۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
بی توجهی دولت به صنایع کوچک و متوسط| صنعت فقط، صنایع بزرگ نیست
بازار گزارش می دهد:

بی توجهی دولت به صنایع کوچک و متوسط| صنعت فقط، صنایع بزرگ نیست

نیاز است که دولت و مسئولان وزارت صمت، توجه بیشتری به صنایع کوچک و متوسط داشته باشند و برای تامین نقدینگی و تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی تصمیمات موثر و سازنده ای را اتخاذ کنند.

سجاد صفری؛ بازار: صنایع کوچک و متوسط، سهم بسزایی در تولید و صنعت کشور دارند ولی متاسفانه، این صنایع با مشکلات و موانع بسیاری روبرو هستند و این موضوع، بر عملکرد و راندمان آن ها تاثیرات منفی گذاشته است. مشکلات موجود در صنایع کوچک و متوسط، قابل مقایسه با صنایع بزرگ کشور نیست و دلیل آن هم می تواند این باشد که حمایت های دولت از این صنایع بیشتر است و این دسته از صنایع با مشکلاتی همچون عدم نقدینگی و تامین مواد اولیه که چالش پیش روی صنایع کوچک و متوسط است روبرو نیستند.

صنایع کوچک و متوسط برای ادامه حیات و تولید به نقدینگی و سرمایه در گردش نیاز دارند و عدم نقدینگی و سرمایه در گردش بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی به دلیل عدم بازار فروش داخلی و خارجی و همچنین دیگر مشکلاتی است که با آن روبرو هستند. وقتی که واحدهای تولیدی و صنعتی کشور با مشکلاتی همچون عدم نقدینگی، بدهی بانکی، بدهی مالیاتی و بیمه ای روبرو باشند و در مقابل بازار فروش مناسبی نداشته باشند در مدت کوتاهی، مشکلات موجود، بر تولید و فعالیت آن ها تاثیر می گذارد و صاحبان واحدهای تولیدی به ناچار، مجبور به تعدیل نیرو و یا تعطیلی واحد تولیدی می شوند.

در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی کشور حدود ۱۰ هزار واحد تولیدی و صنعتی راکد وجود دارد و محدودیت‌های بین‌المللی، هزینه‌ های بالای تولید و بازپرداخت تسهیلات از مشکلات پیش روی واحدهای صنعتی راکد است. توسعه بازار محصولات تولیدی، یکی از اقداماتی است که در حمایت و راه اندازی واحدهای صنعتی غیرفعال باید به آن توجه بشود؛ البته می توان گفت که وضعیت بازار داخلی واحدهای تولیدی و صنعتی، مناسب است اما در حوزه صادرات و کسب فروش در بازارهای بین المللی نتوانسته اند به موفقیت های قابل توجهی دست پیدا کنند و این موضوعی است که باید مورد توجه مسئولان سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بگیرد.

واحدهای تولیدی از خدمات کلینیک مشاوره ای استفاده کنند
سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: طبق گزارش هایی که از شهرک های صنعتی استان ها به سازمان صنایع کوچک، ارائه شده است؛ برخی از واحدهای تولیدی فعال در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان ها از چرخه تولید خارج شده اند و در مقابل، تعدادی واحد راکد به چرخه تولید بازگشته اند و این به دلیل ماهیتی است که برخی از صنایع دارند.

«اصغر مصاحب» اظهار داشت: برخی از صنایع کوچک و متوسط، تولید آن ها فصلی است و در یک فصل، کار خود را شروع می کنند و با پایان فصل، از مدار تولید خارج می شوند ولی برخی دیگر از صنایع که فصلی نیستند به دلیل نوسانات نرخ ارز در کشور و تامین مواد اولیه با مشکلاتی روبرو می شوند و همین موضوع باعث می شود که از مدار تولید خارج بشوند.

وی تصریح کرد: برخی دیگر از صنایع هستند که صرفه اقتصادی ندارند و محصول تولیدی آنها بازار فروش خود را از دست داده است و این دسته، از صنایع، بایستی قبل از اینکه واحد تولیدی آن ها به تعطیلی کشیده شود تحقیقات لازم را انجام بدهند و از خدمات کلینیک مشاوره ای سازمان صنایع کوچک استفاده کنند.

مصاحب گفت: واحدهای تولیدی که بازار فروش محصولات آن ها صرفه اقتصادی ندارد می توانند به کلینیک مشاوره مراجعه کنند تا درخصوص میزان سرمایه ای که برای تغییر کاربری واحد تولیدی نیاز دارند به آن ها مشاوره داده شود و همچنین برای مشاوره در زمینه عارضه یابی و پروژه بهبود از خدمات کلینیک استفاده کنند.

تامین مواد اولیه چالش پیش روی واحدهای تولیدی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران در گفتگو با خبرنگار بازار و در پاسخ به این پرسش که عمده، مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان تهران، مربوط به چه بخشی است؟ گفت: ناکافی بودن زیرساخت هایی همچون آب و برق برای واحدهای تولیدی و صنعتی، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، چون که تولیدکنندگان مجبور هستند مواد اولیه را بصورت نقد خریداری کنند و این، باعث شده، میزان نیاز به سرمایه در گردش، افزایش یابد و نیاز است میزان سرمایه گردش به اندازه کافی و به موقع در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

«صابر پرنیان» اظهار داشت: واحدهای تولیدی و صنعتی در زمینه تهیه مواد اولیه با مشکلاتی روبرو هستند و نیاز است درخصوص تامین مواد اولیه، نظارت ها بیشتر شود تا مواد اولیه، سریعتر در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد، در خصوص اعطای مجوزها به تولیدکنندگان، پروسه بروکراسی اداری طولانی است که نیاز است در این زمینه، تجدیدنظرهای صورت بگیرد؛ این چهار مورد عمده، مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان تهران است.

وی درخصوص تامین زیرساخت های واحدهای تولیدی و صنعتی، افزود: طبق ماده ۵۴ قانون دائمی احکام توسعه و ماده ۸۱ برنامه ششم توسعه، شرکت های زیرساختی موظف هستند که آب، برق و گاز را در درب واحد تولیدی و صنعتی به تولیدکنندگان تحویل بدهند ولی متاسفانه، شرکت های خدمات رسان در این خصوص به وظیفه خود عمل نمی کنند و حتی انشعابات آب، برق و گاز را در درب شهرک ها و نواحی صنعتی به مشترکان، تحویل نمی دهند؛ لذا شرکت شهرک های صنعتی استان تهران برای تامین آب، برق و گاز مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی با مشکلاتی روبرو است و نیاز است که تامین زیرساخت های واحدهای تولیدی و صنعتی جزو برنامه دولت قرار بگیرد تا مشکلات تولیدکنندگان در این زمینه، مرتفع شود.

نقش صنایع کوچک در اشتغالزایی
صنایع کوچک و متوسط حدود ۹۲ درصد صنایع کشور را شامل می شوند و حجم بالایی در اشتغالزایی و تولید کشور را در برمی گیرند. سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، شامل ۵۰۱ شهرک صنعتی، ۳۲۲ ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی است. در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی کشور، تعداد ۸۷ هزار و ۸۶۳ قرارداد منعقده شده است و از این تعداد ۴۶ هزار و ۴۱۳ واحد صنعتی و ۳ هزار و ۵۵ واحد کارگاهی به بهره برداری رسیده اند که واحدهای به بهره برداری رسیده، زمینه اشتغال مستقیم ۹۳۵ هزار و ۵۵۷ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

با توجه به این آمار، در می یابیم که صنایع کوچک و متوسط درصد بالایی در اشتغالزایی کشور را به خود اختصاص داده اند و این در حالی است که تعداد بالایی از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور، مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی یا راکد هستند و یا با ظرفیت های متفاوت و پایین، به کار مشغول هستند. در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی سراسر کشور تعداد ۹ هزار و ۸۷۳ واحد تولیدی و صنعتی راکد وجود دارد که برای احیای این واحدها سرمایه گذاری ۲۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی نیاز است و از ابتدای سالجاری تا اواسط آبان ماه تعداد ۸۱۹ واحد تولیدی راکد، فعالیت خود را از سر گرفته و به چرخه تولید بازگردانده شده اند که زمینه اشتغالزایی ۲۷ هزار نفر را فراهم کرده اند.

هر چند که در سالجاری، برای احیای واحدهای راکد و افزایش ظرفیت واحدهای نیمه فعال، توسط وزارت صمت تصمیماتی اتخاذ شده است ولی تحقق این اهداف، نیازمند پیگیری های مستمر و مدوام مسئولان مربوطه است.
بنابراین، نیاز است که دولت و مسئولان وزارت صمت، توجه بیشتری به صنایع کوچک و متوسط داشته باشند و برای تامین نقدینگی و تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی تصمیمات موثر و سازنده ای را اتخاذ کنند و بصورت مداوم فعالیت این واحدها را رصد کنند و درخصوص برطرف کردن مشکلات پیرامون آنها اقدامات لازم را انجام بدهند. دولت، نباید فقط به صنایع بزرگ توجه بیشتری داشته باشد و نسبت به صنایع کوچک و متوسط بی تفاوت باشد.

کد خبر: ۵۷٬۴۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha