خوشبختانه رئیس جمهور نیز نسبت به ترخیص این ناوگان موافقت کرد و روز گذشته هم موافقت آن اعلام شد.

همچنین طی گفتگویی هم که با آقای بمانا داشتم به نظر می رسد در حال حاضر هیچ منعی برای واردات وجود نداشته باشد و همه مراحل آن قابلیت انجام دارد، مگر اینکه در فرایند واردات تا مرحله شماره گذاری خللی ایجاد شود. بنابراین با توجه به اینکه الان این مجوز صادر شده باید ببینیم در مسیر ترخیص و شماره گذاری مشکل جدیدی پیش می آید یا نه؟

* برای خدمات پس از فروش خودروهای کار و تجاری هم مشکلی وجود دارد؟
در جلسه آخری که در حوزه تامین قطعات و خدمات پس از فروش کامیون ها داشتیم، شرکت های خودروساز مدعی شدند چون نماینده یکی از برندهای اروپایی هستند باید ارائه این خدمات درصد دریافت کنند. هرچند اصل این ماجرا که زیر سوال است اما خودمان نیز به خاطر اینکه این مساله انجام شود موافقت کردیم اما این موضوع متعلق به زمانی است که شرکت خودروساز نسبت به تعهدات خدمات پس از فروش که قانون برای آن مشخص کرده است عمل کند.

الان ناوگانی هست که بخاطر یک قطعه حتی تا دو ماه هم متوقف باقی می ماند. این درحالی است که قانون مشخص کرده اگر شرکت خودروساز توانایی تامین قطعه را نداشته باشد باید خسارت توقف را پرداخت کند اما می بینیم درصد خودشان را دریافت می کنند و خدماتی ارائه نمی دهند.

* خودروسازان چند درصد از هزینه کل ناوگان را برای ارائه خدمات پس از فروش مطالبه می کنند؟
ابتدا شرکت های داخلی به اسم ارائه خدمات پس از فروش ۱۰ درصد قیمت خودروهای کار و تجاری را درخواست داشتند. بنابراین اگر یک ناوگان با قیمت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وارد کشور می شد، واردکننده باید ۱۵۰ میلیون تومان به خودروسازان داخلی پرداخت می کرد. سوال ما این بود آن‌ها روی چه حسابی ۱۰ درصد قیمت خودروهای کار و تجاری را درخواست می کردند؟ مگر قرار است در صورت نیاز به تعمیر قطعات مصرفی را به چه قیمت دهند؟ به طور حتم آن ها با قیمت روز قطعات را به کامیون داران می دهند.

این زیاده خواهی از جانب شرکت های خودروساز است که امیدوارم یک روزی بالاخره وزارت، صنعت و معدن و بقیه مسئولین به این نتیجه برسند که این شرکت های خودروساز نه تنها چیزی عاید کشور نکرده و خسارت سنگینی را هم به کشور وارد کرده اند. شرکت های خودروساز همچون مجموعه هایی که به اندازه کافی منابع مالی و حمایت دریافت می کنند اما بازده متناسبی ندارند هستند؛ چون هیچ پیشرفتی نداشته اند و هنوز یکی از آن ها در حال تولید کامیون ۱۹۶۰ است.

ابتدا شرکت های داخلی به اسم ارائه خدمات پس از فروش حداقل ۱۰ درصد قیمت خودروهای کار و تجاری را درخواست داشتند. بنابراین اگر یک ناوگان با قیمت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وارد کشور می شد واردکننده باید ۱۵۰ میلیون تومان به خودروسازان داخلی پرداخت می کرد

در حال حاضر پرداخت حداکثر ۳ درصد قیمت خودروهای کار و تجاری برای ارائه خدمات پس از فروش به خودروسازان داخلی مصوب شده است؛ این رقم هم تنها برای این است که شرکت های خودروساز دست از لجاجت و مخالفت بردارند. البته بعد از یکسری جلسات همچنان یکی از شرکت های خودروساز نسبت به همکاری با واردکنندگان اعلام مخالفت کرده است.

هرچند به نظر بنده امکان این وجود دارد که کار بهتری انجام دهیم و همان واردکنندگان به صورت هلدینگ و حتی فردی بیایند و شرایطی را فراهم کنند که ارائه خدمات پس از فروش را هم بر عهده بگیرد تا نیاز نباشد واردکننده سراغ شرکت خودروساز برود.

واردکننده که تعدادی ناوگان وارد می کند شرایط فروش را با مشارکت باقی واردکنندگان برای برند مشخصی ایجاد کند. بعد شرایط را وزارت صمت به نحوی تسهیل کند که امکان فعالیت وجود داشته باشد، چون موضوع خدمات پس از فروش در چند دهه اخیر اخیر فقط در حد شعار بوده و کمکی به کامیون داران نکرده است.

بنده معتقدم اگر وزارت صمت به این نتیجه برسد که واقعا این خدمات پس از فروش جنبه عملیاتی نگرفته، در دادن مجوز به واردکنندگان جدید مقداری راحت تر و مطمئن تر جلو می آید. تصور این است که خدمات پس از فروش موضوع مهمی است اما همه رانندگان خودشان معتقدند خدمات پس از فروش جنبه شعاری دارد. اگر هم بخواهد بر اساس آن چارچوبی که وزارت صمت معین می کند واردکنندگان اقدام کنند چه مانعی است که این ماشین وارد شود و کار را انجام دهند.  

کد خبر: ۵۷٬۸۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • راننده IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      0 0
      باسلام برای سنوات72تا80راننده گان چه کا ری انجام شده آیا کامل می شو د باواریز توسط راننده
    • راننده IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      0 0
      تامین اجتماعی می گو ید کسانی که پا ره وقت کا ر می کنند خو دشان می توانند سنوات را کامل کنند سنوات 72تا80راننده هم کامل می شود اخذ از راننده