۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۴
بی اعتمادی سرمایه گذاران خرد و کلان به بازار مسکن
کارشناس بازار مسکن مطرح کرد

بی اعتمادی سرمایه گذاران خرد و کلان به بازار مسکن

وکیلی، کارشناس اقتصادی گفت: بازار مسکن، متأثر از جو عمومی بی اعتمادی سرمایه گذاران خرد و کلان است.

به گزارش بازار، حسین وکیلی کارشناس اقتصادی افزود: بازار مسکن مثل سایر بازارهای کالا و خدمات، در یک سال اخیر دچار نوسانات غیر منطقی و فارغ از ضوابط حاکم بر قواعد ساخت و ساز و قیمت گذاری شده است.

وی ادامه داد: این نوسانات غیرمنطقی در سایر بازارها مثل بازار سهام، بازار ارز و بازار سکه هم رایج بود و به همین دلیل بی اعتمادی عمومی سرمایه گذاران را به همراه داشت.

وکیلی گفت: برخی نابسامانی‌ها در این بازار، ناشی از عدم مدیریت در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی سبب شد تا بازار به تلاطم کشیده شده و براساس آخرین اطلاعات بازار مسکن، دریک سال گذشته، ۱۲۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.

وی افزود: این امر نشان از یک بیماری عمیق در همه بازارهای مالی کشور است.

این کارشناس اقتصادی گفت: این نابسامانی در سایر بازارهای متصل به بازار مسکن، مثل بازار فلزات، بازار لوازم بهداشتی، بازار سیمان و بازار فولاد هم اتفاق افتاد و این بازارها نیز دچار نوسان قیمت‌ها شده است.

 وکیلی افزود: همان طور که رفته رفته بازارها به طور کاذب دچار رشد قیمت شدند با بی اعتمادی از طرف سرمایه گذاران روبرو شدند و زمانی که باید خبر خوش بین کننده‌ای به گوش برسد این بازارها به یک باره دچار شوک قیمتی و نزولی می‌شوند.

وی اضافه کرد: همان طور که بازار سهام ۶۰ درصد سقوط کرد بازار مسکن هم دچار همین رویه شده و علاوه بر این که خرید و فروش در بازار مسکن متوقف شده، در این بازار که رشد قیمت‌ها را به صورت کاذب داشتیم هم دچار سقوط قیمت‌ها خواهیم شد.

این کارشناس اقتصادی گفت: برخی از افزایش قیمت‌ها در بازارها قابل تصور بود، زیرا میزان نقدینگی از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۳ هزار تریلیون تومان رسید که رشدی ۷ و نیم برابر داشته و همین امر سبب رشد بیمارگونه قیمت‌ها شد.

وکیلی با بیان این که قیمت پایه مسکن در شهرستان‌ها نیز افزایش پیدا کرده است، افزود: در صورتی که تحولات مثبتی در بازار اتفاق بیافتد و روابط بین المللی ایران بهبود پیدا کند سیل شتاب خرید در بازار مسکن به شتاب فروش تبدیل می‌شود و ما انتظار سقوط قیمت‌ها را نیز خواهیم داشت.

کد خبر: ۵۷٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha