۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
دنبال اعداد بزرگ نباشید| شاخص یک میلیون و ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار، بهترین بازه برای بورس
تحلیلگر بنیادی و تکنیکال بازار سرمایه مطرح کرد

دنبال اعداد بزرگ نباشید| شاخص یک میلیون و ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار، بهترین بازه برای بورس

«به تصور بنده شاخص در بهترین حالت در همین محدوده یک میلیون و چهارصد تا یک میلیون و ششصد می تواند رنج شود و در همین محدوده نوسان داشته باشد.» این بخشی از تحلیل سیدهادی میرعلمی کارشناس مسائل اقتصادی و بازار سرمایه است.

حمیدرضا پیرهادی؛ گروه بورس: شاخص کل بورس سه شنبه ۱۰ آذرماه با افزایش هفت هزار واحدی به عدد یک میلیون و ۴۷۳ هزار واحد برسد، در ادامه برای بررسی روند بازار سرمایه با کارشناس اقتصادی و تحلیلگر تکنیکال و بنیادی بازار سهام به گفتگو پرداختیم.

بازارهای مالی هوشمند هستند
سیدهادی میرعلمی، کارشناس مسائل اقتصادی و تحلیلگر بازار سهام به «بازار» می گوید: بازار مالی همیشه یک بازار هوشمند است و شیوه آن به این صورت است که آینده را می خرد. در اوایل سال با وجود شیوع ویروس کرونا و تصور سرمایه گذاران از اینکه کشور احتمالا با مشکلات کسری بودجه و ارز مواجه می شود، این فرضیه ایجاد شد که روند دلار صعودی خواهد بود و همین موضوع موجب شد تا سرمایه های خرد نیز به سمت بازار جذب شوند و ما به عدد ۲ میلیون واحد در شاخص بورس رسیدیم.

او یادآورد شد که شاخص ۲ میلیون در آن زمان چشم انداز دلار ۳۰ هزار تومانی بود و برای این نرخ ارز، عدد شاخص مناسب و درست بود. زمانی که به مرداد و شهریورماه با چشم انداز انتخابات آمریکا رسیدیم این فرضیه ایجاد می شد که شاید با توجه به نتیجه انتخابات، دلار در کانال قیمتی ۳۰ هزار تومان باقی نماند و یک روند نزولی برای دلار و انتظارات تورمی به بازار القا شد و شاخص قبل از اینکه دلار به سمت اهداف پایین تر برود شروع به آینده خریدن کرد و همین باعث ریزش شاخص شد.

شاخص در بهترین حالت در همین محدوده یک میلیون و چهارصد تا یک میلیون و ششصد می تواند یک حالت رنجی را درست کند و در همین محدوده نوسان داشته باشد. اهداف بالای یک میلیون وششصد را با وجود پارامترهای موجود اصلا مناسب نمی دانم

میرعلمی تاکید کرد: در آن مقطع با فرضیه روی کار آمدن بایدن حتی پیش بینی دلار روی محدوده ی ۲۰ هزار تومان بود و همین باعث شد تا فعالان بازار عدد شاخص را بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون واحد ببینند و زمانی که انتخابات امریکا به پایان رسید ابهام بزرگی مبنی براینکه با آمدن بایدن دلار روی چه نرخی قرار است ثابت شود، در بازار وجود داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: به مرور زمان فعالان بازار سرمایه دیدند که نرخ ارز در محدوده ۲۰ هزار تومان و پایین تر از این قیمت نرفت و این یک اشتباه محاسباتی بود که موجب شد شاخص بورس سقوط کند و بعد از روشن شدن این موضوع شاخص بخشی از سقوط خود را پس گرفت.

او بیان کرد: اکنون برای دلار در محدوده ۲۵ هزار تومان عدد شاخص تقریبی روی یک میلیون و پانصد هزار واحد و با در نظر گرفتن سایر پارامترهای تاثیر گذار روی بازار این عدد معقول و درستی است.

بازار مالی همیشه یک بازار هوشمند است و شیوه آن به این صورت است که آینده را می خرد، بازار می دانست که دلار صعودی خواهد شد و به همین علت شاخص کل به صورت شارپی صعود کرد

تحلیلگر بازار سرمایه افزود: برای اینکه بخواهیم بالاتر از عدد یک میلیون و پانصد هزار واحد برویم باید چشم اندازی از دلار بالای ۲۶ یا ۲۷ هزار تومان و سایر پارامترهای تاثیر گذار روی بازار مثل تورم انتظاری و نرخ بهره بانکی که البته ثابت است، به وجود بیاد.

میرعلمی گفت: به تصور بنده شاخص در بهترین حالت در همین محدوده یک میلیون و چهارصد تا یک میلیون و ششصد می تواند یک حالت رنجی را درست کند و در همین محدوده نوسان داشته باشد. اهداف بالای یک میلیون وششصد را با وجود پارامترهای موجود اصلا مناسب نمی دانم.

این کارشناس ادامه داد که حتی اگر بازار شاهد رشد بیشتری باشد این رشد تصنعی بوده و مجدد افت بیشتری خواهیم داشت. پس بهتر است که بازار به سمت رنج شدن برود که البته نشانه هایی از این موضوع را هم می توانیم در چند روز اخیر مشاهده کنیم.

وی اشاره می کند: در زمانی که شاخص به یک میلیون و دویست هزار واحد رسید، در مصاحبه ای که با خبرگزاری بازار داشتم هم اشاره کردم که پول هایی در بازار پارک شده بودند و منتظر بودند تا ببینند کف بازار در چه محدوده ای است و با دیدن پارامترها دیدند که کف بازار می تواند در همین محدوده باشد و با ایجاد این حس به تدریج پول های پارک شده وارد بازار شدند و این موضوع از ارزش معاملات کاملا مشخص بود. چرا که مدت ها بود ارزش معاملات در بازار بالاتر از ۱۲ هزار میلیارد نداشتیم. اما مجدد ارزش معاملات به سمت ۱۵ هزار و ۱۸ هزار میلیارد تومان هم رفت.

نرخ بهره بانکی یکی دیگر از موضوعات تاثیر گذار بر بازار سرمایه است و البته فکر نمی کنم فعلا تغییری در آن داشته باشیم. به همین جهت محرک اصلی بازار سرمایه نرخ دلار و تورم انتظاری است

میرعلمی تاکید کرد که حتی چندین روز ارزش معاملات بالای ۲۰ هزار میلیاردی داشتیم و این موضوع نشان میداد که خریداران جدید وارد بازار شده بودند. همین عامل به ما این اطمینان را داد که بتوانیم به بسته شدن کف شاخص امیدوار باشیم.

او می گوید که این ارزش معاملات و دست به دست شدن سهام ها اتفاق خیلی مهم و خوبی بود و این نوید را به ما می دهد که بازار بتواند حرکات معقول تر و بر پایه تحلیل داشته باشد و از هیجانات و اتفاقاتی که به ضرر و تنش منجر می شود جلوگیری کند.

باید منتظر کف سازی دلار بود
تحلیلگر بنیادی و تکنیکال بازار سرمایه تصریح کرد: این صحبت ها با توجه به پارامترهایی که هم اکنون موجود است بیان می شود. البته ما امیدواریم که نرخ ارز پایین بیاید که برای تمام کشور موضوع خوبی است. اما اگر نرخ دلار کف های جدیدتری را رقم بزند و به محدوده های پایین تر برود، این موضوع می تواند با آزادسازی دلارهای بلوکه شده ما در سایر کشورها به وقوع بپوندد و باعث تغییر پارامترهای ما در بازار شود.

میرعلمی درانتها یادآور شد که نرخ بهره بانکی یکی دیگر از موضوعات تاثیر گذار بر بازار سرمایه است و البته فکر نمی کنم فعلا تغییری در آن داشته باشیم. به همین جهت محرک اصلی بازار سرمایه نرخ دلار و تورم انتظاری است و فعلا نه چشم انداز بالاتری برای آن پیش بینی می کنم و نه عدد پایین تر را متصور می شوم. همین محدوده با توجه به شرایط موجود مناسب است.

کد خبر: ۵۷٬۵۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha