۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
چرا عراق روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید نمی‌کند؟
بازار گزارش می دهد؛

چرا عراق روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید نمی‌کند؟

اگرچه عراق می‌تواند به راحتی حداقل ۹ میلیون بشکه در روز تولید کند - حتی ۱۲ میلیون بشکه در روز - اما اگر محدودیت‌های سرمایه گذاری و زیرساخت‌ها که ناشی از فساد بومی در سراسر کشور بود، وجود نداشت، توانایی عراق برای دستیابی به ۷ میلیون بشکه در روز آن‌هم در شرایط فعلی دور از انتظار به نظر نمی‌رسید.

بازار؛ گروه بورس جهان: پایگاه تخصصی اویل پرایس در گزارشی نگاهی به وضعیت تولید نفت عراق انداخت و نوشت: علیرغم منابع عظیم نفتی، آمادگی عملی عراق برای رسیدن به تولید 7 میلیون بشکه نفت در روز (تا سال ۲۰۲۵) هفته گذشته دوباره زیر سؤال رفت. با اظهارات توسعه دهندگان دو حوزه اصلی آن - شرکت بریتیش پترولیوم BP در رومیله، و اکتشاف نفت ژاپن (Japex) در غراف - دستیابی به خروجی‌های بالاتر از حد پیشرفت آنطور که به نظر می‌رسد ساده نیست.

وضعیت کنونی تولید نفت عراق
اگرچه عراق می‌تواند به راحتی حداقل ۹ میلیون بشکه در روز تولید کند - حتی ۱۲ میلیون بشکه در روز - اما اگر محدودیت‌های سرمایه گذاری و زیرساخت‌ها که ناشی از فساد بومی در سراسر کشور بود، وجود نداشت، توانایی عراق برای دستیابی به ۷ میلیون بشکه در روز آن‌هم در شرایط فعلی دور از انتظار به نظر نمی‌رسید.

 رومیله - که در فاصله ۳۰ کیلومتری از شمال مرز جنوبی عراق با کویت قرار دارد، همراه با کرکوک حدود ۸۰ درصد تولید انباشته نفت عراق تا به امروز را داشته است.

 شرکت بریتیش پترولیوم BP در حال حاضر در حال مذاکره با وزارت نفت عراق بر سر برنامه‌های افزایش تولید تا ۲/۱ میلیون بشکه در روز نسبت به ۱/۴ میلیون بشکه در روز است.

اگرچه عراق می‌تواند به راحتی حداقل ۹ میلیون بشکه در روز تولید کند - حتی ۱۲ میلیون بشکه در روز - اما اگر محدودیت‌های سرمایه گذاری و زیرساخت‌ها که ناشی از فساد بومی در سراسر کشور بود، وجود نداشت، توانایی عراق برای دستیابی به ۷ میلیون بشکه در روز آن‌هم در شرایط فعلی دور از انتظار به نظر نمی‌رسید

با حدود ۱۷ میلیارد بشکه ذخیره قطعی، تولید فعلی ۱/۴ میلیون بشکه در روز در هیچ‌جا به سطح تولید مطلوب خود نزدیک نیست، و رومیله نمونه‌ای بارز از منطقه‌هایی است که حتی یک سرمایه‌گذاری نسبتاً اندک نیز می‌تواند افزایش چشمگیری در تولید نفت خام ایجاد کند.

برنامه اصلی شرکت بریتیش پترولیوم BP این بود که سالانه صدهزار بشکه نفت را تا رسیدن به تولید روزانه ۲/۳ _۲/۴ میلیون بشکه نفت تا تاریخ مشخص شده در سال ۲۰۲۰ اضافه کند، رقمی که از نظر توسعه نفت کاملاً در یک زمان نسبتاً کوتاه قابل دستیابی است.

سرمایه‌گذاری بریتیش پترولیوم
ریچارد برنز، تحلیلگر انرژی در لندن، به اویل پرایس گفت: "دلیل اصلی این که برنامه‌ها طبق برنامه‌ریزی اولیه پیش نرفته است این بود که رومیله یکی از مکان‌هایی بوده است که دولت هنگام نیاز کاهش تولید کل کشور به آن توجه کرده است."

وی افزود: "این برنامه‌ها با معامله اوپک / نوپک و قبل از آن با مشکلات در پرداخت IOC های تحت ساختار پرداخت قرارداد خدمات فنی اتفاق افتاده است." وی تأکید کرد: "در نتیجه، شرکت بریتیش پترولیوم BP تمایلی به سرمایه گذاری اضافی مورد نیاز برای تأمین افزایش خروجی تولید ندارد، زیرا این شرکت نمی داند آیا اجازه پمپاژ نفت در این سطوح به طور مداوم وجود دارد یا خیر؟"

علاوه بر این محدودیت ها، الیاسری از شرکت بریتیش پترولیوم BP تأکید کرد که سایر فعالیت های مرتبط با این برنامه باید به تعویق بیفتد، به ویژه پروژه پیش بینی تزریق آب که قرار بود بخشی از پروژه تأمین آب دریا مشترک (CSSP) باشد، که شامل برداشتن آب دریا از خلیج فارس و انتقال آن به تأسیسات تولید روغن برای افزایش فشار در مخازن اصلی نفت است.

برای جاه طلبی‌های عراق، رسیدن به میزان تولید قبلی خود ۲/۶ میلیون بشکه در روز در پایان سال جاری و ۹ میلیون بشکه در روز در پایان سال ۲۰۳۳، برای دستیابی به هدف تولید ۷ میلیون بشکه نفت در روز تا سال ۲۰۲۵ کاملاً حیاتی است. همچنین این موضوع به این اشاره دارد که چرا عراق مدت زیادی به شرکتهای مختلف بین المللی نفت (IOC) بدهکار بود.اکتشاف نفت ژاپن در مورد غراف، هفته گذشته اظهار داشت که با میزان تولید نسبتاً متوسط در حدود ۲۳۰۰۰۰ بشکه در روز، این برنامه دیرتر از موعد اصلی پایان سال ۲۰۲۰ به انجام خواهد رسید.

برای جاه طلبی‌های عراق، رسیدن به میزان تولید قبلی خود ۲/۶ میلیون بشکه در روز در پایان سال جاری و ۹ میلیون بشکه در روز در پایان سال ۲۰۳۳، برای دستیابی به هدف تولید ۷ میلیون بشکه نفت در روز تا سال ۲۰۲۵ کاملاً حیاتی است

بخشی از این امر نیز به دلیل کاهش تولید اوپک توسط عراق بود، بر اساس داده های صنعت، عراق در ماه اکتبر ۷۹/۳ میلیون بشکه در روز تولید کرد، که این میزان در توافق نامه زیر میزان ۸۰/۳ میلیون بشکه در روز بود. البته این رقم، آنچنان که باید پایین نبود.

توسعه میادین نفتی عراق
همانطور که گفته شد عراق در اوایل سال جاری با تولید بیش از حد آن ‌را جبران کرده است. یکی از دو میدان بزرگ نفتی در استان تیغار در جنوب عراق (ناصریه) است، حقه‌های معمول (فساد بومی، درگیری های فرقه ای، عدم حاکمیت واقعی) که سالها مانع توسعه صنعت نفت عراق شده است، مانع از پیشرفت غراف نشده است.

فاز اول ساخت سریع امکانات اولیه برای تولید، از جمله تاسیسات گاززدایی با دو قطار ۵۰۰۰۰ بشکه در روز، هشت مخزن ذخیره سازی، لوله کشی، مشعل های جوی و سایر زیرساخت های جانبی بود. در مدت بیش از دو سال، میزان تولید از میدان نفتی به ۶۰۰۰۰ بشکه در روز رسید.

در این مرحله، به منظور تسریع در افزایش تولید، شرکای توسعه - که حداقل ۸ میلیارد دلار بودجه را برای رسیدن این هدف به هدف تولید ۲۳۰۰۰۰ بشکه در روز اختصاص داده بودند - برای شرکت های مهندسی و پیمانکاران فراخوان مناقصه ارسال کردند تا به‌منظور تخمین قرارداد مهندسی، خرید و ساخت سیستم حمل و نقل نفت سبک غراف ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا را پیشنهاد بدهند. این کار اجازه داد که حدود ۳۰۰۰۰۰ بشکه در روز خروجی از دو میدان غراف و بدرا انجام شود. فاز یک پروژه - تحت صلاحیت پتروناس و اتشاف نفت ژاپن - شامل ساخت یک خط لوله 92 کیلومتری بود که نفت را از تأسیسات فرآوری مرکزی میدان بدرا (با مدیریت گازپروم نفت روسیه) و غرافه-بدرا در منطقه (GBTA) به یک انبار ذخیره در ناصریه انتقال می‌داد، که پس از آن به پایانه صادرات ال‌فاو در بصره ارسال می شد.

روس ها بخش مربوط خود را در مارس ۲۰۱۴ به پایان رساندند و خط لوله فاز دوم را تولید کردند - تأمین از مخزن یاماما در میدان غرافه در اواخر سال ۲۰۱۶ / آغاز سال ۲۰۱۷ به جریان افتاد.

در این زمان، غرافه در حدود ۱۵۰۰۰۰ بشکه در روز تولید داشت، و شاهد افزایش تولید از ۶۰۰۰۰ بشکه در روز در پایان سال ۲۰۱۳ به ۱۰۰۰۰۰ بشکه در روز در سال ۲۰۱۴ بود. پس از آن، به دلیل تأخیر در کارهای حفاری، تولید در غرافه افزایش و سپس کاهش یافت.

 بریتیش پترولیوم تمایلی به سرمایه گذاری اضافی مورد نیاز برای تأمین افزایش خروجی تولید ندارد، زیرا این شرکت نمی داند آیا اجازه پمپاژ نفت در این سطوح به طور مداوم وجود دارد یا خیر؟

این گزارش در پایان آورده است: اگرچه عراق می‌تواند به راحتی حداقل ۹ میلیون بشکه در روز تولید کند - حتی ۱۲ میلیون بشکه در روز - اما اگر محدودیت‌های سرمایه گذاری و زیرساخت‌ها که ناشی از فساد بومی در سراسر کشور بود، وجود نداشت، توانایی عراق برای دستیابی به ۷ میلیون بشکه در روز آن‌هم در شرایط فعلی دور از انتظار به نظر نمی‌رسید.

کد خبر: ۵۷٬۶۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha