۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
اقتصاد جهانی به زودی به استقبال بازار گاوی بورس خواهد رفت
پایگاه تخصصی آمریکایی:

اقتصاد جهانی به زودی به استقبال بازار گاوی بورس خواهد رفت

در حالی که بهبودی نهایی اوضاع اقتصاد جهانی نوید بازگشت تقاضای کالا را می‌دهد، اما بازگشت بسیار بزرگتری هم می‌تواند در راه باشد. طبق گزارش جدید، یک ابرچرخه کالایی جدید می‌تواند در راه باشد.

بازار؛ گروه بورس: پایگاه تخصصی سیکیور انرژی آمریکا در گزارشی نوشت: قیمت نفت میان فاجعه کوتاه مدت شیوع سریع کووید ۱۹ از یک سو و اخبار خوش بینانه در مورد در دسترس بودن چندین واکسن بسیار مؤثر از سوی دیگر گیر افتاده است. روزهای آینده روشن‌تر به نظر می‌رسد، اما نه بلافاصله.

بازار گاوی (بازار صعودی)
در حالی که بهبودی نهایی اوضاع اقتصاد جهانی نوید بازگشت تقاضای کالا را می‌دهد، اما بازگشت بسیار بزرگتری هم می‌تواند در راه باشد. طبق گزارش جدید، یک ابرچرخه کالایی جدید می‌تواند در راه باشد. این پایگاه آمریکایی می‌نویسد: هیچ کمبودی در مورد تجزیه و تحلیل و پیش بینی تخصصی‌ای که خواستار بالا رفتن تقاضای نفت است، و "مقدار کمتر برای مدت طولانی" و یا حتی " مقدار کم برای همیشه" در چشم‌انداز قیمتی نفت وجود ندارد.

در واقع، حتی تعداد بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی شاهد بالارفتن میزان تقاضا هستند یا به زودی به این میزان می‌رسند. در حالی که روزهای پرتحرک رشد سریع میزان تقاضا، کم و بیش از رده خارج شده، قیمت‌ها وارد دوره طولانی رکود شده‌اند، روندی که فقط با شیوع بیماری همه گیر به وجود می‌آید.

نه تنها واکسن امکان بازگشت تقاضا را فراهم می‌کند، بلکه مجموعه‌ای از عوامل در جهت ایجاد "بازار صعودی (ساختار گاوی) برای کالاها در مدت بسیار طولانی‌تر" را نیز نمایش می‌دهد

بازیابی تقاضا ممکن است سالها طول بکشد و تا آن زمان، وسایل نقلیه الکتریکی سهم فزاینده‌ای از بازار را به خود اختصاص می‌دهند.

با این حال، گلدمن ساکس در گزارش جدید خود می‌گوید که نه تنها واکسن امکان بازگشت تقاضا را فراهم می‌کند، بلکه مجموعه‌ای از عوامل در جهت ایجاد "بازار صعودی (ساختار گاوی) برای کالاها در مدت بسیار طولانی‌تر" را نیز نمایش می‌دهد. بانک سرمایه گذاری سه عامل عمده را برجسته کرد. عامل اول، " سرمایه گذاری کم در اقتصاد کهنه به دلیل یک دهه بازده ضعیف" بذر کمبود عرضه را در اقتصاد می‌کارد. سقوط قیمت‌ها بعد از همه گیری، کاهش سرمایه گذاری را تشدید کرده و تغییر جهت روند سرمایه گذاری شاخص ESG، باعث دور شدن سرمایه از این "اقتصاد کهنه" شده است. در نتیجه، گلدمن "پایان رشد غیر اوپک" را در سال ۲۰۲۱ پیش بینی می‌کند.

فرسایش قیمت دلار در ۲۰۲۱؟
با توجه به کاهش هزینه های عرضه جدید، این بانک استدلال می‌کند که "ظرفیت تولید ناکافی" برای تأمین "تقاضای واکسن V شکل" وجود دارد.

عامل دوم محرک مالی مربوط به همه گیری است. دولت‌ها با درنظر نگرفتن بلایای اقتصادی، هزینه های خود را با هدف توزیع مجدد، اهداف زیست محیطی و استفاده همه منظوره در زنجیره های تأمین افزایش داده‌اند.

محرکهای سنگین مالی و سیاستهای انبساطی پولی می‌توانند موقعیت دلار را در سال ۲۰۲۱ تا حدودی فرسایش دهند

تحلیلگران گلدمن نوشتند در بحبوحه توافق سبز اروپا، برنامه ۵ ساله جدید چین و پتانسیل تحرکات بیشتر در ایالات متحده هنوز می‌توان با افزایش روند چرخه رشد ناخواسته تقاضا را ایجاد کرد".

عامل سوم مربوط به دلار آمریکا است. با شروع همه گیری، بازارهای مالی به سمت ایمنی حرکت کردند و دلار تقویت شد.

گلدمن گفت، اما محرکهای سنگین مالی و سیاستهای انبساطی پولی می‌توانند موقعیت دلار را در سال ۲۰۲۱ تا حدودی فرسایش دهند، "باید یک بازخورد مثبت مانند آنچه در دهه ۱۹۷۰ و ۲۰۰۰ زمانی که نفت و طلا به بالاترین سطح تاریخی رسیدند، ایجاد کرد. "

رونق کالا
تحلیلگران بانک گفتند که همه این‌ها با یک "بازار ساختاری گاوی مشابه دهه اول ۲۰۰۰" جور درمی‌آید.

در دهه اول ۲۰۰۰، یک ابرچرخه طولانی کالا وجود داشت که ناشی از دلار ضعیف، نرخ بهره پایین و رشد سریع بازارهای در حال ظهور، از جمله کشورهای بریک (برزیل، روسیه، هند و چین) بود.

کشورهای در حال توسعه (به ویژه چین) به جای اینکه فقط کالاها را به‌دست بیاورند و محصولات مصرفی را صادر کنند، در رونق مصرف کننده نیز شرکت خواهند کرد

گلدمن ساکس می‌گوید سال ۲۰۲۰ می‌تواند شاهد تکرار توسعه آن دهه باشد، که در سال ۲۰۰۸ به طرز چشمگیری به پایان رسید.

این بار چند تفاوت وجود دارد که حتی بیشتر در جهت بازار گاوی کار می‌کند. به عنوان مثال، کشورهای در حال توسعه (به ویژه چین) به جای اینکه فقط کالاها را به‌دست بیاورند و محصولات مصرفی را صادر کنند، در رونق مصرف کننده نیز شرکت خواهند کرد.

به گفته تحلیلگران گلدمن، تفاوت دیگر این است که خطر تورم بسیار بیشتر است.  در مواجهه با همه گیری، یک بحران اجتماعی و اقتصادی حاد در ایالات متحده وجود دارد، که منجر به یک دوره کاهش فوق العاده پول و همچنین کاهش محرک بزرگ مالی خواهد شد. و برخلاف پیامدهای بحران ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، واکنش های سیاسی نسبت به بیماری همه گیری کرونا با هدف نیازهای اجتماعی انجام می‌شود یا باید باشد، نه تمرکز کردن بر سیستم مالی. این به معنای ریاضت کمتر و هزینه بیشتر است که باید تقاضای کالا را پیش ببرد.

قیمت های نفت برنت تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۶۵ دلار بازمی‌گردد، که به شدت بالاتر از اکثر نظر پیش بینی کنندگان و نزدیک به ۲۰ دلار بالاتر از بازارهای آتی است

در برابر این زمینه، همه کالاهای این طیف می‌توانند فشار حداکثری را ببینند. تحلیلگران گلدمن نوشتند: "بهبود تقاضا به شکل V تقریباً قطعاً با عرضه فشرده در تمام بازارها روبرو خواهد شد. "

 هر کالا علی رغم قفل شدن، امروز دچار کمبود است، از جمله نفت.

افزایش قیمت نفت در سال آینده
بانک سرمایه گذاری می‌بیند که قیمت های نفت برنت تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۶۵ دلار بازمی‌گردد، که به شدت بالاتر از اکثر نظر پیش بینی کنندگان و نزدیک به ۲۰ دلار بالاتر از بازارهای آتی است که در حال حاضر قیمت‌ها به در آن زمان فکر می‌کنند.

با این حال، به هیچ وجه این پیش بینی‌ها اجتناب ناپذیر نیستند. برای اولین بار، بیماری اقتصادی باقی مانده از همه گیری یک شبه از بین نخواهد رفت.

علی الخصوص بازار نفت، حتی اگر بازار از نظر فنی در کسری عرضه / تقاضا باشد، یک پیش بینی تاریخی وجود دارد که سالها طول می‌کشد تا عملی شود.

تقاضای نفت به سطح قبل از همه گیری نیستند. تغییر به سمت انرژی های تجدیدپذیر، فشار حداکثری را بر روی نفت و گاز را ایجاد می‌کند، حتی ممکن است فشار بیشتری روی فلزات خاصی ایجاد کند

علاوه بر این، اوپک همچنان ۷/۷ میلیون بشکه در روز (مگابیت در روز) را از بازار نگه می‌دارد و ممکن است سالها طول بکشد تا محدودیت عرضه را به طور کامل کاهش دهند. هیچ کمبود نفت در گردشی حتی برای برخی در سالهای آینده وجود ندارد. اما فراتر از آن، بسیاری دیگر از تحلیلگران شاهد بازگشت تقاضای نفت به سطح قبل از همه گیری نیستند. تغییر به سمت انرژی های تجدیدپذیر، فشار حداکثری را بر روی نفت و گاز را ایجاد می‌کند، حتی ممکن است فشار بیشتری روی فلزات خاصی ایجاد کند.

در پایان این گزارش آمده است: روزهای خوب خواهد رسید. حداقل، با وجود واکسن‌هایی که در راه است، این امید وجود دارد که اقتصاد جهانی به زودی از خواب بیدار شود.

کد خبر: ۵۷٬۶۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha