۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
ردیابی و مبارزه با هجوم احتمالی ملخ‌های صحرایی در هرمزگان ادامه دارد
همزمان با ریزش مجدد ملخ در جنوب کشور؛

ردیابی و مبارزه با هجوم احتمالی ملخ‌های صحرایی در هرمزگان ادامه دارد

بندرعباس- پس از ۴۲ سال عدم ریزش ملخ در کشور، در هفتم بهمن ماه سال ۹۷ حجمی گسترده ملخ صحرایی از عربستان وارد جنوب کشور شد و تا کنون ردیابی و مبارزه با هجوم ملخ‌های صحرایی در هرمزگان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، بهمن ماه سال ۹۷ بیش از یک میلیارد ملخ صحرایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس علی الخصوص شبه جزیره عربستان به منطقه جنوبی کشور و به تبع شهرهای مختلف استان هرمزگان هجوم آوردند که موجب خسارت های فراوانی به باغات و مزارع استان هرمزگان شدند. 

حمله ملخ های صحرایی سال ۹۷ در هرمزگان به حدی جدی بود که از آن به عنوان یک بحران یاد می شود و وزیر جهاد کشاورزی را برای پیگیری روند مبارزه با ملخ ها به این استان کشاند.

در آبان‌ماه سال گذشته نیز ملخ‌های صحرایی به صورت انفرادی در منطقه جمکی(۱۳۰ کیلومتری جاسک) هجوم آوردند که با هماهنگی‌های لازم مبارزه صورت گرفت.

علی باقرزاده همایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان امروز سه شنبه، در جلسه ای به صورت آنلاین با خبرنگاران در خصوص حمله ملخ در سال جاری، گفت: اکیپ‌های سازماندهی شده این سازمان با بهره‌گیری از توان و ظرفیت دیگر دستگاه های اجرایی، برای ردیابی و مبارزه با هجوم احتمالی ملخ های صحرایی به استان آمادگی کامل دارند.

وی تاکید کرد: تمام امکانات و تجهیزات مقابله ای در صورت مشاهده هرگونه دسته‌های ملخ که به سمت کشور حرکت کنند، فراهم شده تا دسترنج کشاورزان و امنیت غذایی مردم مورد تهدید قرار نگیرد.

باقرزاده بیان داشت: با انجام تمهیدات لازم نباید اجازه دهیم این ملخ‌ها امنیت غذایی مردم را با خطر مواجه نمایند و به کشاورزی ما آسیب برسانند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهار کرد: انتظار می‌رود فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی در مرکز استان و سایر شهرستان ها همچون گذشته در زمینه مقابله با هجوم احتمالی ملخ های صحرایی همکاری‌های لازم را با جهاد کشاورزی داشته باشند.

وی اظهار کرد: تاکنون ۴۴ هکتار مبارزه و حدود ۳۰ هزار هکتار ردیابی  علیه ملخ های صحرایی در سراسر استان صورت گرفته است.

به گزارش بازار، ملخ صحرایی قدرت پرواز بسیار بالایی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند و از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر مهاجرت کند.

این ملخ ها سبزی خوارند و در طول مسیر پروازی خود تمام گیاهان زراعی و باغی و حتی علف‌های هرز را درو می‌کنند که با توجه به قدرت تخریبی که دارند باعث قحطی نیز می‌شوند. هر ملخ به تنهایی می تواند حدود ۲۰۰ ملخ دیگر تولید کند که این خود اهمیت مبارزه با تخم‌ریزی ملخ‌ها را نشان می دهد.

کد خبر: ۵۷٬۷۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha