۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
گزارش اکونومیست از شهرهایی با بالاترین هزینه ها؛ گران‌ مثل تهران
بالاترین سرعت گرانی در اختیار پایتخت ایران

گزارش اکونومیست از شهرهایی با بالاترین هزینه ها؛ گران‌ مثل تهران

اکونومیست هر ساله شاخصی با عنوان شاخص هزینه های زندگی معرفی می کند و شهرهای مختلف دنیا را برای مبنای این شاخص رده بندی می کند. در سال جاری هنگ کنگ گران ترین شهر دنیا برای زندگی بود و تهران رکورد بالاترین رشد شاخص هزینه زندگی طی یک سال را به خود اختصاص داد.

بازار؛ گروه بین الملل: در دوره همه گیری کرونا هزینه زندگی اغلب مردم در دنیا افزایش یافته است. رشد هزینه های زندگی در شرایطی که شمار زیادی از مردم شغل خود را از دست داده اند و بسیاری نگران از دست دادن شغلشان هستند، مشکلات زیادی را برای کشورها ایجاد کرد.

شاخص هزینه های زندگی در جهان شاخصی است که واحد مطالعاتی اکونومیست بر مبنای اطلاعات موجود در مورد ۱۳۸ کالا و خدمت در ۱۳۰ شهر مختلف دنیا محاسبه کرده است. این شاخص بر مبنای اطلاعات مربوط به قیمت کالاها از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا انتهای سپتامبر سال جاری محاسبه شد و نشان از رشد ۰.۳ درصدی شاخص داشت.

این سی امین سالی است که مرکز مطالعاتی اکونومیست شاخص هزینه زندگی را در شهرهای مختلف محاسبه کرد و اقدام به ارایه رده بندی شهرهای مختلف دنیا در این زمینه کرد. مرکز مطالعات اکونومیست این شاخص را دو بار در سال محاسبه می کند و بالغ بر ۵۰ هزار گزارش از هر شهر در مورد قیمت انواع مختلف کالاهای ضروری و لوکس را دریافت می کند که برایند آنها را در تعیین شاخص لحاظ می کند.

تهران هم یکی از شهرهایی است که در این مطالعه مورد بررسی قرار می گیرد و جالب این است که امسال ایران رکورد بالاترین نرخ افزایش هزینه زندگی طی یک سال را به خود اختصاص داده است. اکونومیست تاثیر تحریم های اقتصادی غرب، تحریم بانکی و تحریم نفتی را همراه با افزایش فشارهای اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا عامل اصلی این رشد هزینه های زندگی و افت شدید ارزش پول ملی می داند.

گران ترین شهرهای دنیا کدامند
طبق گزارش منتشر شده توسط مرکز مطالعات اکونومیست در سال جاری هنگ کنگ گران ترین شهر دنیا برای زندگی است . شاخص هزینه های زندگی در این شهر برابر با ۱۰۳ است که ۳ واحد بیش از شهر مرجع یعنی نیویورک است و جایگاه این شهر نسبت به سال قبل تغییری نکرده است. به این معنا که در سال قبل هم هنگ کنگ گران ترین شهر دنیا بود.

اما در جایگاه دوم و سوم شهرهای زوریخ و پاریس قرار دارند که شاخص هزینه های زندگی در هر دو برابر با ۱۰۳ است و هر دو نسبت به سال قبل چهار پله ارتقای جایگاه را تجربه کرده اند. شهر سنگاپور که در سال قبل دومین شهر گران دنیا بود در گزارش سال ۲۰۲۰ جایگاه چهارم را دارد و شاخص هزینه های زندگی در این شهر برابر با ۱۰۲ است.

این شهر یکی از شهرهای مهاجرپذیر در قاره آسیا و یک دلیل مهم برای کاهش شاخص هزینه های زندگی در این شهر را می توان خروج مهاجران و نیروی کار خارجی از این شهر دانست که باعث افت تقاضا و کاهش قیمتها شده است. شهر ژنو سوئیس و اوساکای ژاپن هم در این رده بندی به عنوان شهرهای گران دنیا معرفی شده است و شاخص هزینه های زندگی در ژنو معادل نیویورک یعنی برابر با ۱۰۰ است ولی در اوساکا برابر با ۱۰۱ است.

جایگاه ژنو در رده بندی شهرهای گران دنیا نسبت به سال ۲۰۱۹ سه پله ارتقا یافته است ولی اوساکا کاهش ۴ پله ای جایگاه خود را در این رده بندی تجربه کرده است. شاخص هزینه های زندگی در شهرهای کپنهاگ دانمارک و لس انجلس امریکا برابر با ۹۶ است به این معنا که هزینه زندگی در هر دو شهریکسان است.

تهران رکورددار بالاترین رشد شاخص هزینه زندگی در سال ۲۰۲۰
در این بخش با دو دسته از شهرها مواجه هستیم. اول شهرهایی که شاخص هزینه های زندگی در آنها طی یک سال اخیر بالاترین رشد را داشته است و دوم شهرهایی که شاهد کاهش هزینه های زندگی طی یک سال اخیر بودند. طبق مطالعات در سال ۲۰۲۰ شاخص هزینه های زندگی درشهر ریکیاویک پایتخت کشور ایسلند بیشترین کاهش را تجربه کرده است و باعث شد تا رتبه این شهر در فهرست شهرهای گران قیمت دنیا با ۲۷ پله کاهش به جایگاه ۵۶ برسد.

شاخص هزینه های زندگی در این شهر در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۷  واحد کمتر از سال قبل بود. شهرهای سایوپایولو و ریودوژانیروی کشور برزیل به ترتیب جایگاه دوم و سوم را در این فهرست دارند و آمارها نشان از افزایش نرخ فقر و بحران اقتصادی در این کشور دارد.

 از دیگر شهرهایی که بالاترین کاهش هزینه های زندگی را تجربه کرده اند می توان به بانکوک پایتخت کشور تایلند، مسکو پایتخت کشور روسیه، مکزیکوسیتی متعلق به کشور مکزیک، کیف پایتخت کشور اوکراین و استانبول یکی از شهرهای بزرگ  و مهم کشور ترکیه اشاره کرد.

از طرف دیگر شهرهایی هم هستند که هزینه زندگی در آنها با سرعت بالایی رشد کرده است که تهران در میان این شهرها جایگاه اول را دارد. در سال ۲۰۲۰ شاخص هزینه های زندگی در تهران برابر با ۶۲ بود و این شهر جایگاه ۷۹ را در میان شهرهای گران دنیا داشت. شاخص هزینه های زندگی در تهران نسبت به سال قبل ۱۰ واحد رشد کرد و جایگاه تهران در میان شهرهای گران ۲۷ پله ارتقا یافت.

شهر پرت استرالیا که یکی از شهرهای ایالت غربی این کشور است در این رده بندی جایگاه دوم را دارد ولی تغییر شاخص هزینه های زندگی در این شهر طی یک سال اخیر برابر با ۳ واحد و تغییر رتبه این شهر برابر با ۱۲ واحد بوده است.

کد خبر: ۵۷٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha