۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
ناترازی در شبکه بانکی یک چالش مزمن است
استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق:

ناترازی در شبکه بانکی یک چالش مزمن است

ندری، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق معتقد است باید هرچه سریع‌تر مسئولان بانکی و اقتصادی بتوانند چاره و راه حلی برای حل مشکل ناترازی بانک‌ها پیدا کنند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، موضوع ناترازی برخی بانک‌های کشور در سال‌های اخیر به یکی از چالش‌های اساسی و مهم سیاست گذاران پولی و ارزی کشور تبدیل شده است. در این راستا؛ دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی همواره در جلسات متعدد با مدیران شبکه بانکی کشور بر رفع ناترازی بانک‌های کشور، تاکید ویژه داشته است.

وی اخیراً نیز در یادداشتی اینستاگرامی بر اجرای سیاست‌های احتیاطی کلان برای جلوگیری از ناترازی سیستم بانکی و اثر آن بر متغیرهای پولی و تورم که در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد، تاکید کرد.

دکتر همتی همچنین در خصوص آثار منفی ناترازی بانک ها بر اقتصاد کشور، در جلسه دوره ای با مدیران عامل بانک ها و موسسات اعتباری کشور تاکید کرد: نرخ‌های بالا در بازار بین بانکی عمدتاً ناشی از ناترازی برخی بانک‌ها است. وی این موضوع را برای نظام بانکی مناسب ندانست.

نگاه کارشناسی رئیس کل بانک مرکزی به موضوع ناترازی بانک‌ها در حالی است که حدود یک ماه قبل نیز  شورای پول و اعتبار در جلسه ای به ریاست دکتر همتی پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اعمال سیاست احتیاطی کنترل رشد ترازنامه شبکه بانکی را به شرح زیر تصویب کرد:

الف: بانک مرکزی به منظور اعمال مدیریت و نظارت بر ترازنامه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی، سیاست کنترل مقداری ترازنامه را با اولویت سایر دارایی‌ها و دارایی‌های خارجی در کنار سایر سیاست‌های نظارتی مدنظر قرار ‌دهد.

ب: سیاست کنترل مقداری ترازنامه شامل اعمال محدودیت در وجه نقد، سپرده‌ها نزد بانک مرکزی، اوراق بدهی دولتی، تعهدات مشتریان بابت گواهی اعتبار مولد و اعتبارات پیشران زنجیره تولید نمی‌شود.

ج: بانک مرکزی می‌تواند رشد ترازنامه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی را بر حسب وضعیت مالی و نوع مأموریت آن‌ها تعدیل کند، به گونه‌ای که برای بانک‌های با وضعیت مالی نامناسب محدودیت بیشتری و برای بانک‌های با وضعیت مالی مناسب‌تر، محدودیت کمتری اعمال کند.

اهمیت و تأثیر معنادار رفع ناترازی بانک‌های کشور موضوعی است که علاوه بر عالی‌ترین مقام بانکی کشور، توجه بسیاری از کارشناسان اقتصادی و بانکی را نیز به خود جلب کرده است.

در این باره، کامران ندری استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق اظهار داشت: بحث ناترازی بانک‌ها بسیار مهم است و این چالش تنها برای امروز نظام بانکی نیست. این ناترازی در شبکه بانکی ما یک بحث و چالش مزمن است. بانک مرکزی بایستی بر روی بانک‌های ناسالم دقت و توجه ویژه ای داشته باشد تا به بیراهه نروند و ناترازی آن‌ها رفع شود.

این کارشناس اقتصادی به اشاره به هدف گذاری بانک مرکزی برای مقابله با ناترازی بانک‌های کشور اظهار داشت: هر وقت به موضوع ناترازی بانک‌ها بپردازند خوب و اثرگذار است. وی افزود: باید هرچه سریع‌تر مسئولان بانکی و اقتصادی بتوانند چاره و راه حلی برای مشکل ناترازی بانک‌ها پیدا کنند؛ شکی نیست که به اقتصاد کشور کمک شایانی خواهد شد.

ندری در ادامه با اشاره آثار مثبت مقابله با ناتر ازی بانک‌ها بر نظام بانکی و اقتصادی کشور اظهار داشت: منتهی این موضوع همانند اصلاح نظام مالیاتی، در این سال‌ها با کُندی پیش رفته و کار بسیار سخت و دشواری است. فقط می‌توانم برای مسئولان بانک مرکزی در این مسیر سخت و دشوار، آرزوی موفقیت داشته باشم تا بتوانند به اهداف مورد نظر دست یابند تا در نهایت شاهد آثار مثبت آن باشیم. اما دشواری این مسیر باعث نمی‌شود که از آن چشم پوشی شود، زیرا مطرح شدن رفع ناترازی بانک‌ها، حرف درست و کارشناسی شده ای است و باید این ناترازی ها رفع شود، منتهی به این سادگی‌ها نیست و کار سختی است.

کد خبر: ۵۷٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha