۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
تولید نفت شیل آمریکا به شدت کاهش یافت

تولید نفت شیل آمریکا به شدت کاهش یافت

بلومبرگ در گزارشی با اشاره به پایان دوره رشد سرسام آور تولید نفت شیل آمریکا نوشت: گسترش همه گیری ویروس کرونا سبب کاهش تولید چشمگیر نفت شیل و ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان نفت در آمریکا شده است.

به گزارش بازار، انقباض صنعت نفت آمریکا در سال جاری به این معنی است که احتمالاً کارتل نفتی برای مدتی نگرانی زیادی در مورد از دست دادن سهم بازار نخواهد داشت.

وزرای نفت اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) در نشست مجازی سرنوشت ساز فردا ۳۰ نوامبر (۱۰ آذر) و یک دسامبر (۱۱ آذر) چندین چالش برای بررسی دارند، اما برای نخستین بار در سال‌های گذشته رونق نفت شیل (نفت شیل یک جایگزین برای نفت خام معمولی است که استخراج آن پرهزینه‌تر از نفت خام متعارف بوده و برداشت آن پیامدهای زیست‌محیطی مخرب بسیاری هم دارد) در اولویت این فهرست نخواهد بود.

به نظر می‌رسد همه گیری ویروس کرونا و بازار بورس سهام نیویورک توانسته سهامداران شیل را که مسبب تبدیل آمریکا به بزرگترین تولید کننده نفت جهان بودند را از سر راه بردارند. حال شرایط نشان می‌دهد سال‌ها رشد سرسام آور شیل به پایان رسیده است. اگر هم پیش از این تردیدی وجود داشته، اکنون کاملاً مشخص است که چه کسی در بازار جهانی نفت دست بالا را دارد.

ناظران و تحلیلگران صنعت نفت معتقد هستند که رشد تولید نفت آمریکا در سال آینده میلادی بدون تغییر باقی می‌ماند. «اسکات شفیلد» مدیر عامل شرکت «پایونیر» که چهارمین عملیات بزرگ شیل را در این کشور اجرا می‌کند گفت: «من تا سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ دیگر رشدی در تولید نفت آمریکا نمی‌بینم و چنین چیزی بی‌تردید برای اوپک و متحدانش خبر خوبی است».

در آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی، تلاش برای کنترل قیمت‌ها با مشکلات فزاینده‌ای روبرو بود. از سوی دیگر، دستیابی به موفقیت در حفاری جهت دار که طلیعه انقلاب شیل بود، باعث شد تا به نظر برسد که رشد تولید نفت آمریکا ممکن است هرگز پایان نیابد. در فوریه سالجاری (بهمن ۹۸) تولید نفت آمریکا برای نخستین بار از ۱۳ میلیون بشکه فراتر رفت. اما با آغاز همه گیری ویروس کرونا، مردم سراسر جهان دست از رانندگی و سفر با هواپیما برداشتند و بازار نفت سقوط کرد. «دونالد ترامپ» در آوریل (فروردین) با اوپک به توافقی تاریخی دست یافت که براساس آن یک دهم تولید جهانی را حذف می‌کند. وی گفت: «سهم ایالات متحده به شکل کاهش بازار محور خواهد بود».

این تعهد سریع‌تر از آنچه پیش بینی شده بود انجام گرفت و دگرگونی بسیاری ایجاد کرد. اما همین امر سبب ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان شد. در نهایت این تصمیم سبب شد تولید نفت آمریکا کاهش یابد به گونه‌ای که تا پیش از پایان تابستان، تولید نفت این کشور سه میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افت کرده بود؛ رقمی مشابه اوج تولید نفت امارات متحده عربی.

براساس این گزارش قیمت پایه نفت آمریکا از ماه ژوئن (خرداد) هم به طور قابل ملاحظه‌ای ثابت بوده و هر بشکه معادل ۴۰ دلار معامله می‌شود (باتوجه به هزینه‌های بالای استخراج نفت شیل، زمانی استفاده از نفت شیل مقرون به صرفه خواهد بود که قیمت نفت بالا باشد و فناوری لازم برای استخراج آن ممکن شود، درواقع هر زمان که قیمت نفت خام افزایش یابد، نفت شیل به عنوان یک منبع بالقوه نفت مورد توجه قرار می‌گیرد) و این همان شرایطی است که اوپک دوست دارد.

اما در حالی که عقب نشینی شیل زندگی اوپک را آسان نموده، این رخداد برای صنعت نفت آمریکا بی‌رحمانه بوده است. بر اساس گزارشی از یک شرکت حقوقی آمریکایی، در سال جاری ۴۳ ورشکستگی شرکت اکتشاف و تولید صورت گرفته است.

کد خبر: ۵۷٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha