۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
موتور سیکلت های قوی نسل جدید به بازار می آیند/ نهایت هیجان و سرعت روی دوچرخ!
۸ موتورسیکلت سریع سال

موتور سیکلت های قوی نسل جدید به بازار می آیند/ نهایت هیجان و سرعت روی دوچرخ!

نینجا H۲ با خود فناوری را به همراه دارد که می‌تواند عنوان نخستین هایپربایک جهان را دارد. مهم‌ترین وجذاب‌ترین بخش نینجا H۲R قلب تپنده‌ آن است که به لطف یک موتور چهارسیلندر خطی به حجم ۹۹۸سی‌سی و بهره‌مندی از یک سیستم پرخوران سوپرشارژ دارد.

بازار؛ گروه خودرو: شاید تا دو دهه قبل یعنی دقیقا ابتدای سال ۲۰۰۰میلادی اگر موتورسیکلتی بیش از ۱۰۰اسب‌بخار توان داشت، به نوعی قابل درک نبود و بیشتر شبیه فیلم‌های علمی تخیلی می‌شد. اما به لطف پیشرفت تکنولوژی موتورهای درون‌سوز و تحولات بسیار در صنعت خودروسازی و تاثیرگذاری مستقیم آن روی صنعت موتورسیکلت، این امکان را فراهم آورد که مهندسان بتوانند قوای محرکه‌ای طراحی و به تولید برسانند که بیش از ۱۰۰ اسب‌بخار قدرت داشته و آن را روی دو چرخ خلاصه کنند. اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم، باید سوپربایک‌ها را ابرموتورسیکلت‌های جهان معرفی کرد که با خود بیش از ۱۵۰ اسب‌بخار و اغلب بیش از ۲۰۰ اسب‌بخار توان را با خود به همراه دارند. ما در این مطلب به قوی‌ترین و سریع‌ترین موتورسیکلت‌های جهان می‌پردازیم، تا نگاهی فنی به این دوچرخ‌های جسور داشته باشیم و بدانیم چه رازی در ساخت آن‌ها نهفته است.

کاوازاکی نینجا
شاید واژه سوپربایک، نینجا H۲ را در خود نگنجاند اما عبارت هایپربایک می‌تواند یک توصیف خلاصه از پرچمدار کاوازاکی داشته باشد. این کمپانی صاحب سبک ژاپنی در سال ۲۰۱۵ از محصول پرفورمنسی و البته ابرموتورسیکلت جهان پرده برداشت که با نام نینجا H۲ معرفی می‌شود. نینجا H۲ با خود فناوری را به همراه دارد که می‌تواند عنوان نخستین هایپربایک جهان را دارد. زیرا مهندسان کاوازاکی برای فریم شاسی و بدنه از فولاد سبک وزن در کنار متریال فیبرکربنی بهره گرفته‌اند که باتوجه به نصب ماژول‌های کنترل الکترونیکی و سیستم ABS مجموع وزن خالص به ۲۱۵.۹ کیلوگرم در نسخه H۲R رسیده است.

نینجا H۲R در بدنه به فیبرکربن بیشتر مجهزشده تا وزن را به صورت قابل توجهی کاهش دهد. مهم‌ترین وجذاب‌ترین بخش نینجا H۲R قلب تپنده‌ای آن است که به لطف یک موتور چهارسیلندر خطی به حجم ۹۹۸سی‌سی و بهره‌مندی از یک سیستم پرخوران سوپرشارژ گریز از مرکز(سانتریفوژ) و سیستم تایمینگ متغیر کاوازاکی برای سوپاپ‌ها و پاشش دو انژکتور به ازای هر سیلندر توانایی تولید قدرتی برابر ۳۱۰اسب‌بخار و گشتاوری برابر ۱۵۶نیوتون‌متر را دارد. قدرت بیش از ۳۰۰ اسب‌بخار و گشتاوری بیش از ۱۵۰ نیوتون‌متر، نینجا H۲R را به قدرتمندترین موتورسیکلت جهان بدل کرده که به کمک یک گیربکس ۶سرعته دنده ثابت مجهزبه زنجیر اصلاح یافته و البته استفاده از کلاچ‌های چند صفحه‌ای نسل جدید قدرت و گشتاور را به چرخ‌های عقب و نهایتا حداکثر سرعت را که در آخرین تست در اواخر سال ۲۰۱۸ توسط مجله تاپ اسپید انجام شد، سرعتی معادل ۳۸۵ کیلومتر برساعت برای این هایپرکار کاوازاکی به ثبت رسید. سیستم‌های الکترونیکی جدید چون کنترل کشش کاوازاکی، مدیریت گشتاورهای جانبی، کنترل راه‌اندازی، سیستم ترمز ABS، سیستم تسریع تعویض دنده و دامپرهای با کنترل الکترونیکی سفارشی کمپانی Öhlins اشاره کرد که قیمت نینجا H۲R به ۵۵هزار و ۷۵۰ دلار می‌رسد.

دوکاتی سوپرلجرا
دوکاتی به معنای فراری در صنعت موتورسیکلت است، تناسب عالی وزن به قدرت در کنار بدنه فوق آیرودینامیک محصولات این اسپرت‌ساز ایتالیایی را به منحصربه‌فردترین موتورسیکلت‌های جهان بدل کرده است. سوپرلجرا که پس از گذشت سه ماه از سال جاری میلادی به صورت رسمی توسط دوکاتی رونمایی شد و اعلام تولید تنها ۵۰۰دستگاه از این مدل، توانست در روزهای نخست و حتی پس از گذشت یک ماه از معرفی آن از سوی نشریات معتبری چون تاپ اسپید و موتورسایکل عنوان قوی‌ترین سوپربایک خیابانی دوکاتی را به خود گیرد. شاید در ظاهر با سوپربایک معروف این کمپانی ایتالیایی یعنی پانیگال V۴ هیچ تفاوتی نداشته باشد، اما در بخش فنی چیزهای در چنته دارد که علاقمندان به دنیای اسپرت را نیز شگفت‌زده می‌کند. مطابق گفته‌های مدیر بخش تحقیقات و توسعه R&D دوکاتی که پیش‌تر در سال گذشته از محصول جدید با قوای محرکه جدید سخن گفته بود، در مدل ارتقا یافته پانیگال یعنی سوپرلجرا شاهد نصب یک پیشرانه چهارسیلندر با آرایش وی‌شکل به حجم دقیق ۹۹۸سی‌سی هستیم که با وجود نسبت کورس به قطرسیلندر ۸۱ در ۴۸.۴ میلی‌متر و نسبت تراکم ۱۴ به یک و ضمن استفاده از ECM جدید بوش، قرارگیری دو انژکتور برای هر سیلندر، زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و سیستم مانیفولد ورودی با طول متغیر سبب شده حداکثر توان خروجی به ۲۲۴ اسب‌بخار و با نصب سیستم اگزوز ریس ۲۳۴ اسب‌بخار و گشتاور به ۱۱۶ نیوتون‌متر(با نصب اگزوز ریس ۱۱۹ نیوتون‌متر) می‌رسد. تجهیزشدن این قوای محرکه به گیربکس ۶سرعته با سامانه تسریع در تعویض دنده‌ها می‌تواند تا ۲۸۵کیلومتر برساعت سرعت بگیرد.

هوندا CBR۱۰۰۰RR
زمانی که در دنیای پرهیجان موتورسیکلت، نام خوش آوازه هوندا به میان می‌آید، باید منتظر محصولی باشیم که نسبت به محصولات دیگر کمپانی‌ها متمایز است. ثبت‌اختراع‌های متعدد در زمینه سیستم‌های مکانیکی و مکاترونیکی در هوندا سبب شده جایگاه ویژه‌ای در این صنعت برای خود فراهم آورد. CBR۱۰۰۰RR یک سوپربایک افسارگسیخته‌ای است که اسپرت‌دوستان به خوبی با ویژگی‌های این موتورسیکلت به تمام معنا اسپرت آشنای دارند. کمپانی هوندا اوایل سال میلادی جاری بود که نسل جدید CBR۱۰۰۰RR را به جهان معرفی کرد، بدنه آیرودینامیک مجهزبه فلاپ‌های جدید و الگوبرداری از شکل ایده‌آل Airfoil پیکره CBR۱۰۰۰RR را به آیرودینامیک‌ترین سوپربایک جهان بدل کرده که ضریب درگ۰.۲۷ دارد. اما آنچه هوندا به آن می‌بالد، پیشرانه کم حجم و با توان بالای CBR۱۰۰۰RR است که یک موتور چهارسیلندر به حجم ۹۹۹.۹سی‌سی را با بلوکه سیلندر از جنس آلومینیوم و مانیفولدهای تیتانیومی با ۱۶ سوپاپ‌ در سرسیلندر در خود جا داده که با وجود نسبت تراکم ۱۳ به یک، پاشش سوخت انژکتور در دهانه دریچه‌گاز و میل‌بادامک‌های از جنس پوشش DLC یا کربن شبه الماس، قدرت خروجی را به ۲۱۷ اسب‌بخار و گشتاور را به ۱۱۳ نیوتون‌متر ختم می‌کند. سیستم انتقال قدرت بهینه‌سازی شده که گیربکس ۶سرعته با ضرایب دنده کوتاه و سیستم هیدرومکانیکی جدید برای کاهش اتلاف انرژی میان صفحات داخلی کلاچ و زنجیر جدید برای انتقال قدرت به چرخ عقب می‌تواند شتاب صفر تا صد کیلومتر را در ۳ ثانیه را بدست آورد و حداکثر سرعت را به ۲۹۹ کیلومتر برساعت برساند.

اپریلیا RSV۴
رقیب سرسخت و هموطن دوکاتی یعنی اپریلیا، یکی از نماینده‌های خود را در لیست بهترین سوپربایک‌های جهان دارد. RSV۴ سوپربایک سرکش اپریلیا است که با طراحی نچندان جذاب اما ساده در تنه خود پیشرانه‌ای را دارد که می‌تواند رقبای سرسخت خود را مغلوب کند. از آنجا که نسل جدید اپریلیا RS۶۶۰ در اوایل سال به صورت رسمی معرفی شد. اما فعلا خبری از ظاهر جدید و آیرودینامیک‌تر برای پرچمدار اپریلیا یعنی RSV۴ نیست. قوای محرکه چهارسیلندر با آرایش وی‌شکل به حجم ۱۰۷۷سی‌سی ۶۵درجه‌ای با نسبت تراکم ۱۳.۶ به یک، جعبه هوا ورودی آیرودینامیک برای موتور، مانیفولد ورودی با طول متغیر و هشت انژکتور برای پاشش سوخت حداکثر قدرت را به ۲۱۷ اسب‌بخار و گشتاور را به ۱۱۴.۴ نیوتون‌متر می‌رساند، گیربکس شش سرعته دنده ثابت با مکانیزم تسریع تعویض دنده اپریلیا توانایی حرکت تا سرعت ۲۹۷.۷ کیلومتر برساعت را دارد.  

ام‌وی ‌آگوستا راش۱۰۰۰
دیگر نماینده ایتالیایی در این لیست ام‌وی‌آگوستا راش۱۰۰۰ است که به مناسبت ۷۵سالگی خود این نیکدبایک را با تغییراتی بسیار به بازار عرضه کرده است. مهندسان ام‌وی‌آگوستا با بهره‌گیری از متریال آلومینیوم و بخشی از فریم جلو از فیبرکربن و پلاستیک فشرده، مجموع وزن این نیکدبایک را به ۱۸۶ کیلوگرم رسانده تا یک پیشرانه چهارسیلندر خطی به حجم ۹۹۸سی‌سی با ۱۶ سوپاپ در سرسیلندر و البته سیستم پاشش سوخت انژکتوری و تغییراتی در زمان‌بندی سوپاپ‌ها حداکثر ۲۰۸ اسب‌بخار قدرت و با تغییراتی در ECU به ۲۱۲ اسب‌بخار می‌رسد که ساختار جدید در طراحی اتاق احتراق می‌تواند گشتاور ۱۱۶.۵ نیوتون‌متر را برای راش۱۰۰۰ به امکان پذیر کند.

همانند سایر سوپربایک‌ها در این مطلب راش۱۰۰۰ به گیربکس شش سرعته دنده ثابت با صفحات جدید سفارشی از برمبو مجهزشده که تعویض دنده را در کسری از ثانیه امکان پذیر و مطابق اعلام کمپانی ام‌وی‌آگوستا تا ۲۸۵ کیلومتر برساعت سرعت بگیرد.

ب‌ام‌و S۱۰۰۰RR
سوپربایک منحصربه‌فرد باواریایی‌ها در سال گذشته میلادی با چهره و استایلی جدید به بازار آمد. S۱۰۰۰RR از سازه آلومینیومی و در بخش میانی از تیتانیوم بهره می‌گیرد تا مجموع وزن را به ۱۹۶ کیلوگرم برساند. S۱۰۰۰RR همواره نماد شتاب و رانندگی هیجان انگیزی بوده که در میان سایر سوپربایک‌ها از آوازه خاصی برخوردار است. برای دست‌یابی به وزن ۱۹۶ کیلوگرم، بلوکه سیلندر پیشرانه از جنس آلومینیوم بوده و بخش سرسیلندر و متعلقات محرک آن و چرخ‌دنده‌ها از جنس تیتانیوم با روکش سرامیکی بوده تا با وجود یک موتور چهارسیلندر خطی به حجم دقیق ۹۹۹سی‌سی و نسبت کورس به قطر سیلندر ۸۰ در ۴۹.۷ میلی‌متر، اصلاحات در اتاق احتراق، نسبت تراکم ۱۳.۳ به یک، سیستم منحصربه‌فرد تایمینگ متغیر سوپاپ با میل‌بادامک‌های قابل تنظیم، سوپاپ‌های تیتانیومی، طراحی دو انژکتور به ازای هر سیلندر و مانیفولد ورودی متغیر حداکثر توان در ۱۳هزار آرپی‌ام به ۲۰۵ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور در ۱۱هزار آرپی‌ام به ۱۱۳ نیوتون‌متر منتهی می‌شود. از آنجا که S۱۰۰۰RR نماینده جسور و قدرتمند ب‌ام‌و در میان سوپربایک‌ها است، مهندسان ب‌ام‌وموتورراد یک گیربکس شش سرعته دنده ثابت با ضرایب کوتاه تدارک دیده‌اند تا باوجود تایرهای ۷۰/۱۲۰ در جلو و ۵۵/۱۹۰ در عقب توانایی و کشش تا سرعت ۳۰۲ کیلومتربرساعت را داشته باشد و شتاب اولیه صفر تا ۱۰۰کیلومتر را در ۲.۹ثانیه به ثبت برساند. قیمت نسخه S۱۰۰۰RR ام پکیج حدود ۲۳هزار و ۷۷۰ دلار است.

کی‌تی‌ام ۱۲۹۰ سوپر دوک آر
قوی‌ترین نیکدبایک مطلب ما کی‌تی‌ام ۱۲۹۰ سوپر دوک آر است، فلسفه طراحی محصولات این کمپانی اتریشی وزن پایین و راندمان بالای پیشرانه‌های استفاده در آن است که سبب شده بهترین موتورسیکلت‌های شهری در تملک کی‌تی‌ام باشد. سوپردوک آر از شاسی کاملا آلومینیومی سود می‌گیرد که در تنه خود یک موتور دوسیلندر(تویین) با آرایش وی‌شکل ۷۵درجه‌ای به حجم ۱۳۰۱سی‌سی جا خوش کرده که با نصب سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها برای ورودی و خروجی، بهره‌گیری از انژکتورهای دوبل در هر دریچه گاز و مانیفولدهای هدرز حداکثر در بهترین حالت ۱۷۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. طبق اعلام کمپانی کی‌تی‌ام برای کنترل چنین گشتاوری از سیستم هیدروالکترونیکی استفاده شده که با وجود بلبرینگ‌ها و یک سیستم کنترل الکترونیکی این گشتاور را مدیریت و به گیربکس ۶سرعته با چرخ‌دنده‌های ریز می‌رساند تا با زنجیر ارتقا یافته با چرخ‌ عقب انتقال می‌دهد. حداکثر سرعت کی‌تی‌ام ۱۲۹۰سوپر دوک آر ۲۸۹ کیلومتر برساعت است که تایرهای سفارشی پیرلی ۷۰/۱۲۰ در جلو و ۵۵/۲۰۰در عقب این امکان را فراهم می‌آورد.

یاماها YZF-R۱
سومین نماینده قدرتمند و سریع ژاپنی‌ها در لیست قدرتمندترین و سریع‌ترین دوچرخ‌های جهان، یاماها YZF-R۱ است. یاماها معروف‌ترین سازنده پیشرانه‌ای احتراق داخلی بنزینی است که در این زمینه صاحب سبک بوده و نماینده خود در سوپربایک‌ها را با ساختاری جدید به تولید رسانده است. YZF-R۱ از بدنه آلومینیومی و البته بهره‌مندی از تیتانیومی در بخش میانه شاسی و حتی قوای محرکه سود می‌برد تا مجموع وزن را به ۲۰۱ کیلوگرم می‌رساند. قلب تپنده سوپربایک یاماها یا YZF-R۱ چهارسیلندر خطی با ۱۶ سوپاپ در سرسیلندر است که با وجود حجم دقیق ۹۹۸سی‌سی و نسبت کورس به قطر سیلندر ۷۹ در ۵۰.۹ میلی‌متر، نسبت تراکم ۱۳ به یک و برخورداری از سوپاپ‌های تیتانیومی و زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و مانیفولد ورودی متغیر حداکثر ۲۰۰اسب‌بخار در ۱۳هزار ۵۰۰آرپی‌ام و گشتاور ۱۱۳.۳ نیوتون‌متر را در ۱۱هزار و ۵۰۰آرپی‌ام به ارمغان می‌آورد. سیستم انتقال قدرت ۶ سرعته دنده ثابت با ضرایب کوتاه و زنجیر ارتقا یافته گشتاور را به محور عقب می‌رساند تا حداکثر سرعت را به بیش از ۲۹۳ کیلومتر برساعت برساند. تایرهای ۷۰/۱۲۰ در جلو و ۵۵/۱۹۰ در عقب سفارشی از کمپانی پیرلی سواری باکیفیتی را برای راکب فراهم می‌کند تا در سرعت‌های بالا نیز چنین توانایی را در اختیار راکب بگذارد. با این تفاسیر باید منتظر بود که نسل جدید موتورسیکلتهای قوی به زودی به بازار بیاینند.

کد خبر: ۵۷٬۰۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha