۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
کاهش ۲.۸ واحدی میانگین P/E
در دوره آبان ماه بررسی شد

کاهش ۲.۸ واحدی میانگین P/E

نسبت قیمت به درآمد (P/E) شرکت های فعال در بورس تهران طی دوره یک ماهه آبان به ۲۰.۷ واحد رسید.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، بررسی میانگین نسبت قیمت به درآمد شرکت های فعال در بورس تهران یا به عبارت دیگرP/E بورس طی دوره یک ماهه آبان، نشان از رسیدن این نسبت به رقم ۲۰.۷ مرتبه دارد. هر چند این نسبت در مقایسه با P/E بازار سهام طی سال های گذشته فاصله زیادی دارد و همچنان بالاست، ولی در مقایسه با عملکرد مهرماه، کاهش ۲.۸ واحدی نشان می دهد.

نسبت قیمت به درآمد ۱۲ ماه گذشته  Trailing ۱۲ Months یا به اختصار TTM  در حالی از حاصل تقسیم قیمت پایانی روز محاسبه به درآمد ۴فصل گذشته شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در گزارش های اعلام شده در سامانه کدال، محاسبه می شود که این نسبت طی ماه گذشته به ۲۰.۷ واحد رسیده است. البته نسبت مزبور در دوره یک ماهه مهر معادل ۲۱.۳۳ واحد بوده که حال شاهد کاهش این نسبت هستیم. موضوعی که می تواند یک سیگنال مهم برای کاهش ریسک در بازار سهام قلمداد شود. ولی همان طور که عنوان شد این معیار همچنان در محدوده بالایی قرار دارد.

بررسی دقیق نسبت مزبور در میان صنایع فعال بورسی نشان می دهد که تنها یک صنعت از P/E کمتر از ۱۰ واحد طی آبان ماه برخوردار بوده است. بر این اساس گروه استخراج نفت گاز توانست P/E در محدوده ۶.۴ واحد را به خود اختصاص دهد. گروه عرضه برق، گاز، بخاروآب گرم نیز با نسبت P/E مرتبه ۱۰.۶ در رتبه بعدی جای گرفت.

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد در دوره یک ماهه آبان ماه، ۱۲ صنعت بورسی نسبت قیمت به درآمد در محدوده ۱۰ تا ۲۰ واحد را به خود اختصاص داده‌اند. در این راستا می توان به P/E مرتبه ۱۵.۲ برای گروه بانکی، ۱۳.۷ مرتبه برای گروه محصولات شیمیایی، ۱۶.۹ مرتبه در گروه فلزات اساسی و ۱۵.۹ مرتبه در گروه استخراج کانه های فلزی اشاره کرد. صنعت بیمه نیز توانست نسبت مزبور را در ماه گذشته به مرتبه ۱۲برساند. این نسبت در گروه دارویی معادل ۱۶.۷ مرتبه بود.

این در حالی است که P/E برخی دیگر از صنایع فعال در بورس تهران در مرتبه بسیار بالایی قرار دارد و این نسبت در محصولات غذایی به ۴۷.۷ واحد رسید. در گروه فرآورده نفتی یا همان پالایشی ها نیز معادل ۲۸.۲ واحد بود. در گروه قند و شکر معادل ۶۰ واحد، در گروه حمل و نقل به ۷۲.۷ واحد و در گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات نیز به بیش از ۹۲ واحد رسید.

اما نسبت مزبور به این محدوده ها ختم نشد و فراتر رفت. به طوری که برخی از صنایع P/ E سه رقمی را به خود اختصاص دادند که در نوع خود قابل توجه است. بر این اساس نسبت P/E در گروه محصولات چوبی به ۱۰۵.۷ مرتبه رسید. این نسبت در گروه ساخت دستگاه ها و وسایل ارتباطی نیز معادل ۲۱۳ واحد بود. البته باید خاطرنشان کرد که P/E این صنعت طی دوره مهرماه معادل ۵۳۵ واحد بوده که در این یک ماه، کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است. در نهایت بیشترین نسبت P/E را طی ماه آبان ماه در صنعت منسوجات مشاهده کردیم و این گروه P/E مرتبه ۲۶۰ را در کارنامه خود ثبت کرد.

P/E چیست؟
یکی از معیارهای پرطرفدار تحلیل در بورس تهران، نسبت قیمت به درآمد یا همان P/ E است که نشان می‌دهد برای هر ریال سرمایه‌گذاری، سهم مزبور چه میزان سود می‌سازد. به‌عنوان مثال نسبت ۱۰ بیان می‌کند برای کسب یک ریال سود لازم است ۱۰ ریال سرمایه‌گذاری انجام شود.

نگاهی به داده‌های تاریخی موجود نشان می‌دهد این نسبت به‌طور معمول در بورس تهران در محدوده ۶ تا ۸ واحد بوده است. در این میان سال ۹۲ به‌عنوان سال اوج گرفتن این نسبت شناخته می‌شد. سالی که به موجب تحولات سیاسی همچون برجام شاهد رشد دسته‌جمعی شرکت‌های کوچک و بزرگ در بورس تهران بودیم. به این ترتیب در برهه‌ای از سال ۹۲ نسبت قیمت به درآمد به ۸.۵ مرتبه نیز رسید. شاید تا دو سال گذشته کسی تصور نمی‌کرد این رکورد شکسته شود اما در سال ۹۸ نسبت قیمت به درآمد P/ E بازار سهام از ۱۰ مرتبه نیز فراتر رفت.   این در حالی است که در سال جاری شاهد رشد قابل توجه این نسبت بودیم. تا جایی که میانگین نسبت مزبور از ۲۰ واحد نیز عبور کرد.

کد خبر: ۵۷٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha