۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
تارا، پس از عرضه به بازار نیازمند فیس لیفت جدی است| خودرویی که چند پله پایین تر از دناست
یک طراح خودرو در گفت‌وگو با بازار:

تارا، پس از عرضه به بازار نیازمند فیس لیفت جدی است| خودرویی که چند پله پایین تر از دناست

ربیعی، طراح خودرو در خصوص محصول جدید ایران‌خودرو، گفت: شاید تارا نسبت به برادر بزرگتر خود یعنی دنا جذاب‌تر به نظر بیاید، اما چندین پله عقب تر است. این مورد مستلزم یک فیس لیفت زودتر از موقع برای این خودرو و ایجاد هزینه جدید برای شرکت ایران خودرو است، مشکلی که به راحتی و با کمی سلیقه می‌توانستند از آن جلوگیری کنند.

بازار؛ گروه خودرو: به نظر می‌رسد خودروی کی ۱۳۲ سدان پرحاشیه این روزهای ایران خودرو سرانجام پس از چندین ماه تعلل سازنده در انتخاب نام، با انتشار تصاویری جدید در فضای مجازی احتمالا با نام تارا به بازار خواهد آمد. هرچند پیشتر نیز تصاویری از یک مدل پروتوتایپ حین تردد در یکی از بزرگراه های تهران در فضای رسانه خبرساز شده بود، این مساله تا آنجا پیش رفت که ایران خودرو در  واکنش به انتقادها در خصوص علت کیفیت مونتاژ بسیار پایین آن مدل، اعلام کرد؛ نمونه های تولیدی از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ با مدل های آزمایشی که صرفا برای انجام برخی تست ها آماده می‌شوند، قطعا متفاوت بوده و با کیفیتی بالا تولید و تحویل خواهند شد. به هر حال این تصاویر جدید سبب شد برای بررسی دقیق تر محصول تازه ایران‌خودرو از نظر طراحی با مرتضی ربیعی طراح خودرو، به گفت‌وگو بپردازیم:

* در نگاه ابتدایی به این خودرو، بزرگترین ضعف طراحی قابل مشاهده در آن چیست و آیا پلت‌فرم مشترک با پژو ۳۰۱ محدودیت‌های برای طراحی ایجاد کرده است؟
خطوط کلی بدنه که به صورتی تیز و بدون هماهنگی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، بسیار تداعی کننده وضعیت دنا و دنا پلاس است. در نمای جلو شاهد مجموعه ای از خطوط بدون هماهنگی با یکدیگر هستیم که از لحاظ بصری هیچ شباهتی به سایر محصولات ایران خودرو ندارد. به نظر می‌رسد ایران خودرو هنوز تصمیم جدی در ایجاد هویت بصری برای محصولات خود نگرفته است. در این نما بیشترین خطی که با بقیه ناهماهنگ مشهود است، خط بازشوی بانت (کاپوت) خودرو است و معلوم نیست که چرا طراح و یا تیم طراحی تصمیم به همچین کاری گرفته است. از آن جایی که این خودرو بر پایه پلت فرمی مشترک با خودروی پژو ۳۰۱ قرار دارد، قطعا یکی از اهداف پروژه برای کاهش هزینه و زمان طراحی، نگه داشتن موقعیت خطوط بازشوی درها مطابق با پژو ۳۰۱ است. طراح و تیم طراحی به راحتی می‌توانستند از یک خط افقی به جای یک خط عجیب و منحنی شکل استفاده کنند.

* در نمای ظاهر جلو خودرو، چه نمره‌ای را به طراحی آن می‌دهید. گاهی شنیده می‌شود در صورت عرضه تارا به بازار، باید فیس لیفیت سریعی روی طراحی آن انجام شود، این موضوع چقدر صحت داشته و دلیل چیست؟
در نمای جلو اگر بخواهیم حداقل نمره قبولی را به  قسمت پایینی سپر به لحاظ متفاوت بودن با سایر محصولات این شرکت و همپچنین تلاشی ناشیانه برای به روز بودن با ترند جهانی بدهیم، معتقدم به هیچ وجه کوچکترین نمره مثبتی به مجموعه چراغ و جلو پنجره نمی‌رسد. دلیل آن عدم هماهنگی بصری بین اجزا مذکور و همچنین عدم وجود کوچکترین خلاقیت در طراحی اجزا و جزئیات مانند جلو پنجره است که نه تنها باعث شده این خودرو نسبت به برادر بزرگتر خود یعنی دنا جذاب تربه نظر بیاید، بلکه چندین پله عقب تر نیز است. این مورد مستلزم یک فیس لیفت زودتر از موقع برای این خودرو و ایجاد هزینه جدید برای شرکت ایران خودرو است، مشکلی که به راحتی و با کمی سلیقه می‌توانستند از آن جلوگیری کنند.

* در نمای ظاهری آیا طراحی فرانسوی یا اصولی را با خود به همراه دارد؟ طراحی نمای جانبی این خودرو یادآور چه خودروی می‌تواند برای مشتریان باشد؟
در نمای جانبی نیز شاهد تلاش بسیار ناشیانه و غیر خلاقانه‌ای برای الگو برداری از خودروی فیات تیپو خصوصا در ناحیه شولدر لاین(خط شخصیت) هستیم. ظاهرا طراح و یا تیم طراحی اشتیاقی زیادی برای ایجاد یک نمای جانبی پویا و داینامیک نداشته اند و آنقدر ساده آن را رها کرده‌اند که معتقدم بسیار یادآور خودروی پیکان است و ای کاش طراح حداقل به خاطر کاهش هزینه هم که شده همان نمای جانبی خودرو پژو ۳۰۱ را دست نخورده در این خودرو نگه میداشت تا خودرو از حداقل پویایی لازم  در این نما برخوردار می بود.

* نکته بسیار مهمی که در نمای عقب این خودرو توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، چراغ پیوسته با طراحی مثلثی است، نظر شما در خصوص این چراغ و طرح گرافیکی آن چیست؟
در نمای عقب که از لحاظ بصری و استایلی وضعیت بهتری نسبت به دونمای دیگر دارد، ولی با این حال از نظر ترند این سبک طراحی بسیار قدیمی و به دور از ترند روز است. در این نما اولین و بیشترین المانی که نظرها را به خود جلب می‌کند چراغ های پیوسته هستند. در مورد این چراغ دو نکته حائز اهمیت هستند، اول اینکه طراحی بسیار ساده و بدون جذابیت خاص و بدون بکار بردن کوچکترین خلاقیت در طراحی آن که یادآورنده سبک طراحی برخی خودروها در دهه ۹۰ میلادی است و نکته دوم طراحی عجیب جزئیات داخل چراغ است که بصورت مثلثی شکل در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. به کار گیری این سبک از طراحی به این لحاظ عجیب بنظر می‌رسد که هیچ وجه مشترکی با سایر المان‌های این خودرو ندارد و چه در تریم داخلی و چه در در پترن جلوپنجره، این سبک طراحی وجود ندارد. انتظار میرفت در این مورد اعضای مختلف تیم طراحی بصورتی هماهنگ تر با یکدیگر همکاری می‌کردند.

*   ادعای در خصوص به روز بودن طراحی این خودرو وجود دارد که مطابق طراحی محصولات روز است، نظر شما در این خصوص چیست؟
باید به این نکته اشاره کرد برخلاف ادعای طراح اصلی این پروژه که معتقد است این خودرو از طراحی بروز و مطابق ترند جهانی تبعیت می‌کند، شاهد جذابیت استایلی بسیار پایینی در مقایسه با سایر با سایر محصولات ایران خودرو و همچنین اشکالات فراوان و پیش پاافتاده در طراحی هستیم که در کنار آنها باید به کیفیت پایین مونتاژ و ساخت و تولید را هم متاسفانه اضافه کرد. خالی از لطف نیست که نگارنده نیز خود طرحی به عنوان فیس لیفت این خودرو با فرض ثابت نگه داشتن چراغ‌ها و موقعیت آن‌ها و تغییر سپر و جلو پنجره و همچنین بانت (کاپوت) را انجام داده است و کاملاً به این موضوع واقف هستیم که انجام یک رندر کامپیوتری تا تولید قطعات و مونتاژ و تولید انبوه یک خودرو، راهی بسیار پرپیچ و خم و طولانی است.

کد خبر: ۵۷٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • 0F0E74 IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
      18 1
      چقدر حيف كه بخش طراحي ايران خودرو و ... از افراد خوبي مثل آقاي ربيعي استفاده نميكندد به اميد روزي كه طراحي خودرو ايراني زيبا و دلچسب باشد
    • عارف IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
      16 6
      حالا برای ایران خوبه دیگه، درسته باید خیلی بهتر از اینا باشه و به جای کوبیدن پیشنهاد داده بشه بهتره