۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
تیر خلاص به صنعت نمایشگاهی کشور/ آینده تیره و تار صنعت نمایشگاهی
یک کارشناس صنعت نمایشگاهی در گفتگو با بازار:

تیر خلاص به صنعت نمایشگاهی کشور/ آینده تیره و تار صنعت نمایشگاهی

یک کارشناس صنعت نمایشگاهی، گفت: کشورهای پیشرفته جهان، صنعت نمایشگاهی را بعنوان یکی از شاخصه های توسعه ای صنعت، قلمداد می کنند و اگر به صنعت نمایشگاهی کشور بیشتر توجه بشود خواهد توانست زمینه توسعه صنعت کشور را فراهم کند و بازارهای منطقه را تحت تاثیر بگذارد.

سجاد صفری؛ بازار: «عبدالکریم جلالی» در گفتگو با خبرنگار بازار و در پاسخ به این پرسش که صنعت نمایشگاهی کشور با چه مشکلاتی روبرو است؟ اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی صنعت نمایشگاهی کشور این است که افراد و عوامل بیرونی صنعت نمایشگاهی که هیچگونه آشنایی و شناختی با این صنعت ندارند برای آن، تصمیم گیری می کنند که این موضوع، باعث می شود که آسیب های جدی به این صنعت وارد بشود.

وی افزود: ضرورت های توجه به این صنعت و کارکردهای آن برای بسیاری از فعالان اقتصادی و سیاست گذاران کلان کشور، شناخته شده نیست و تصمیم گیری های آن ها باعث می شود که صنعت نمایشگاهی، دچار بحران و شوک های متعدد بشود.

جلالی تصریح کرد: علاوه بر دولت، برخی از نهادها و سازمان ها در صنعت نمایشگاهی کشور، دخالت می کنند و برای آن تصمیم گیری می کنند در صورتی که این صنعت، یک حرفه تخصصی است و به آن بی توجهی می شود.

وی تاکید کرد: صنعت نمایشگاهی یکی از مهم ترین ابزارهای بازاریابی است و با توجه به اینکه کشور با مشکلات اقتصادی، تحریم های ظالمانه آمریکا و محدودیت ها و ممنوعیت هایی بیماری کرونا روبرو است؛ برگزاری نمایشگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی، می تواند به فعالان صنعت کشور، کمک های بزرگی کند.

جلالی در ادامه، بیان کرد: چون که جایگاه صنعت نمایشگاهی در کشور تبیین نشده است و با توجه به اینکه شیوع بیماری کرونا محدودیت ها و ممنوعیت هایی را بوجود آورده است؛ بنابراین سیاست گذاران با تصمیماتی که درخصوص برگزاری نمایشگاه ها اتخاذ می کنند ضربه سنگینی به این صنعت وارد می کنند و حتی ممکن است که این تصمیم ها منجر به نابودی صنعت نمایشگاهی کشور بشود.

وی اظهار داشت: طبق مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری نمایشگاه ها در کشور، ممنوع شده و این تیر خلاصی بر پیکره صنعت نمایشگاهی کشور است و بالغ بر ده ها هزار نفر که در این صنعت به کار مشغول هستند بیکار شده اند و با سختی های بسیاری روبرو هستند.

جلالی تصریح کرد: منافع برخی از فعالان بخش خصوصی و نهادها در عدم برگزاری نمایشگاه ها است چون که با برگزاری نمایشگاه ها تولیدکنندگان و شرکت های دانش بنیان محصولات جدید خود را عرضه می کنند و این موضوع، باعث می شود که بازار مصرف شرکت هایی که محصولات قدیمی خود را به جامعه ارائه می دادند به خطر بیافتد و در واقع برخی از فعالان بخش خصوصی و نهادها در برابر برگزاری نمایشگاه ها مقاومت می کنند تا بازار فروش خود را از دست ندهند.

آینده مبهم صنعت نمایشگاهی
این فعال صنعت نمایشگاهی در پاسخ به این پرسش که آینده صنعت نمایشگاهی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ به بازار، گفت: در شرایط کنونی کشور و با توجه به مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا که برگزاری نمایشگاه ها را موکول به برقراری وضعیت سفید در کشور کرده است می توان گفت که صنعت نمایشگاهی کشور افق روشنی ندارد.

جلالی اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که حداقل تا یکسال آینده، وضعیت سفید در جهان برقرار نمی شود و محدودیت ها و ممنوعیت های بیماری کرونا ادامه خواهد داشت؛ در صورتی که هم اکنون در کشورهای مختلف جهان، نمایشگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود. در چند ماه گذشته و با توجه به اینکه کشور درگیر بیماری کرونا بود در تهران و دیگر استان های کشور، نمایشگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد و مشکل خاصی برای سلامتی افراد جامعه بوجود نیامد.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی، می توان مجوز برگزاری نمایشگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی را صادر کرد و امکان برگزاری نمایشگاه ها در کشور وجود دارد بدون اینکه منشا بیماری کرونا باشند.

پیشرفت های صنعت نمایشگاهی
این فعال صنعت نمایشگاهی در پاسخ به این پرسش که نیاز است دولت برای پیشرفت صنعت نمایشگاهی چه اقداماتی را انجام بدهد؟ به بازار، گفت: نیاز است دولت به فعالان بخش خصوصی در صنعت نمایشگاهی بیشتر توجه کند و از آن ها نظر خواهی به عمل بیاورد تا حاشیه های این صنعت کم بشود.

جلالی اظهار داشت: صنعت نمایشگاهی در حوزه غرفه سازی به پیشرفت های قابل توجهی رسیده است و این صنعت در حوزه غرفه سازی و برگزاری نمایشگاه ها با کشورهای خارجی، قابل رقابت است.

وی تصریح کرد: علم، دانش و تجربه کافی در صنعت نمایشگاهی کشور وجود دارد و نیاز است امکان تصمیم گیری و احترام به حقوق مالکیت معنوی برگزارکننده ها برای برنامه ریزی های بلند مدت، بیشتر توجه بشود.

این فعال صنعت نمایشگاهی در ادامه، بیان کرد: بایستی دولت و شهرداری ها به ساخت و ساز زیربنایی صنعت نمایشگاهی بپردازند و سایت های استاندارد و فضاهای متعدد ایجاد کنند تا تراکم برنامه ریزی ها در یک نقطه وجود نداشته باشد و اگر در صنعت نمایشگاهی کشور یک برنامه ریزی مدون تدوین بشود بسیاری از مشکلات این صنعت برطرف خواهد شد.

جلالی افزود: متاسفانه در صنعت نمایشگاهی کشور، موضوع، حاکمیتی شده است؛ اگر دولت برای یکبار مجوز برگزاری نمایشگاه را به یک سایت بدهد یا توانمندی های یک شرکت سازنده غرفه را بررسی کند می تواند به این صنعت، کمک کند ولی این بررسی ها مکرر انجام می شود و این موضوع باعث می شود که شرکت ها نتوانند برنامه ریزی دراز مدت داشته باشند.

این فعال صنعت نمایشگاهی، گفت: عدم برنامه ریزی دراز مدت باعث می شود که فعالان صنعت نمایشگاهی نتوانند که نیروی انسانی تربیت کنند از آموزش به دور باشند و کارهای توسعه ای انجام بدهند؛ اگر این نگاه ها تغییر کند امکان دارد صنعت نمایشگاهی کشور، آینده بهتری داشته باشد.

جایگاه صنعت نمایشگاهی ایران در خاورمیانه
وی تاکید کرد: اگر صنعت نمایشگاهی کشور یک نقشه راه دراز مدت داشته باشد می تواند به پیشرفت برسد؛ در گذشته، صنعت نمایشگاهی ایران در خاورمیانه در جایگاه نخست قرار داشت ولی در سال های اخیر با مشکلاتی که این صنعت با آن روبرو بود باعث شد که دبی و استانبول در جایگاه های اول و دوم خاورمیانه قرار بگیرند و ایران در رتبه سوم قرار بگیرد و اگر شرایط به همین منوال به پیش برود امکان دارد صنعت نمایشگاهی کشور جایگاه سومی را نیز از دست بدهد.

جلالی تصریح کرد: نیاز است که یک نقشه راه ۲۰ ساله برای پیشرفت صنعت نمایشگاهی کشور تدوین بشود تا با رعایت و بکارگیری برنامه های این نقشه راه صنعت نمایشگاهی به پیشرفت قابل توجهی برسد تا بتواند جایگاه اول خود را در خاورمیانه بدست بیاورد.

وی گفت: نمایشگاه هایی که در منطقه خاورمیانه برگزار می شود با توجه به فضای تحت پوشش و بیشترین بازدیدکننده ها بزرگترین نمایشگاه ها در جهان هستند و جزو ده نمایشگاه برتر جهان هستند. این پتانسیل و بازار مهمی است که صنعت نمایشگاهی کشور در منطقه دارد و بایستی کیفیت برگزاری نمایشگاه های کشور افزایش یابد و این مستلزم آزادی عمل هایی است و بایستی امکاناتی فراهم بشود تا براساس آن، برنامه ریزی صورت بگیرد.

جلالی در پایان، بیان کرد: نیاز است از افرادی که در صنعت نمایشگاهی کشور فعال هستند یک نفر بعنوان متولی این صنعت، منصوب بشود و دیگر نهادهای حاکمیتی در کنار این صنعت باشند و برای آن تصمیم گیری کنند. کشورهای پیشرفته جهان، صنعت نمایشگاهی را بعنوان یکی از شاخصه های توسعه ای صنعت، قلمداد می کنند و اگر به صنعت نمایشگاهی کشور بیشتر توجه بشود خواهد توانست زمینه توسعه صنعت کشور را فراهم کند و بازارهای منطقه را تحت تاثیر بگذارد.

کد خبر: ۵۶٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha