۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱
بهبود استاندارد سوختی، تولید گاز سوز را زیاد کرد| اجازه تبدیل به گازسوز به شکل کارگاهی داده نشود
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بازار:

بهبود استاندارد سوختی، تولید گاز سوز را زیاد کرد| اجازه تبدیل به گازسوز به شکل کارگاهی داده نشود

کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، گفت: تمام استانداردهای خودروها بر اساس معیار اروپا کپی و در صنعت خودرو استفاده می‌شود. باتوجه به اینکه در اروپا توجه خاصی به این سوخت ندارند، در کشور نیز به جایگاه سی ان جی، بهای جدی داده نشده است.

 بازار؛ گروه خودرو: از ابتدای سال جاری تاکنون تولید خودروهای گازسوز در خودروسازان داخلی صفر بوده است. باتوجه به بحث آلایندگی‌ هوا در روزهای سرد سال، اهمیت توسعه این خودروها باید بیش از گذشته در دستور کار باشد. در زمان بررسی عدم تولید خودروهای گازسوز به پاشنه آشیل صنعت یعنی استاندارد خواهید رسید. از ابتدای سال جاری با هدف کاهش آلایندگی محصولات داخلی قوانین سختگیرانه کپی شده از منابع اروپایی برای صنعت خودرو صادق شد. بنابراین خودروسازان به دلیل رعایت نکردن این مساله توانایی پاس کردن استانداردهای روز را نداشتند. اما به تازگی استاندارد جدید وضع شده که برای بررسی این موضوع با امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو به گفت‌وگو پرداختیم:

* تولید خودروهای گازسوز در کارخانه صرفه اقتصادی دارد یا توسعه تبدیل خودروها به گاز سوز می‌تواند صرفه می‌تواند سود مناسبی برای صنعت داشته باشد؟
ابتدا باید اشاره داشت که از مسئولین و متولیان صنعت خودرو در تعجب هستم، چرا اجازه تبدیل خودروهای به روش کارگاهی را می‌دهند. سال‌ها تلاش کردیم مصوبه‌ای برای پیشگیری از تبدیل خودرو بنزینی به گازسوز به شکل کارگاهی نداشته باشیم. زیرا مسائل ایمنی و فنی بسیار پیچیده دارد و هر خطای در فرآیند نصب می‌تواند حادثه ایجاد کند. بنابراین مسئولین باید پاسخ دهند چرا در حال حاضر به شیوه کارگاهی به دنبال توسعه خودروهای گازسوز هستند. متاسفانه در مقاطعی از زمان تصمیم‌های توسط مسئولین گرفته می‌شود که در سال‌های بعد مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

* چرا موافق گازسوز کردن خودروها به شکل کارگاهی نیستید؟ این مساله چه تاثیری در ایمنی خودروها دارد؟
به طور کلی، تجهیز خودروها به سیستم سوخت‌رسانی سی ان جی با روش غیرکارخانه‌ای، درست نیست. زیرا سوخت سی ان جی در زمان ذخیره سازی در مخزن خودرو، فشار ۲۰۰ اتمسفری دارد. کوچک‌ترین خطای می‌تواند سبب ایجاد حادثه شود. اما سوخت ال پی جی، را می‌توان به روش غیرکارخانه‌ای نیز در خودروها استفاده کرد. زیرا فشار ذخیره سازی سوخت گاز ال پی جی در این سیستم کم است.

* آیا در دنیا کشوری به جز ایران پیشرانه برپایه سوخت گاز دارد؟ چرا استانداردهای خودروهای گازسوز پر چالش است؟
در دنیا کمتر کشوری خودرو با پیشرانه پایه گازسوز تولید کرده است. در حقیقت کشور ما پیشتاز در این عرصه بوده و هست. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید بگویم، تمام استانداردهای خودروها را براساس معیار اروپا کپی و در صنعت خودرو استفاده می‌شود. این درحالی است که اروپا گاز طبیعی ندارد. مزیت اصلی و اقتصادی کشور ما از دید کلان، داشتن گاز طبیعی است. از سوی استفاده از این سوخت، مزایایی زیست محیطی دارد. در زمان اجرایی شدن استاندارد یورو ۵، آن را از نسخه اروپایی با نواقص فراوان کپی کردند. این در حالی است که همین استاندارد در اروپا به شکل سبد سوختی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سبد سوختی یعنی خودروساز می‌تواند محصولاتی مطابق استاندارد و محصولاتی به غیر از استاندارد تعیین شده داشته باشد. متاسفانه درک اشتباه از این موضوع سبب شد که ارتقا استاندارد به درستی انجام نشود. هرچند که به زودی مصوب استاندارد آلایندگی جدید برای خودروها با معیار سبد سوختی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

* چرا میگویند سوخت سی ان جی نسبت به سایر سوخت‌ها پاک‌تر است؟ این سوخت چه جایگاهی در اروپا دارد؟
نکته مهمی که در استاندارد یورو۵ به آن دقت نشده، سوخت سی ان جی است. زیرا در اروپا توجه خاصی به این سوخت ندارند و براساس منابع کپی شده در کشور نیز به جایگاه سی ان جی بها جدی داده نشده است. بنابراین مقدار سطح دی اکسید کربنی که استاندارد یورو۵ به آن اشاره دارد، به تمام خودروها تعمیم شده است. برای کاهش انتشار دی اکسید کرن در سی ان جی باید هزینه اضافی توسط خودروسازان پرداخت می‌شد، این درحالی است که گاز به طور ویژه‌ای کربن کمتری دارد. این سوخت نسبت به سایر سوخت‌ها برای کشور ارزش آفرین است. خودروسازان برای رسیدن محصولات گاز سوز به سطح استاندارد تعیین شده نیازمند هزینه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی برای تهیه کاتالیست‌ها بودند. بنابراین به دلیل عدم رعایت این استاندارد، تولید محصولات گازسوز متوقف شد.

* در استاندارد جدید، تولید خودروهای گازسوز به چه شکل خواهد بود؟ این مساله چه میزان می‌تواند در کاهش آلایندگی موثر باشد؟
در استاندارد جدید آلایندگی، تولید خودروهای گاز سوز براساس تکنولوژی و قیمت معقول ادامه خواهد یافت. اگر زیرساخت و شکبه سوختی گسترده فعلی را نداشتیم، من نیز مخالف استفاده از سوخت گاز برای خودروها بودم و پیشنهاد استفاده در نیروگاه‌ها را می‌دادم. باتوجه به زیرساخت تشکیل شده و بهبود در استانداردها سبد آلایندگی کاهش خواهد یافت. سی ان جی پارامترهای آلاینده مانند ناکس، هیدروکربن‌های نسوخته و ترکیبات آروماتیک را ندارد. اگر قیمت بنزین به روز یا واقعی شود، مشتری برای خودروهای گازسوز وجود دارد. علیرغم تمام مشوق‌های که برای تبدیل خودروها به شکل کارگاهی ارائه شد، مشتری بسیار کمی برای آن‌ها وجود دارد. برای مشتری در بازار آلایندگی مهم نیست، بلکه قیمت حامل انرژی برای آن مهم است. زمانی که قیمت سی ان جی از بنزین ارزان‌تر باشد، قطعا مشتری نیز در بازار وجود دارد. قیمت تکنولوژی براساس بهبود استاندارد کاهش خواهد یافت.

کد خبر: ۵۷٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha