۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
ریسکهای اصلی اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۱ کدامند؟
در گزارش بانک دویچه معرفی شد؛

ریسکهای اصلی اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۱ کدامند؟

اقتصاد دنیا با سرعتی بیش از انتظارات قبلی از رکود خارج می شود و در مسیر احیا قرار می گیرد ولی این رشد منوط به تولید انبوه واکسن و عدم مقاومت مردم برای دریافت واکسن کرونا است.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها که دنیا اخباری در مورد تولید واکسن دریافت می کند و تزریق آن در امریکا و اروپا از هفته آینده شروع خواهد شد، این سوال پیش می آید که آیا می توان منتظر احیای اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۱ بود یا خیر؟

آیا کشف زودهنگام واکسن می تواند دنیا  را از این چالش بزرگ برهاند یا اینکه تا تزریق عمومی و جهانی واکسن باید منتظر بود؟

 بانک دویچه کشور آلمان اخیرا گزارش تازه ای در مورد وضعیت اقتصادی دنیا ارایه داده است و در این گزارش نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال ۲۰۲۱ را نیز پیش بینی کرد. در این گزارش نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال جدید  بیش از پیش بینی های قبلی بود ولی تاکید شد دو فاکتور مهم می تواند روی روند احیای اقتصاد دنیا تاثیر منفی داشته باشد.

 این گزارش که «امید به احیا» نام دارد از خبر کشف واکسن کرونا و شروع توزیع آن در آینده نزدیک به عنوان یک خبر فوق العاده مثبت و عاملی برای احیای اقتصاد دنیا نام برده است. دیوید فولکرت لاندوا، اقتصاددان ارشد بانک دویچه در مورد این گزارش نوشت: «واکسن هایی که دنیا برای مبارزه با کرونا به آن دست پیدا کرده است، واکسن هایی با کارایی بالغ بر ۹۰ درصد است و در صورتیکه سه یا چهار واکسن بتوانند به عنوان واکسن هایی ایمن و کارآمد مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار بگیرند، در آینده ای نه چندان دور بازگشت وضعیت عادی و از سر گیری زندگی را شاهد خواهیم بود. انتظار می رود تا انتهای سال ۲۰۲۱ دیگر تاثیر همه گیری کرونا روی زندگی مردم بسیار کم باشد و شاید بسیاری هم این روزهای سخت را فراموش کرده باشند.»

از فصل دوم سال بعد، به زندگی عادی باز می گردیم
 بانک دویچه در گزارش خود نوشت: «تزریق واکسن از انتهای امسال شروع می شود و در ماه های اولیه سال بعد واکسن های تازه ای از قبیل واکسن جانسون و جانسون، واکسن تولید شرکت سانوفی و واکسن نواواکس اطلاعات سومین مرحله از آزمایشهای بالینی خود را ارایه می دهند. پیش بینی می شود تا فوریه سال ۲۰۲۱ چندین واکسن در دنیا مورد تایید قرار گرفته باشد و میزان تولید توسط این واکسن ها به اندازه ای باشد که بخش زیادی از جمعیت زمین تا فصل دوم سال ۲۰۲۱ واکسینه شوند و در آن زمان زندگی به وضعیت  عادی بازخواهد گشت.»

این بانک پیش بینی می کند توزیع همگانی واکسن در کشورهای صنعتی در فصل اول سال ۲۰۲۱ شروع شود و در فصل دوم کشورهای در حال توسعه و بازارهای در حال گذار هم بتوانند به این واکسن در سطح عمومی دسترسی داشته باشند.

 بانک دویچه پیش بینی می کند در سال ۲۰۲۱ ، اقتصاد امریکا با نرخ ۴ درصد رشد کند و نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو به ۵.۶ درصد برسد. همچنین رسیدن نرخ رشد اقتصادی چین به مرز ۹.۵ درصد در سال ۲۰۲۱ هم با توجه به شرایط مطلوب اقتصاد این کشور در سال جاری، قابل پیش بینی است.اما در این گزارش از دو ریسک بزرگ در مسیر احیای اقتصاد دنیا نام برده شده است. ریسکهایی که می تواند تلاش دنیا برای گذر از این روزهای سخت را از بین ببرد و سالهای سخت تری را برای اقتصاد دنیا به همراه بیاورد.

ریسک های اصلی که مانع از رشد در سال ۲۰۲۱ می شوند، کدامند؟
بانک دویچه اولین ریسک در مسیر رشد اقتصادی دنیا در سال جاری را تاخیر در تولید انبوه واکسن و توزیع آن به تمامی کشورهای دنیا می داند. این خطر در شرایطی که نرخ همه گیری کرونا در دنیا افزایش پیدا کرده است و شمار زیادی از مردم دنیا درگیر این بحران هستند، خطری بسیار جدی است.

البته تولید واکسن و تایید آن توسط سازمانهای بهداشتی و دارویی کشورهای مختلف یک طرف ماجرا است و در سوی دیگر ماجرا تمایل مردم به دریافت واکسن قرار دارد. در ماه های اخیر جنبش های مخالفت با دریافت واکسن در بسیاری از کشورهای صنعتی راه افتاده است و دولتها هم رسما اعلام کرده اند که دریافت واکسن را در کشور اجباری نخواهند کرد. ولی اگر اکثریت مردم یعنی بیش از ۷۰ درصد واکسن را دریافت نکنند نمی توان انتظار کنترل این ویروس و همه گیری ناشی از انتشار آن را داشت.

دومین ریسکی که اقتصاد دنیا را در سال بعد تهدید می کند، خطر ناشی از بحران های مالی است. بحران هایی که به دلیل عملکرد بانکهای مرکزی و مقامات مالی کشورها برای مبارزه با چالشهای ناشی از همه گیری ایجاد خواهد شد. بانکهای مرکزی از سیاست تزریق به اقتصاد و کاهش نرخ بهره بانکی استفاده کردند تا مانع از تشدید بحران مالی شوند. این سیاست در کشورهای صنعتی با جدیت پیگیری شد و افزایش حجم نقدینگی زمینه را برای افزایش تورم و افزایش بدهی دولتی فراهم کرده است.

 این ریسک بسیار بزرگی برای اقتصاد دنیا است زیرا می تواند توان مقابله با چالشهای بعدی اقتصادی را در کشورها از بین ببرد و مشکلات زیادی را برای دنیا به همراه بیاورد. در صورتیکه اجرای سیاست تزریق برای مدت زیادی ادامه پیدا کند باید منتظر مشاهده این بحران در اقتصاد و تاثیر دراز مدت آن در اقتصاد دنیا باشیم.

کد خبر: ۵۷٬۰۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha